Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AB eller HB!?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med de nya utjämningsreglerna som framtagits av förenklingsutredningen (har de klubbats igenom redan?), som skulle börjat gälla 1 januari 2004, kommer många saker att förändras. Jag står i begrepp att starta företag och hade egentligen tänkt mig ett HB för min verksamhet. Som nybörjare har jag dock svårt att se effekten av det nya lagförslaget om HB och som jag utläst det kommer skillnaden mellan HB och AB att minska betydligt. Om man bortser från inversteringskravet på 100 000 för aktiebolag, vilka för- och nackdelar har de olika företagsformerna egentligen, om man beaktar de nya reglerna!?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-26 18:39

Har du ngn länk till de nya reglerna?

Med de gamla reglerna är ju den absolut viktigaste skillnaden att du har solidariskt ansvar för skulder i ett HB men inte i AB.

Ursprungligen av mattan:

Har du ngn länk till de nya reglerna?

Med de gamla reglerna är ju den absolut viktigaste skillnaden att du har solidariskt ansvar för skulder i ett HB men inte i AB.

Men i ett nystartat AB är det väl inte helt ovanligt att du får borga för större delen av summan?

Tyvärr ingen länk.

Mycket riktigt är ju att det solidariska ansvaret skiljer handelsbolaget från aktiebolaget. Det är det som gjort mig lite brydd. Det verkar som om det solidariska ansvaret är det ända som skiljer aktiebolaget från handelsbolaget, bortsett från de formella kraven om bolagsstämmor och revision. Men om så är fallet, vad finns det då för vits med att välja ett handelsbolag framför ett aktiebolag (givet att man har startkapitalet).

Jag är som sagt väldigt grön på det här...

Jag är inte så säker på det. Som jag har läst mig till är en bolagsman i ett aktiebolag endast skyldig för företagets alla ekonomiska förehavanden om han/hon har drivit företaget med förlust (dvs haft spenderat mer än hälften av insatt kapital) under längre tid än 8 månader.

Det är inte helt solklart dock...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-27 18:11

Jon: Det stämmer ju om du tar ett lån på ett litet AB att du väl nästan alltid får gå i personlig borgen för lånet. Men det är ju inte samma sak som att ha solidariskt ansvar för alla skulder i bolaget.

Jont Olof: Du vet om att ni måste vara minst 2 delägare i HB eller? Det betyder att du bör ha mkt stort förtroende för den andra delägaren eftersom du har solidariskt ansvar för skulder som han tecknar för firman.

Jag har själv ett hobby HB och valde det för att då slipper jag krav på revisor, årsredovisning osv... för heltidsföretag skulle jag dock välja AB.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-27 18:16

Ett tredje alternativ är ett kommanditbolag (KB). mattan kan säkert förklara skillnaden?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-03-27 19:45

Ett kommanditbolag är likt ett HB med skillnaden att i ett KB finns en komplementär (tror jag det hette). Denne har obegränsat ansvar för uppkomna skulder medan övriga i KB:t har ansvar upp till fastställda belopp.

Ett gott tips är att satsa på ett AB om du ska starta en verksamhet som rör sig på heltid. Du behöver visserligen 100 tkr i insats för att sätta in dessa pengar som aktiekapital. Pengarna kan du använda direkt i rörelsen, exempelvis för investeringar av datorer och annat nödvändigt.

Det är aktieägaren, alltså ägaren av bolaget, som stoppar in de 100 tkr. Om du lånar dessa pengar gör du det i eget namn, alltså privat. Det är detta lån banken kan kräva borgenär på för att bevilja lånet. Skulle företaget dessutom låna pengar är det vanligt att banken kräver borgen även för detta lån.

Tänk på att ALLTID kräva en begränsad borgen om banken kräver en borgen, alltså ett belopp som är maximerat. Om begränsning saknas kan borgenären bli skyldig mer pengar än det ursprungliga lånet, pga ränta som uppkommer. (Om man lyckas övertala bästa kompisen eller morsan att borga kan man därmed skaffa sig ovänner för livet.)

Ett AB kostar några tusenlappar extra per år, bl.a för att man behöver en revisor. Var inte snål på dessa tusenlappar, särskilt om du är grön. En duktig revisor kan snabbt ge dig råd som gör att du kan driva bättre affärer och skatta rätt, alltså varken för lite (riskfyllt!) eller för mycket (pengar ut i rymden!).

Vad gäller att man i ett AB kan bli personligt ansvarig är det styrelsen som drabbas om man driver ett AB med förlust. Misstänker man förlust måste en kontrollbalansräkning upprättas. Om den visar ett mer än halva aktiekapitalet är förbrukat ska bolaget träda i likvidation. Fortsätter man att driva bolaget, trots förluster, blir styrelsen personligt betalningsansvarig för alla uppkomna skulder (det blir samma anvar som ett HB eller en enskild firma).

Personligt ansvar gäller också för skatteskulder som uppkommer i AB. De som ställs till ansvar är styrelsen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-05 10:47
Ursprungligen av pekka:

Ett gott tips är att satsa på ett AB om du ska starta en verksamhet som rör sig på heltid. Du behöver visserligen 100 tkr i insats för att sätta in dessa pengar som aktiekapital. Pengarna kan du använda direkt i rörelsen, exempelvis för investeringar av datorer och annat nödvändigt.

Nu är det väl kanske inte så enkelt, utan att aktiekapitalet skall finnas kvar i bolaget, om än i annan form. Jag är därför tveksam till att man kan spendera i kapitaI (såsom datorer) som snabbt tappar sitt värde. I annat fall träder väl lagen om likvidation i kraft, dvs bolagets tillgångar (i form av kapital, kundfordringar,likvida medel) underskrider aktiekapitalet.

Tror jag iaf....

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-04-01 10:30

Ett bra alternativ om man är tre eller flera som går in på lika villkor är en ekonomisk förening. Funkar i det mesta som ett AB. Skiljer sig i att man inte måste ha 100000 insatskapital (men kan ha, förstås), inte behöver ha *auktoriserad* revisor, att man inte går i likvidation om kapitalet sjunker under 50000, att alla delägare har lika stort inflytande oavsett storleken på insatt kapital. LIte enklare och billigare än AB om man är flera jämbördiga partners.

En sak att tänka på med en ekonomisk förening är att den är öppen för alla. Så vem som helst kan ju söka inträde. Men det kan man ju begränsa med krångliga medlemsregler.

Ursprungligen av matteth:

Ett bra alternativ om man är tre eller flera som går in på lika villkor är en ekonomisk förening. Funkar i det mesta som ett AB. Skiljer sig i att man inte måste ha 100000 insatskapital (men kan ha, förstås), inte behöver ha *auktoriserad* revisor, att man inte går i likvidation om kapitalet sjunker under 50000, att alla delägare har lika stort inflytande oavsett storleken på insatt kapital. LIte enklare och billigare än AB om man är flera jämbördiga partners.

Plus att om föreningen går i konken så är det bara föreningen som utmäts; inte dess medlemmar. Du får således behålla stereon hur dåligt det än går

Ursprungligen av Laseranders:

Plus att om föreningen går i konken så är det bara föreningen som utmäts; inte dess medlemmar. Du får således behålla stereon hur dåligt det än går

Å andra sidan kommer troligen den som lämnar krediter till den ekonomiska föreningen har krävt en personlig borgen ifrån någon eller alla styrelsemedlemmar precis som vid nystartade aktiebolag.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 02:41
Citat:

Nu är det väl kanske inte så enkelt, utan att aktiekapitalet skall finnas kvar i bolaget, om än i annan form. Jag är därför tveksam till att man kan spendera i kapitaI (såsom datorer) som snabbt tappar sitt värde. I annat fall träder väl lagen om likvidation i kraft, dvs bolagets tillgångar (i form av kapital, kundfordringar,likvida medel) underskrider aktiekapitalet.

Jodå, inventarier får du köpa in men de flesta skrivs av med cirka 30% per år så efter 1,5 år understiger bolagets tillgångar hälften av aktiekapitalet vilket innebär att du inom åtta månader måste upprätta en så kallad kontrollbalansräkning. Görs inte detta måste bolaget försättas i konkurs eller tvingas i likvidation av styrelsen.

Alltså, köp inventarier men var beredd att plocka in lite vinst i bolaget efter första året så du får lite styrka i debitsidan av balansräkningen igen.

1
Bevaka tråden