Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Hardware Test på G5?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-27 11:41

I december köpte jag en G5 1.6a. Till en början låste den sig emellan åt, men det ordnade sig när jag köpte till mer minne.

Nu har den börjat låsa sig igen, så jag får slå av strömbrytaren på min grenkontakt. Det händer kanske en gång i veckan. Om jag bara låter den stå på när den låst sig, börjar fläktarna varva upp efter ett tag.

Tänkte idag att man kanske skulle köra Apple Hardware Test, men jag har läst i forumet att det finns dem som fått problem med sina fläktar efteråt.
Har ingen Apple återförsäljare eller så i närheten, så det blir att skicka datorn till någort ställe där de kan byta/reparera fläktarna.

Hur hade ni gjort?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 12:50

Spontat känns Apple Hardware Test som ett skämt om man letar efter minnesfel. Har aldrig rapporterat något fel trots att minnena varit boven. Har själv haft bekymmer med minnen i min G5 2 x 2 GHz.

Mycket märkliga symtom som: grönt brus vid DVD-uppspelning, virifieringsfel vid bränning av DVD och alltid felrapporter vid "checksum" kontroll av tex rar-arkiv med sfv. Även hängningar ibland.

Allt berodde på minnena. Apple original + Kingston funkade inte. Apple original + Exile funkade inte. Bytte alla minnen mot Exile och allt var frid och fröjd.

Konkret: meddela din återförsäljare att du har konstiga fel och villa byta alla minnen. Vid det har laget bör de flesta vara medvetna om att G5 är väldigt kinkig med minnen från olika tillverkare.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-27 13:19
Ursprungligen av jhansen:

Spontat känns Apple Hardware Test som ett skämt om man letar efter minnesfel. Har aldrig rapporterat något fel trots att minnena varit boven. Har själv haft bekymmer med minnen i min G5 2 x 2 GHz.

Mycket märkliga symtom som: grönt brus vid DVD-uppspelning, virifieringsfel vid bränning av DVD och alltid felrapporter vid "checksum" kontroll av tex rar-arkiv med sfv. Även hängningar ibland.

Allt berodde på minnena. Apple original + Kingston funkade inte. Apple original + Exile funkade inte. Bytte alla minnen mot Exile och allt var frid och fröjd.

Konkret: meddela din återförsäljare att du har konstiga fel och villa byta alla minnen. Vid det har laget bör de flesta vara medvetna om att G5 är väldigt kinkig med minnen från olika tillverkare.

Fast det är ju inte säkert att det beror på minnena.

Min G5 2x1,8 fungerar bra med Apple original + Kingston, totalt 1,5 GB...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-31 16:19

Så vitt jag har blivit informerad av folk avsevärt smartare inom det här fältet än mig så:

"Problemet" med bla. 400mhz minnen är att dom är olika snabba.Dom har olika CAS numer vilket anger, enkelt uttryckt, hur lång tid det tar att hämta något ur minnet. Har man minne av olika snabbhet kan det bli väldigt kinkigt även om alla minnen i sig är hela.

CAS 3 tar förenklar 3 klockcykler på sig att hämta data medans minne med CAS 2.5 tar 2.5 cykler etc. ( 400mhz DDR minne är dubbelklockat 200mhz, därav den halva cykeln. )

I skrivande stund minns jag inte vad apple levererar för snabbhet på minnen (skulle gissa CAS 2 eller 2.5 ).

  • Medlem
  • 2004-04-02 18:18

Olika minnesfabrikat behöver ej innebära olika CAS. Apple har någon Tech Base artikel som behandlar CAS-värdet för G5 minnen. Det finns många andra skäl till att minnet kan strula till det. Om det rör sig om ett minnesfel så tar det lång tid att skriva alla kombinationer till minnet för att hitta felet. I synnerhet om man sitter med 1.5GB ram.

Och angående problemen med Firmware-test så skall de vara lösta i och med Firmware-uppdateringen för G5:orna som släpptes i vintras. Fläktarnas hastighet styrs mjukvarumässigt genom OS:et, i Firmware-läge saknades fläktregleringen vilket gjorde att fläktarna sakta men säkert spann upp i full fart. Sedan stod de och malde så under hela testet, vilket kunde ta åtskilliga timmar med mycket minne i maskinen. Ingen höjdare för varesig fläktarna eller den som vill vistas i samma rum som datorn under testet. Men detta skall altså ha lösts iom. firmware-uppdateringen.

Lycka till.

Jag har haft problem men om det var minnena ihop med Apples vet jag inte nu har jag i allafall bytt alla mot samma märke och de är 8st 512:or med Cas 2,5

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-05 00:05

Jag körde ett AHT förra veckan. Inga missljud efteråt. Inga fel heller. Inga frysningar heller.

1
Bevaka tråden