Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibooken har tappat ljudet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt får jag inget ljud i min iBook. Knäpp tyst, inget startljud heller.
Har kollat ljudinställningarna, allt OK
Kört alla rep.program jag har. Allt OK. Diskwarrior mm
Reparera skiva och Skivbehörigheter. Allt OK.

Väljer startskiva och startar om i Mac OS 9. Där har jag olika profiler i Tilläggskontroll.
En för Classicläge som jag strippat. Där får jag ljud i mina högtalare, testar några spel Snood och Boom, ljudet är OK.

Byter profil i Tilläggskontroll, väljer fullständigt Mac OS och startar om. Inget startljud.
Helt tyst, provar spelen igen, inget ljud.

Gör om proceduren väljer Min Profil 1, Omstart, inget Startljud nu heller.
Inget ljud i mina spel.

Byter profil igen, väljer Profil 2. Inget startljud, men får ljud i spelen och även när jag testar olika "Varningsljud" i Ljudinställningarna.

Kan tillägga att jag kollade i samtliga Profiler att Ljud var förkryssad i inställningarna.

Väljer Startskiva igen och startar om i Mac OS 10.3.3, inget startljud och inget ljud i mina program.

Vad fasiken är detta?

Fick satt i ett nytt Logikkort för en vecka sen i Holland, har AppleCaregarantin kvar fram till 18 Juni.
Men logikkortet hade jag nog fått bytt ändå, det omfattas av en annan garanti.

Kan felet med ljudet härledas till Logikkortet, eller är det glapp i kablaget? rena slumpen att jag fått ljud när jag bytte "Profiler" ?

Skumt som tusan. Har ju ingen vidare lust att radera ut hela hårddisken och installera om allt igen.
Måste vara ett "hårdvarufel. Apple Hardware Test visade förstås inget heller.

Blir trött på att min iBook ska börja bråka nu. I höstas byttes skärmen ut, för då var det kabelbrott i gångjärnsleden, sen då Logic Board, och nu ljudkrångel....

Glömde nämna en sak. Provade att attsluta externa högtalare jag har till min G4:a, och då fungerar ljudet. Kan det vara så att teknikern som bytte logikkortet slarvat med anslutningarna till de inre högtalarna så att det har glappkontakt?

Senast redigerat 2004-03-24 08:39

Det blir Holland för min iBook igen, den var ju där häromveckan och fick nytt logikkort.
Pratade med MacForum, det blir tur o retur igen.
Slarvpellar i Holland!!!

Förlåt frågan men du har inte råkat trycka ned någon av tangenterna som stänger av ljudet - på en PB 12" är det F3

Onej, det har jag kollat femtioelva ggr.
Knäpptyst, utom när jag ansluter externa högtalare..

Blir bara mer mer förvånad.
Får ljud enbart i en av mina profiler i Tilläggskontroll i Mac OS 9.2.2

Det är den som är "strippad" i en profil för att köras i Classicläge, där har jag tagit bort en del tillägg.
Men det borde ju inte påverka mitt Grundläggande Mac OS.
Har överhuvudtaget inte gjort några förändringar i mitt Mac OS 9 det senaste året.
Startar ju inte heller Classic ofta i X.

Det hörs dock inget startljud när jag startar om i Mac OS 9.2.2.
Ljud blir det först om jag startar ex.vis iTunes eller nåt spel..
Så var logiken med detta är förstår jag inte. Är det därför det kallas " Logikkort" ?

i Mac OS X är allt tyst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-24 16:21

Jag tror som du att det är något glapp p g a slarv. Lämna in den igen och ge dem rejäl bakläxa!

Nu är jag nyss hemkommen från MacForum och tagit ett tårfyllt avsked av min vän som skall ner till Holland.

Servicekillen på MacForum var också förbryllad, ville först ha det till mjukvarufel, då jag har ljud i en av mina "profiler" när jag startar i Mac OS 9, men dock inget startljud.

Sen stängde han av och anslöt en extern firewiredisk med ett system på och startade upp i den.
Fick inget ljud då heller, lekte runt och testade, men fick tji. Så då kan det ju inte vara mjukvaran i min dator.

Nej den får fara iväg, sa han, blev inte klokare av sina försök.
Kunde inte heller förstå varför den gav ifrån sig ljud i ett läge.

Får se vad de gör i Holland, lär man aldrig få veta kanske, ty han sa att de på Mac Forum får heller inget besked om vad som åtgärdats, kan stå lite kryptiska siffror på en lapp.

Marigt så det förslår.

1
Bevaka tråden