Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Deklaration via internet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 21:50

Jag försöker logga in med ett bank ID från föreningssparbanken, men när jag klickar på den länk som ska starta java appleten på skatteverkets hemsida så kommer det upp ett meddelande att min läsare inte stöder tjänsten eller något.

Java fungerar alldeles utmärkt på min burk och jag har testat med både safari, firefox och sunkiga explorer. I safari så dyker det faktiskt upp en sån där "nu laddas det java" platshållare på sidan, men sedan vidarebefodras jag raskt till en annan sida med ett felmeddelande.

Fan.

Här började jag http://www.skatteverket.se/deklaration/index.html

klicka på e-legitimation via bank ID så kajkar det ur.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-26 22:07

Det är samma problem vid inloggning på skattekontot...tolkar det som att endast WIndows-användare behöver deklarera och betala skatt !!

Allvarligt......detta är skandal!!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 22:28

Yes, mac användare slipper deklarera!!!

Shit... undrar om det går via VPC

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-26 23:03

Jag tar mig in på min deklarationssida med senaste Safari (men med user agent Windows MSIE 6.0).
BankID-certifikatet har jag hämtat hos FöreningsSparbanken.

  • Medlem
  • rörtången
  • 2004-03-26 23:31

??? user agent Windows MSIE

vad e user agent Windows MSIE ... ???
Hjäl mig !!!
vill inte använda mina barns (Cp)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-26 23:52
Ursprungligen av johan e:

vad e user agent Windows MSIE ... ???
Hjäl mig !!!
vill inte använda mina barns (Cp)

ladda ner safari enhancer från t ex macupdate.com........installera...och du har fått en ny meny i överkanten på skärmen...den heter "debug".....på den hittar du "user agent"...och kan låta safari likna andra webläsare...

  • Medlem
  • 2004-03-27 10:40

Utdrag från 24-timmars myndigheten:

"The 24x7 Agency – A Proposal for Criteria for Central E-government in the Service of the Citizens

Accessibility independently of time of the day/week and geographical location can be achieved by using a range of established service delivery channels."

Nämns inget om teknik - betyder det att tekniken förustätts var MS eller... Anser detta vara ett stort demokratiskt problem i Sverige!

Det är tillåtet att SMS:a in när man deklarerar...

( Stort tack för "safari enhancer", nu ser jobbets intranetsidor helt riktiga ut då man når dom med mac utanför brandväggen )

Senast redigerat 2004-03-27 10:58
  • Medlem
  • 2004-03-27 16:07

Tror inte att det är det som är problemet här - anser att problemet ligger i marginaliseringen av Mac eller andra mindre OS som tex linux etc. Detta trots att e-legitimation i de flesta fall enbart handlar om X.509 certifikat.

Har själv inte lyckats med att ladda ner certifikat från Nordea - någon som gjort det på sin Mac?

Jag har SEB som min bank. Har senaste Panther och Safari. Har installerat "Safari Enhancer" och kört Netscape 7.0 som user agent. Kommer då in på bankens sida och via ny lösen med mitt digipass vidare till Telias sida för att ta hem e-legitimation. Där är det stopp. " Du har ett operativsystem som för tillfället inte stöds av Telia e-legitimation." Vad gör man då? Med user agent Windows MSIE 6.0 kommer jag inte ens in på bankens Internetkontor. Men med Mozilla 1.1 som user agent funkar det iaf fram till samma ställe som med Netscape 7.0. Klar demokratifråga och skandal tycker jag. Vet någon hur många Macar det finns i hemmen i Sverige?

Jo då - det går utmärkt med Safari och Safari Enhancer att logga in på SEB. Istället för att använda user agent "Netscape 7" använde jag 6.2.2 - och vips - då gick det utan krångel eller konstigheter

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-30 13:23

jovisst - logga in går, men att hämta telias e-leg fungerar väl inte för dig eller?

Ah. öh. Jasså det var där haken låg ?

Telias e-leg vill säga ? Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag har inte prövat. Blev bara glad över att jag kunde logga in hos SEB med Safari och göra mina ärenden. Är det här med deklaration på nätet verkligen så viktigt ? Med tanke på att man idag kan göra det på så många olika sätt... Det råder ju inte brist på alternativ direkt

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-03-30 13:40

Jag ringde idag till tech supporten hos skatteverket och de hoppas att testerna med Safari och BankID är klara mitten av april.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-04-30 23:43

Då var deklarationen klar via OSX 10.3.3, Safari 1.2 och BankID
I Debug menyn välj User Agent - > Windows MSIE 6.0
Fick försöka logga in 2 ggr första försöket gav ett error 220 backa i Safari och välj att logga in en gång till och det funkar helt ok.

Tack för besöket!

Du har loggat ut från e-tjänsten Inkomstdeklaration 1!
Till och med den 17 juni 2004 kan du logga in på nytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-01 21:07

Stöd för safari i mitten av april? Inte i mitten av april detta året iaf. Det fungerar inget vidare att deklarera med safari nu. Jag får det inte att fungera med hjälp Safari Enhancer heller. Har skapat ett bank-id hos föreningssparbanken vilket gick utmärkt. Men hos skatteverket får jag stopp vid legitimeringen, där man ska hämta bank-id't. Verkar som det är java appleten som är problemet...
'Applets com.ibm.ctb_bidt_2_5_5.thinclient.LogonApplet notinited' står det i statusraden. Inget händer..... åhh, man blir verkligen lite småsur..

.....får väl deklarera på papper, något som i varje fall fungerar någolunda problemfritt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-01 22:01

ojoj, efter flera försök så fungerade det slutligen! Speciellt smidigt gick det inte ändå.. bättre mac-stöd vore verkligen på plats.

Imponerande att jag slapp göra ändringarna själv eftersom man genom nätet kunde se att det tillkommit nya kontrolluppgifter efter att min deklaration trycktes.

1
Bevaka tråden