Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jordfel i nätverk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suck, har just upptäckt ett fel som jag omöjligt vet orsaken till. Så här är de, sonen har i sitt rum en PC samt sin TV och stereo, allt kopplat till jordade utag. När jag i vardagsrummet kör targetmode mellan min MDD samt min PB 12" och samtidigt låter ethernetkablarna vara inkopplade mot ethernethubben så hörs det ett tydligt brum i sonens högtalare ( via förstärkaren ), jag har inte jordade utag i vardagsrummet. Brummet kommer bara när firewirekabeln är inkopplad. Strömen i de olika rummen ligger på egna faser samt att lägenheten har jordfelsbrytare. Mer att veta är att ethernethubben och VDSL-modemet ligger på samma fast som vardagsrummet och de två macarna fast 3 olika uttag.

Någon med el-kunskaper som har några goda råd eller blir det till att ta hem en elektriker med full behörighet för att fixa detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 20:49

Har grabben datorn kopplad till stereon via ljudkortet så säg till honom att ta 85:an ut till biltema och köpa en 31-441 (galvanisk avskiljare).

Man får gärna jordslingor när man knyter ihop enheter som gar jord/skärmar som ansluts i båda ändarna...
Fast egentligen borde ju ethernetgrejorna ha trafo på ingången och då skall det ju "galvaniskt isolerat" - men borde och har är ju inte alltid samma sak

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-25 20:52

Du får antagligen en ström som går via ethernetkablaget till sonens rum och vidare till förstärkaren och ut i högtalarna. Eftersom det finns jordade uttag i hans rum så går strömmet åt det hållet eftersom strömmen alltid letar sig till den punkt som har lägst potential d v s jord.

Om jag vore du så skulle jag jorda utrustningen i vardagsrummet t ex så kunde du pröva med att dra en jordkabel från MDD:s chassi till ett vanligt vämeelement. Strömmen går alltid till jord den kortaste vägen med minst motstånd d v s till värmeelementet istället.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-03-25 21:23
Ursprungligen av Macus:

Om jag vore du så skulle jag jorda utrustningen i vardagsrummet t ex så kunde du pröva med att dra en jordkabel från MDD:s chassi till ett vanligt vämeelement. Strömmen går alltid till jord den kortaste vägen med minst motstånd d v s till värmeelementet istället.

Dock är detta mig veteligt olagligt i sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 22:03
Ursprungligen av Buckner:

Dock är detta mig veteligt olagligt i sverige.

Det stämmer. Kollade precis med farsan (elfirma). Det är även olagligt att dra en förlängningskabel från ett rum till ett annat om inte alla uttag sitter på samma säkring OCH samma fas OCH att alla uttag är jordade.

Problemet med lägenhetsel är vanligen att nolla och jord är ihopkopplade, vilken egentligen är naturligt. Det har dock på senare år uppstått problem med potentialskillnader mellan olika centraler pga av ändutrustningen (tex switchade nätaggregat), varför man har infört 5-ledare (nolla, 3 faser och jord) till alla nyinstallerade eller renoverade centraler. Då får man en riktigt jord på en lokal plats, istället för en mer central jord.

Om du någonstans i kablaget har jordade ledniningar som INTE är anslutna till jord så får jordkabeln spänning. Det beror på att den ligger jämte faskabeln i sladden. Det blit ingen strömstyrka men skulle eventuellt kunna bidra till krånglet.

Alternativt såp skulle du kunna internjorda alla chassin, men det var visst redan nämnt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-26 08:43
Ursprungligen av Buckner:

Dock är detta mig veteligt olagligt i sverige.

Man bör nog undvika att ta i elementet ifall det ligger 220 volt på det samma.

Det bästa är nog att be en elektriker installera ett jordat uttag i vardagsrummet trots allt.

Jordade utag behöver inte hjälpa. (Mest för att flera apparater inte kör med jorade stick-kontaket, tex TV, stereo, datorhögtalare, etc).

Jag har haft liknanade problem och jag kunde bara bli av med brummet genom att helt bryta kontakten mellan de olika enheterna (TV, hembio, stereo & dator). Jag löste det genom attt i största mån koppla ihop via optisk kabel eller via galvaniska avskiljare. Att koppla ihop chassin hjälper medn ellinimerar inte.
Vad gäller koppla till element: förutom att det är olagligt så kan element (vattenledningar) vara påverkade av tex bygggeneratorer, etc som gör att de inte alls har den "nolla" som man förväntar sig.

Varför så drastiskt:
* Datorer genererar en massa "elektriskt brus" vilket hos mig slår igenom som brumande ljud.
* TV-antennen är, hos mig, bättre? jordad än kontakternas jord (låter fel men jag kan inte beskriva det anorlunda).
* Flera av mina komponenter saknar jordad stick-kontakt så att jordat utag hjälper inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-25 21:10

Har den en jordad förlängningskabel så kan du pröva att ta strömmen till dina Macar från rummet med de jordade uttagen. Då får alla enheter samma jordpotential. Hjälper detta så får du fundera på om du kan komlettera själv med jordledningar och nya uttag i vardagsrummet eller om du ska anlita en elektriker.

Hjälper det inte detta så får du pröva att att koppla bort en enhet i taget (fortfarande med allt jordat) för att se vilken enhet det är som ger störningar.

I dagens läge är inte jordade uttag bara till för att skydda människor från att få ström i sig, utan också för att skydda datautrustning. För några år sedan brände en kompis ett moderkort på en pc när han kopplade ihop 2 datorer via ethernet (BNC). Problemet uppstår när man ansluter en TCO-godkänd bildskärm till ett ojordat uttag. “Antistrålningsfunktionen” på TCO-skärmarna kräver ett jordat uttag för att minska strålningen. Ansluts datorn till ett ojordat uttag blir följden att man spänningssätter chassit i datorn istället för att släcka ut spänningen mot jord. Efter incidenten med min kompis dator så mätte han med en multimeter som han ansöt mellan metallhöljet på datorn och jorden i ett eluttag. Det visade sig att han hade 100 volt i höljet på den ojordade datorn och då förstår man lätt att moderkortet pajade när han kopplade en jordad och en ojordad dator. Spänningen i höljet gick helt enkelt fel väg.

Själv har jag kompletterat med jordledningar och jordade uttag i sovrummet där där jag har min dator, efter min kompis dyra lärdom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-26 09:39

MagnusB
Alla apparater måste inte ha jordade kontakter för att strömmen skall gå till jord. Det räcker om en av apparaterna är jordade (underförutsättning att potentialen är noll i jordpunkten) och att de olika apparaternas "jord" är anslutna till varandra.

1
Bevaka tråden