Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook SE söker ny hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett s.k dasslock. 466 Mhz.
Hårddisken håller på att rasa ihop låter det som. Vill inte köpa ny dator.
Men gärna en ny hårddisk till den...
Finns det möjligen att få tag på någonstans tro?

...och så här ser datorn ut...
http://www.apple-history.com/nofram...l=ibookfirewire

.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-24 20:32

Vilken 2.5" HD som helst bör fungera, sök i databasen på www.xlr8yourmac.com för att se exempel på vad folk stoppat i för utbytesdiskar i just din modell och hur väl det fungerade. Där hittar du säkert även instruktioner för hur du gör för att skruva isär datorn så du kommer åt HDn.

olov

Jäpp! Vilken "2-och-en-halva" från vilken pc-butik som helst funkar. Vill du vara helt säker på minst samma funktionalitet du haft hittills bör du köpa en disk med samma varvtal. Förmodligen snurrar din originaldisk i 4200 rpm, men om det var min dator skulle jag inte vara rädd för en 5400-disk. (Om det nu inte råkar vara någon på Xlr8 (eller nån annanstans) som uttryckligen varnar för just det...)

Lycka till!

...risken är även att en disk med högre varvtal bullrar lite mer.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 09:13

Bered dig på ett veritablet helvete med diskbytet när du hittat en fin disk. För våra Apple-tekniker tar det runt 4 ångestfyllda timmar att göra jobbet. Är du händig och har gott om tid, är det dock inga problem. Kom ihåg att spara alla remsor av självhäftande aluminiumfolie som du tar ur burken.
4200-rpm räcker gott i den modellen. Mindre varmt och ingen hastighetssänkning. ATA-interfacet i burken kan ändå inte slussa datan snabbare med en 5400rpm-disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-25 11:41

Hehe, det innebär att jag isåfall är snabbare än en Apple-tekniker. Jag gjorde ett lyckat byte på ca. 2 timmar.
Det som är absolut viktigast, förrutom att man är noggrann, är att man har koll på alla skruvar så dom kommer på rätt plats igen. I övrigt tycker jag inte det var så konstigt eller svårt.
Jag skrev ut en manual för genomförande som jag tror jag hittade på xlr8yourmac.com, kika där.
En annan sak jag läste om var ett iBooken är lite kinkig när det gäller höjden på disken. Jag tror att dom kan variera lite mellan 9 och 11 mm. Sitter just nu på jobbet så jag kan inte kolla det närmare. Någon annan kanske kan göra det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-26 19:20

[QUOTE="iMats"]Hehe, det innebär att jag isåfall är snabbare än en Apple-tekniker. Jag gjorde ett lyckat byte på ca. 2 timmar.

Snyggt jobbat iMats ! . För mig tog det cirka 3 timmar för mig när jag bytte för ett tag sedan. Men jag var extra försiktig.Och letade efter en skruv i en halvtimme och upptäckte sedan att den låg i min ficka..

Så vem behöver Apple tekniker i dessa dagar, ???

1
Bevaka tråden