Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL och router - hur får jag det att funka?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 14:43

Hej!
Är det någon som kan tipsa om hur jag ska få min router (Netgear WGR614v3) att koppla upp mot Telia ADSL. Satt hela kvällen igår med Netgear support (indisk personal som aldrig hört talas om Telia). Jag har uppgraderat firmware till 2.15 (senaste versionen), jag har gått igenom varenda punkt i problemlösningsguiderna, men inget fungerar. Jag lyckades logga in på Telia från datorn via routern men routern får ingen IP och därför får inte datorn någon ip heller vilket i slutändan gör att jag inte kan komma åt en enda adress på nätet förutom Telias loginsida.
Dessutom så vill jag ju slippa att logga in från datorn och låta routern hålla uppe kopplingen mot Telia.

MVH
/Björn

Har du startat om ADSL-modemet sedan allt är ipluggat?

Är det inte så att du måste logga in på Telia med en webläsare. Så var det när jag hade telia. Då fick man logga in med datorn direktkopplad till ADSL modemet. för att sen stänga av datorn ock koppla den via routern. Uppkopplingen höll sig i ca 30 min om man var inaktiv. Sen fanns det ett special program för inlogggningen ochså (shareware) Jag tror att det hette ADSLMac eller ngt liknande. Det skötte inloggning och höll uppkopplingen levande när man var inaktiv (så länge datorn var på)

PP

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 16:33

Hej igen!
Japp, jag har startat om modem, router, dator. Allt i den ordning som leverantören sagt.
Vad gäller inloggningen, så måste man normalt sett fixa detta via Telias inloggningssida. Använder normalt sett ett litet program som sköter det här. Vill dock att routern ska sköta allt så att jag inte måste ha igång en viss dator hela tiden för att hålla kopplingen uppe. Jag vet inte hur man ska kunna logga in med dator och sedan koppla in routern. Telia kollar MAC-adressen och om jag loggar på med datorn kommer inte Routern som har en annan MAC-adress att kunna ta över kopplingen...
MVH
/Björn

Ursprungligen av kumachan:

Hej!
Är det någon som kan tipsa om hur jag ska få min router (Netgear WGR614v3) att koppla upp mot Telia ADSL. Satt hela kvällen igår med Netgear support (indisk personal som aldrig hört talas om Telia). Jag har uppgraderat firmware till 2.15 (senaste versionen), jag har gått igenom varenda punkt i problemlösningsguiderna, men inget fungerar. Jag lyckades logga in på Telia från datorn via routern men routern får ingen IP och därför får inte datorn någon ip heller vilket i slutändan gör att jag inte kan komma åt en enda adress på nätet förutom Telias loginsida.

Om du loggade in från datorn via routern så måste routern ha fått en IP-adress. I vilket fall som helst så måste du koppla ner och stänga av allt och sedan låta det vara avstängt i minst 20 minuter (tills Telias server släpper den senaste MAC-adress från dig). Sedan kan du koppla in och starta routern, koppla datorn till routern och starta. Logga in på routern och kolla så att den fått IP-adress från Telia. Sedan kan du gå till loginsidan och logga in. Därefter kan du ställa in att något program eller routern sköter det.
Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 16:46

Hej!
Tyvärr så fick inte routern någon adress (inte datorn heller för den delen) vid inloggning från datorn via routern. Telias loginsida visar att jag är uppkopplad men inga andra sidor går att komma åt...
MVH
/Björn

  • Medlem
  • 2004-03-24 16:53

Routrar brukar ha en MAC-kloningsfunktion, antar att denna skulle hjälpa. Brukar finnas under advanced eller tools.
Sen kan man ju alltid klaga över Telia som envisas med denna idiotiska funktion.

Använder en netgear 614 utan problem ( inte ver 3 iofs men ändå ), telia låser mac-adressen under en viss tid om du inte manuellt loggar ur. ( 30 minuter tror jag )

Alltså, du kopplar in routern som vanligt, den ska få ip adress, sen använder du MacicX för att logga in från datorn. Du behöver inte koppla in datorn direkt till adsl modemet för att macicx ska funka...

http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

Netgear har stöd för PPPoe och nåt annat protokoll för att sköta inloggningen, men Telia använder sitt hemmasnickrade system med hemsidan...fungerer icke alltså..

OK, men om du kommer åt inloggningssidan har du fått en IP-adress. Anledningen till att du inte kommer åt andra sidor är vanligtvis att du inte har några DNS-servrar angivna. Telia använder 10.0.0.1 och 10.0.0.2.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 19:15

Fråga...Har du fått med rätt Ethernet kabel med Routern? Annars Ring support igen (i Sverige) och be dom skicka en pronto, höll själv på ett bra tag innan jag fick reda på det.
Vidare så fungerar det inte att skriva in inloggnings uppgifterna på inställnings sidan (i Routerinställningarna) och få det att fungera mot Telias inlogg. Men du kan använda Mac ICX till det.
Så det är bara att "resetta" Routern (på bakre panelen) och börja om, kör att den automatisk skall känna av ISPn och logga in med Mac ICX eller ngt liknande Prgm...
Hoppas att detta hjälper dig... lycka till..

//Tommy

Du ska få DNS:erna via DHCP också..så det är inget du ska behöva fylla i manuellt.

De DNS servrar jag får från telia var tidiigare också 10.10.10.1 och 10.10.10.2 men nu är det 195.67.199.27 och 195.67.199.28.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 22:02

Hej allihopa och tack för all hjälp. Tyvärr har jag inte fått det att fungera ändå. Jag kontaktade den svenska supporten ikväll och de visste inte om jag behövde en ny kabel, men de skulle skicka en ny utifall detta var problemet. Misstänker dock att det är fel på routern (eller att den inte fixar Alcatel speedtouch-modemet jag har). Försökte koppla upp min jobbpc med ett wirelesskort från DLINK och det funkade inte heller... Efter en timmes samtal med Indiensupporten så sa teknikern att han skulle eskalera ärendet till andralinjesupporten (heter det så på svenska). Så nu sitter jag med en för mig värdelös router. Får väl lämna tillbaka skiten om Netgear inte kan lösa problemet.

MVH och tack för alla tips
/Björn

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-25 08:21

Just Alcatel-modemet kräver någon form av specialkabel av någon märklig (fransk?) anledning. Alla övriga modem går det bra med en vanlig ethernetsladd. Angående att behöva logga in så ska routern normalt sett håll förbindelsen uppkopplad mot telia utan behov av specialprogram av typen MacICX. Detta funkar normalt med Telia så länge dom inte gör någon förändring eller underhåll vilket innebär att dom kastar ut alla inloggade. Då blir man tvungen att logga in igen. Det drabbar åtminstone inte mig speciellt ofta, dock under en kortare period för några månader sedan vart det mycket inloggande av någon anledning.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 19:21

Dags att väcka en gammal tråd. Jag får inte ovan att fungera. Kör jag in ehernetkabeln från modemet (d-link) direkt i en dator rullar det på men ej ifall jag kör det in i routern (netgear mr314) så får den ej något IP nummer tilldelad sig. Så frågan är naturligtvis vad ja konfiguerat fel. Vilka inställningar har ni som har detta fungerande gjort i routern? Vill verkligen få detta att rocka!

D.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-05 20:24
Ursprungligen av dennisb:

Dags att väcka en gammal tråd. Jag får inte ovan att fungera. Kör jag in ehernetkabeln från modemet (d-link) direkt i en dator rullar det på men ej ifall jag kör det in i routern (netgear mr314) så får den ej något IP nummer tilldelad sig. Så frågan är naturligtvis vad ja konfiguerat fel. Vilka inställningar har ni som har detta fungerande gjort i routern? Vill verkligen få detta att rocka!

D.

För det första måste du tänka på att det normalt kan ta upp till en halvtimme innan det gamla IP-numret släpper och du kan få dig ett nytt tilldelat till MR314. Men det kanske du redan har koll på, eller?

Annars är det wizard setup i MR 314, döp ditt nätverk om du vill, vid ISP Parameters for Internet Access, Encapsulation, välj Ethernet, service type standard, tryck next
vid WAN IP Address Assignment välj, Get automatically from ISP (Default)
Vid DNS Server Address Assignment, välj Get automatically from ISP (Default)

Avsluta wizarden

Kolla sedan under maintenance under system status så ser du om du fått någon IP på WAN-porten.

Jag blev skitförbannad när jag efter åtta timmars felsökning upptäckte att Telia använde 10-nätet...

MITT FAVORITNÄT!!! Kan dom inte använda 172.16/16 eller nåt annan sunkigt skit...

Men borde det inte funka om man tar en liten bit typ 10.1.0.0/24 eller kan man använda något annat, typ 7.0.0.0/8 det kan ju inte finnas något viktigt på det nätet...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-06 16:12
Ursprungligen av sniper:

Jag blev skitförbannad när jag efter åtta timmars felsökning upptäckte att Telia använde 10-nätet...

MITT FAVORITNÄT!!! Kan dom inte använda 172.16/16 eller nåt annan sunkigt skit...

Men borde det inte funka om man tar en liten bit typ 10.1.0.0/24 eller kan man använda något annat, typ 7.0.0.0/8 det kan ju inte finnas något viktigt på det nätet...

använd 192.168-serien, det är ytterligare en "ledig" serie IP-nr.

1
Bevaka tråden