Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 köp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 18:54

hallo

Ska beställa en g5 nu snart tänkt jag!

Det ska vara en d2Mhz sen är frågan bara om jag ska ha 512mb ram eller 1512mb ram! köper då till ett 1gb!
samma sak gäller kortet ska jag vänta eller beställa ett 9800 kort redan nu eller vänta!

sen så sista frågan. När kommer nya cinema 30"!!!!!
vill ju helst ha 2 st sådana.......har dom på väggen brevid varandra å skjuter film på ena!
eller ta en 23" nu?

mvh tobias

Shit pommes frites. skiter du pengar eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 20:21

Hmm, Skall du vänta så ryktas det väldigt mycket om en G5 updatering på sistonde..

  • Medlem
  • 2004-03-23 23:33

Mycket minne skall du absolut satsa på om du har pengarna. Det är den bästa speedbumpen du kan skaffa dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 16:13
Ursprungligen av MP:

Mycket minne skall du absolut satsa på om du har pengarna. Det är den bästa speedbumpen du kan skaffa dig.

8GB är väl lite overkill tillexempel... 2-4Gb räcker om man inte skasitte extremt mycket i Powerapps.. Räcker o räcker.vissa tycker att det räcker med 1GB ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 17:32

haha

skulle vara lycklig om jag gjorde det!

men har en snäll pappa med "bra" kontakter på mac!
"Undrar om man får säga sådant högt!"

Har absolut inte bråttom så jag kan vänta! men det känns ju dumt å köpa en ny g5 som bara burken går på 45lopp! när man får en "gammal" g5 med extra allt för 50!

Vad är skillanden mån tro...

skärmen är mitt största bekymmer!
rent ekonomiskt är det nog bäst å skaffa en 42" plasma å köra split screen på! någon som har den erfarenheten?
vad behöver man för att få till det smidigt å med bra upplösning?

mvh tobias

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 23:04
Ursprungligen av atomlab:

haha
skärmen är mitt största bekymmer!
rent ekonomiskt är det nog bäst å skaffa en 42" plasma å köra split screen på! någon som har den erfarenheten?
vad behöver man för att få till det smidigt å med bra upplösning?

mvh tobias

Det jag har sett så har 42 tums plasmorna en max upplösning på 1024x768, vilket knappast motiverar en 42" skärm till datorn..

Ursprungligen av atomlab:

hallo
Ska beställa en g5 nu snart tänkt jag!

Hej tobias

Vänta med val av dator tills den 30 mars, om du inte har panik:)

Ursprungligen av atomlab:

Det ska vara en d2Mhz sen är frågan bara om jag ska ha 512mb ram eller 1512mb ram! köper då till ett 1gb!

Taget från Barfota testaren: "What's the least amount of memory required for efficient typical operation of your Power Mac or PowerBook? I suggest one gigabyte. Why? Check out the physical memory used (wired + active + inactive) for the following scenarios:

Boot OS X only on G5/2.0MP = 450MB
OS X + Word, Excel, Mail, and Safari = 588MB
OS X + iTunes, iMovie, iPhoto, iDVD, and AppleWorks = 640MB
OS X + Final Cut Pro 4, Compressor, LiveType, SoundTrack and iDVD = 678MB
OS X + Excel + ImageReady + GoLive + Transfer + Safari = 807MB
OS X + Photoshop (500MB cache) + open 83MB doc = 1033MB"

Jag skulle satsa på 2GB till d2g, har 1,25 GB till min 933. Köp minnet seapart och inte från Apple. Beror givetvis oxå på vad du tänker köra för applikationer...

Ursprungligen av atomlab:

samma sak gäller kortet ska jag vänta eller beställa ett 9800 kort redan nu eller vänta!

Beställ!

Ursprungligen av atomlab:

sen så sista frågan. När kommer nya cinema 30"!!!!!

Ingen som vet...

Kör 4Gb i min Dual G5.. Har kört med 512Mb samt 2,5Gb och nu 4
Kan säga att 4Gb gör märkbar skillnad..

Varning för Macoteket i sthlm.
jag fick en trasig G5a, när jag ringde var dom väldigt otrevliga och tyckte att jag skulle fixa problemen själv. Till att börja med förnekade dom att delen som var trasig ö.h.t existerade, när jag påpekade att jag sett ritningar av den aktuella delen ändrade dom sig. men de tyckte att jag skulle bekosta frakt.

Jag är otroligt besviken och det känns inte kul alls.
Det var ett större fel och 2 mindre, det större felet är åtgärdat men de 2 mindre felen får jag leva med. Jag orkar inte gå igenom hela den proceduren igen.
dessutom hackar disken som en symaskin, och de vanliga blippljuden och en jet-fläkt har jag oxo. men vem orkar med macotekets kund-"support"...

Ställ ner den kräv tillbaka pengar eller hämta geväret !

Ursprungligen av motif:

Ställ ner den kräv tillbaka pengar eller hämta geväret !

tyvärr läste man ju inte det finstilta på sajten.
det gick inte att häva köpet eftersom det inte är ett "allvarligt fel"
så de kommer undan med att det är "småfel", att de sen beter sig som svin så man inte orkar tjafsa med dem gör ju att de slipper bekymra sig om defekta produkter.
det känns rätt ruttet när man köpt prylar för 100k
de verkar inte tänka långsiktigt iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 13:04

Tveka inte! Ta allt på avbetalning så är allt återbetalt 2032!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-26 17:09

haha Tackar för grymma svar!

Betäller burken nu och 2gb minne med 9800kortet och väntar på skärmen!

Angående Macoteket å deras service så är den FRUKTANSVÄRD! Fattar inte varför folk köper saker där!
Nu är detta inte Macoteket forumet men kritik får skrivas överallt bara den syns!

ta detta exempel!
Va där å skulle köpa ett airportkort och tillhörande router (dlink 624+) inga stora pengar med killen bakom disken sa att jag skulle gå å hämta routen själv så han kunde ta en kund mellan. Hallå...gjorde det å tog ett fel modem avsikligt bara han skulle få gå ändå!
Kom hem å skulle installera det på min brors iMac. Har fått fel kort! har fått ett extrem airport kort till en data som ska ha ett vanligt airport!
Åkte dit dagen efter å ville byta kortet till ett airport. Skillnaden va 208kr mellan och killen vid disken langade upp 200kr helt obemärkt och tyckte i princip att jag skulle ge han 8kr i "dricks"!
Sedan dess så går jag bara in där för att kolla på saker.
Och att dom inte ens rör i en data som är trasig utan hänvisar till tele supporten är tragiskt!
Inte heller att dom kan skriva in en reservation på en burton väska där utan hänvisar till kontoret, NÄR MAN SJÄLV är där gör att man går direkt till e-bay.com!

Mvh tobias

  • Medlem
  • 2004-03-26 22:20

Visst har Macoteket ofta dålig support. I regel sämre genom deras butik inne i stan än genom ursprunliga postorder-kontoret i Solna.

Om du bara är ute efter att få problem åtgärdade och ej vill häva köpet så bör du undvika att vända dig till Macoteket. Det samma gäller för exempelvis inLife som är precis lika hopplösa på att ordna reparationer och garrantiärenden. De som jobbar där har väl helt enkelt inte tillräcklig erfarenhet av dylika arbetsuppgifter utan kan bara stå och sälja macar och tillbehör till snorrika östermalmsbor som bor i samma kvarter.

Nej, vänd er istället till LAN Master eller annan auktoriserad serviceverkstad. Snacka först med Apples telefonssupport och berätta om felet så att ni får ett service-nummer. Sedan kan ni glatt knalla in med datorn hos LAN Master (eller skicka den) så löser de problemet utan problem. Det är altså bara en serviceverkstad för apples produkter, ingen j***la butik med otrevliga säljare.

För övrigt så skall väl ändå Apple stå för frakten i samband med garrantireparationer. I avtalet står dock att apple endast står för den kostnaden de 6 första månaderna från köpdatumet räknat (sniket apple!) men så vitt jag förstod var det mindre än 6 månader du handlade maskinen?

1
Bevaka tråden