Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP server på G5.an?????

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört att man kan använda sin egen dator som "Ftp server" (är inte säker på att jag använder rätt termer).

Det jag vill åstadkomma är följande:

Kunder ska med en ftp-klient kunna komma åt en mapp på min dator där jag har lagt ett tryckjobb/bild eller annat som är "tungt" och inte går att skicka över mejl.

Jag har Telia ADSL (0,5 mbit), bredbandsrouter D-Link DI 804. Routern är kopplad till en switch D-link, DGS 1008D (Gigabit) där 4 datorer och en nätverksskrivare också sitter kopplade till ett nätverk.

Är det routern som skall konfigureras? Öppna någon port? eller??

Jag kan inte detta och vore tacksam för teknisk hjälp.

/Per

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-17 20:15

System Inställningar > Fildelning > FTP Access.

Öppna port 21 på din router...
DONE...

EDIT: Läs manualen som finns på dlink.com för din router

Tack så mycket. Jag fick det att fungera.
Nu väcks fler frågor...Jag hade tillgång till hela bidivitten. Kan man begränsa åtkomsten att bara gälla en utvald mapp??

Antingen kan du ladda ner ett tredjepartsprogram för att köra en ftp-server eller så kan du göra lite för att få den inbygga att funka. I det senare faller bör du skapa en separat användare för ftp så att inte hela ditt konto blir åtkomligt. Sedan kan du för att förenkla för de som ska ladda upp ta bort alla mappar i den användarens hemkatalog och bara lägga de aktuella filerna där. Se bara till att inte logga in som den användaren för då kan det bli problem om du tagit bort alla filer i Library och så.

På Routern ska du sedan lägga in en "Port Redirection" för port 21 till det IP som gäller för den aktuella maskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 17:28

Sök på Rumpus i sökfunktionen så får du info om ett ypperligt FTP-program.

Den inbyggda FTPn suger. Kör RUMPUS! Allt annat är bara skräp.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 14:29
Ursprungligen av pizzabudet:

Den inbyggda FTPn suger. Kör RUMPUS! Allt annat är bara skräp.

ProFTPd och NcFTPd funkar också utmärkt.
PureFTPd är ett gui med separat deamon som funkar utmärkt den också, men med den följer problemet att datorn måste vara inloggad. Den har å andra sidan ett MacOSX:igt interface som gör det lätt att administrera servern.

Återanvänder den här tråden eftersom jag försöker med samma sak, men inte lyckas. Det fungerar bra att köra ftp över vårt lokala nätverk här hemma och det är ju givet vilken IP-adress man kommer åt min dator på (alltså 192.168.0.2).

Vi tilldelas dynamiskt IP-nummer via comhem, och kör en Netgear router där jag har ställt in port forwarding på port 21 till 192.168.0.2.

Vad kan jag ha missat? När en kompis testade att knappa in ftp://vårtIPnummer i Explorer så kommer bara meddelandet "Sidan kan inte visas". IP-nummret har jag tagit från en sida där man kan testa säkerheten på sin egen dator genom att den scannar alla portar på ens dator och letar efter öppna portar. Dä framgår ju ett IP-nummer som ska vara vårt, och det framgår också att port 21 är öppen. Det är ju samma IP-nummer som står under sidan "Router status" när jag administrerar routern. Är det här jag tagit fel? Ska det vara ett av de två nummer som står under "Domain Name Server" istället?

Kan det vara någon annan inställning att pilla med på routern? Det finns en rad olika inställningar, och jag är inte särskilt kunnig på någon av dem: Port forwarding, Port triggering, WAN setup, LAN IP setup, Dynamic DNS och Static routes är de olika "mystiska" alternativen som jag inte är så hemma på. Vad göra?

  • Medlem
  • 2004-03-24 13:02

Tror du måste forwarda fler portar än port 21, har för mig att det är 20 och 22 också..

Ursprungligen av Tim:

Tror du måste forwarda fler portar än port 21, har för mig att det är 20 och 22 också..

Tack, jag ska testa vid tillfälle.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-24 15:35

Jag kör CrushFTP på våran jobbserver och den är lite slö i interfacet men fungerar riktigt bra.
På FTP-servern hemma använder jag SFTP med OSX inbyggda SSH-server, funkar super.

1
Bevaka tråden