Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud från Fujitsu 60Gb i iBook G4

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-11 20:38

Har precis bytt från TiBook 400 till iBook 933 och har lite frågor till er som vet:

1. Hårddisken: Känns som den står och "väser" med ett lätt skrapande (nåja..) ljud. Det skrapande ljudet upphör ibland, för att strax komma tillbaka när man öppnar något. Stör mig lite på det eftersom det är rätt ojämt i ljudet.

2. Skärmen: Är det inte överdrivet starka färger på ibookens (14") skärm?

3. Drog till med en Stor 60gb HDD. Ska man ominstallera datorn när man fått den från fabrik tycker ni? Funderar på att partionera..men vet inte om jag orkar göra om allt..

4. Journalförande filsystem: Ska detta användas eller ej och hur mycket prestanda tar det från maskinen?

Hälsningar Nifo / Fredrik

Senast redigerat 2004-03-15 11:33
  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 20:45

1. kör diskwarrior på den och se om ngt är fel eller se svar 3
2. jo, för mycket ljus. kalibrera så blir det fint.
3. jag skulle ominstallera (+partitionera en liten 2.5gb partition för testprogram o.dyl)... så slipper man start-cd:s som inte går att uppdatera och allt tjafs som installeras automatiskt som man inte kommer använda.
4,journalen skadar aldrig, liten prestanda förlust men det är absolut ingenting som borde märkas i din iG4

  • Medlem
  • 2004-03-11 20:54

Hej och tack för svaren!

Har bara gamla DW som tydligen inte funkar på denna, nyare dator. Kan tydligen ej boota från den.
Utöver detta med testprogram osv, det finns väl egentligen inte någon mer fördel? Det där med HDD'n...det låter som att den gör något från och till...även när jag inte sparar, osv.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 21:03

tja, OSX använder ju hd:n till virtuellt minne och swappar ut grejer den inte använder/ får plats i minnet.
Om du har för lite minne så kan ju det vara en orsak.
Annars, om man har en ruggigt fragmenterad hd kan ju det vara en orsak, men det känns mysko om datorn var ny.

Ang. extrapartition; detta är ngt jag gjort med varje dator jag haft (sedan performa 460). När det har skitit sig så har det aldrig varit allvarligt då jag alltid har kunnat starta datorn och fixa system/göra backup på viktiga dokument m.m. Även vid defragmentering.
Med en 60gb hd så känns 2,5gb en liten utgift för ett bra säkerhetsnät.

  • Medlem
  • 2004-03-11 23:11
Ursprungligen av Nifo:

Har precis bytt från TiBook 400 till iBook 933 och har lite frågor till er som vet:
2. Skärmen: Är det inte överdrivet starka färger på ibookens (14") skärm?

Häpp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-12 11:58

Har också en 933 men har aldrig hört något störande ljud och det brukar vara ganska tyst hemma... Kanske är nått skumt med 60 gig:arn ?

  • Medlem
  • 2004-03-12 20:08

Problemet är vanligt. Har fått det verifierat från apples diskussionsforum. Har även varit i kontakt med Apple Support som även de hade hört om problemet. Fick rådet att köra Testskivan som medföljde datorn, men den visade inget. Jag skulle dock få bytt min dator till en helt ny enhet. Tråkigt bara att man inte är till 100% nöjd med en helt ny maskin. Typiskt min otur dock. =(

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-03-13 12:48

Har nu kontaktat både Fujitsu USA och Sverige i hopp om att få ett svar. Har även postat i Apples Diskussionsforum. Driven verkar ha en funktion för att skydda driven vid stötar. Kolla gärna på hemsidan för just min drive, en MHT2060AT. Vad tror ni? Ska man behöva leva med en drive som låter HELA tiden (susande/lätt skrapande + klickande ideligen). Ringde även till Supporten som jag nämnde förut. Han tyckte att jag skulle lämna in den. Men tänk OM den ska låta så? Hur låter era hårrdiskar i samma dator, iBook G4 60Gb. Sitt ner i tyst rum och lyssna..

Hälsningar Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 13:04

Det är bara att ringa Apple. Du har 30 dagars fri support och ett års garanti.

  • Medlem
  • 2004-03-13 14:09

Funderar på om jag bara är nojjig - men jag STÖRS ju verkligen av ljudet. Å andra sidan undar man ju OM det ska vara så här. Men visst - ska ringa Apple igen.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-03-15 11:19

Har du en 60Gb Fujitsu i din iBook G4?

Innan jag gör en alltför stor affär av det här så skulle jag fråga om någon av er som kör iBook G4 har en Fujitsu disk i denna på 60Gb? Om ni startar om er maskin och lyssnar, så här in väl bara HDD'n som småspinner i vänsta hörnet? Om ni sen drar igång lite program, som ni sedan stänger av. Väntar ett ag och lyssnar igen - hör ni samma sak? Samma spinnande, sen plötsligt tyst, sedan plötsligt ett kluck / klick och så samma spinnande igen. Ska det vara så här? Vad gör HDD'n ? Skulle vara jättetacksam om ni ville ta er tid att lyssna.

Mvh
Fredrik / Nifo

Ps. Har ni tid över, kolla gärna den här tråden som även jag postat i:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599ce53a

Ds.

  • Medlem
  • 2004-03-15 11:42

Ja det är så. Olika diskar gör olika ljud, men alla bärbara (vet inte om stationära gör det faktiskt) håller på så. Jag har en PC som klonkar, och min iBook kuttrar. Jag har läst vad som orsakade det, men jag har faktiskt glömt vad det var... Det fanns något IBM-program som kunde förrändra intervallen tror jag.

Jag håller med om att det kan vara lite irriterande faktiskt.

EDIT: Jag tror att den parkerar hårddisken med jämna mellanrum, och startar den. Förmodligen för att den inte ska skadas.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-15 11:43

Angående din disk så har jag en likadan 60 gigare i min PB 1,25ghz och den låtar nästan ingenting, det knastrar lite när den accessas men annars är den tyst.
En hårddisk i en laptop kan ju inte bli helt tyst och men hör varje gång den spinner upp, lite klick och ett diskret väsande men som sagt det är så lite att jag knappt tänkt på förrän jag läste ditt inlägg.
Hoppas det hjälper lite.

Mvh
Steve

  • Medlem
  • 2004-03-15 13:16

Saken är bara det att klickande och kluckandet är rätt så frekvent. Den här IBM programvaran togs väl upp i tråden jag nämnde? Tyvärr finns den bara för PC. Men jag har ju en Fujitsu i min datorn, kan det vara så att med en annan hårddisk så låter den mindre? Är det en unik funktion för just denna disk, detta med parkeringsfunktion eller vad man ska kallla det? Den klickar ju till säkert 3-4 ggr / minuten - ibland mer, ibland mindre. Jobbigt är det i alla fall. Trodde inte att iBooken skulle låta mer än min gamla Tibook. Märkte nu även att HDD'n surrar när datorn är i viloläge...fattar nada.Tack för att ni tar er tid att försöka tipsa och hjälpa mig. Väger om jag ska läma tillbaks den mot en ny, eller om jag ska leva med det.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Saken är bara det att klickande och kluckandet är rätt så frekvent. Den här IBM programvaran togs väl upp i tråden jag nämnde? Tyvärr finns den bara för PC. Men jag har ju en Fujitsu i min datorn, kan det vara så att med en annan hårddisk så låter den mindre? Är det en unik funktion för just denna disk, detta med parkeringsfunktion eller vad man ska kallla det? Den klickar ju till säkert 3-4 ggr / minuten - ibland mer, ibland mindre. Jobbigt är det i alla fall. Trodde inte att iBooken skulle låta mer än min gamla Tibook. Märkte nu även att HDD'n surrar när datorn är i viloläge...fattar nada./Fredrik

Gå in i systeminställningar/strömsparare och klicka för "sätt hårdisken i vila när det är möjligt" borde hjälpa finns även en del andra användbara inställningsmöjligheter där som du kan justera till dina preferenser.

min klickar och kluckar lite också (40 gb) men jag tycker inte det stör. min fläkt gick precis igång i några sekunder förresten. oj vad högt ibooken lät helt plötsligt...

  • Medlem
  • 2004-03-15 17:12

Nej. Ingen skillnad. Sugplopp - Hur låter din och hur mycket och med vilken tid låter varje "ljud" ? Min låter typ hela tiden som ett lätt skrapande / susande ljud som det då och då kommer ett "hack" i. Ibland fortsätter sedan ljudet eller så är det tyst ett tag. Jättestörande, för jag gör ju knappt något med maskinen som skulle trigga hårddiskens olika lägen.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-03-15 17:49

Ringde nyss till Apple Support och fick försöka prata med en dansk (?) som jag inte förstod ett jota av vad han sade. Bad att få ringa igen, gjorde detta, och fick prata med en svensktalande. Nämnde vilket problem jag hade och frågade om enheten skulle få bli utbytt som den förre killen jag pratade med under fredagen sade. Det kunde inte han styra därifrån sade han, utan bad mig kontakta Apple Store. Ringde dem och de "hade inga representanter" lediga. Börjar tycka att detta känns flummig. Datorn är ju helt-jävla-ny. Samarbetar inte Apples olika funktioner?
Känner att jag inte orkar bara. Blir rätt ledsen. Tyvärr.

/F

min chefs 933:a (40GB) är tamejfan helt löjligt tyst. inte så mycket som ett knyst. alltså SKRÄMMANDE tyst. man tror man tappat hörseln.

  • Medlem
  • 2004-03-15 18:07

Får ny dator via Apple Store. Frid och fröjd...eller? (Satt i mobilen i ca 30 minuter...inte så mkt frid och fröjd ekonomiskt). Ska inte klaga, men....oj....vad saker tog tid.

/Fredrik

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-03-15 22:31
Ursprungligen av Nifo:

Får ny dator via Apple Store. Frid och fröjd...eller? (Satt i mobilen i ca 30 minuter...inte så mkt frid och fröjd ekonomiskt). Ska inte klaga, men....oj....vad saker tog tid.

/Fredrik

Helt rätt, har man köpt en dator och den för oljud så att man irreterar sig på den är det fel. Visst är det så att hårddiskar låter olika, men eftersom de flesta nu för tiden inte låter alls så tycker jag inte att man ska tolerera en som låter om man har svårt att leva med det.

Bra att du stod på dig tycker jag!

  • Medlem
  • 2004-03-24 18:20

Har nu skickat iväg min gamla iBook och fått en ny. Faktum är att den är ännu värre på andra sätt: Först och främst så knarrar touchpaden så fort man trycker på på den. Dessutom har den en död pixel. Det är något ljust stänk på plasten och HDD:n låter precis som den gamla. Sicket nerköp. Kan man kontakta Apple igen eller är det alldeles för pinsamt. Jag menar, har man köpt något för närmare 15.000:- så har man väl rätt att vara 100% nöjd. Jag vet att detta med pixlar inte är något man kan få bytt för, men den knarrande touchpaden gör en ju vansinnig. Läste till råga på allt att man får med ett Airportkort samt väska om man beställer datorn nu istället. Jag blir faktiskt skitledsen över sådana här saker. Framförallt med den nya datorn. Nån som känner igen nåt av de nya problemen? Antar att hårddisken ska låta såhär, men ni som säger / sade att den var helt tyst i era datorer måste nog höra lite dåligt.

Man blir matt...

/Fredrik

ring och prata med dem. pixel, som du säger, är ju inte hela världen, men är du missnöjd så kontakta apple. vad beträffar ljudnivån på min ibook så är ju referensen en emac, jag vet inte om du suttit vid en sådan...

lycka till.

  • Medlem
  • 2004-03-24 22:13

Jo - jag ska göra så. Men en sak är säker: Man blir matt. Jag tänkte att jag skulle slippa sådana här saker, det tär olidligt på en. Eller ska jag leva med en gnisslande styrplatta och något som ser ut som färgstänk på datorn? Hur mycket bör / orkar man stå på.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Jo - jag ska göra så. Men en sak är säker: Man blir matt. Jag tänkte att jag skulle slippa sådana här saker, det tär olidligt på en. Eller ska jag leva med en gnisslande styrplatta och något som ser ut som färgstänk på datorn? Hur mycket bör / orkar man stå på.

/Fredrik

Stå på dig. Klart som tusan att du inte ska acceptera en produkt du inte är helt nöjd med. Ring och skäll ut dem bara.

Håller tummarna för att det löser sig för dig.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-25 00:48

Finns en perfekt dator?
Jag menar, som har allt som det ska vara.
Finns nöjda människor? Jag menar krävande och nöjda, inte toleranta och nöjda.
Hur krävande ska man vara och hur tolerant?
Vad ska man acceptera?
I Nifos fall så var det först en HD, nu låter hårddisken likadant plus det finns andra fel.
Hur blir det tredje gången?
Människor uppfattar saker på olika sätt. För den ene låter hårddisken normallt för den andre låter det förskräkligt. Själv har jag aldrig haft en helt tyst hårddisk som inte låter alls.
Men tycker man att någonting är fel då ska man klaga.
Hmm... Tänkte just på alla de olyckliga (lurade) ägare till de "dammsugare" med en Apple logga på.
Är de nöjda?

  • Medlem
  • 2004-03-25 07:22

Ni som har samma dator....igen då...knirrar er styrplatta, har ni ljusare färgstänk på datorn någonstans? Vette fan om jag orkar med detta igen. Man blir ju vansinnig...gråtfärdig. Men samtidigt frågar man sig själv om man överdriver. Men skiten ska väl inte knarra, det ska väl inte finnas något stänk?

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-25 09:49
Ursprungligen av Nifo:

Ni som har samma dator....igen då...knirrar er styrplatta, har ni ljusare färgstänk på datorn någonstans? Vette fan om jag orkar med detta igen. Man blir ju vansinnig...gråtfärdig. Men samtidigt frågar man sig själv om man överdriver. Men skiten ska väl inte knarra, det ska väl inte finnas något stänk?

/Fredrik

Det skulle jag aldrig acceptera. har du köpt iBooken hos Apple store så ring Apple och kräv en ny igen tills du blir nöjd. punkt slut.

Skäll ut dom efter noter. Du får inte ge upp . Du kommer aldrig att bli nöjd med den , Du ser din döda pixel och knarrande styrplatta och eländiga färgstänk i sömnen till slut. Jag vet hur det blir.

Nej för böveln . Gör dig av med ditt måndags exemplar fortast möjligaste och se till att Apple ger dig en ny omgående.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-26 09:13
Ursprungligen av CUBEIS:

Gör dig av med ditt måndags exemplar fortast möjligaste och se till att Apple ger dig en ny omgående.

En gång i tiden (länge sedan) om man hade otur så fick man en måndags exemplar.

Idag är det tyvärr så att om man har tur så får man en produkt utan skavanker och all fungerar som man har tänkt sig. Det gäller alla produkter man köper, från en korkskruv till en bil, oavsett märke.
Mercedes, BMW, Apple, de namn är inga garantier för en felfri vara.

Det ser ut som att alla producenter har sänkt kvalitetskontroll med tanke på att OM kunden reklamerar då byter/reparerar vi produkten. De räknar med att efter tre försök har kunden givit upp och slutar klaga eftersom risken är att för varje gång får han sämre produkt än den förra.

Det är inte roligt men det är min erfarenhet med bl a Apples och andras produkter uder de senaste åren.
Jg upprepar frågan: hur länge orkar vi bli missnöjda och/eller hur mycket fel kan vi acceptera?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 10:17

Tyvärr måste jag hålla med malen, har själv aldrig haft en "perfekt" P-Book, det är alltid nån liten detalj som skiljer. Har en ibook nu & batteriet är snett på undersidan, men, men... Att hårddisken knäpper ibland....det har den gjort på varenda bärbrar jag har haft...
Kort sagt: det jag har lärt mig är att man ska vara oerhört glad när maskinen funkar bra, det är ofta den inte ens gör det.

Bevaka tråden