Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela bredband med granne

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Någon som vet om/hur det går att dela ADSL/VDSL med granne via trådlös överföring?

Tanken är att dela en 8Mbit. Vilka problem, nackdelar, utrustning, sekretess osv?

Grannen har inte sett ljuset ännu, utan hankar sig fram på PC.

Bästa hälsningar
Göran

Trådlöst nätverk är ju standard så det ska funka med både Mac och PC. Jag vet dock inte om man kan administrera en Apple AirPort från en PC, kanske någon annan vet? Bästa är väl att skaffa en med webb-gränssnitt så ni båda kan ställa in den.

Sen är ju inte räckvidden alltid så lång, men bor ni vägg-i-vägg så borde det ju funka. Prova och låna en basstation och en bärbar och se om den täcker båda era bostäder.

Jag tror dock inte ADSL-leverantörern tycker så bra om det, men inget de kan göra något åt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 13:50
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag vet dock inte om man kan administrera en Apple AirPort från en PC, kanske någon annan vet?

Visst kan du det. Airport Utility for Windows

Bara din granne inte har en DC++ server eller på annat sätt snor åt sig all bandbredd...

Ursprungligen av Svante S:

Bara din granne inte har en DC++ server eller på annat sätt snor åt sig all bandbredd...

Det är därför man vill ha en router med traffic shaping - bara att prioritera ner portarna DC använder så får övrig nätverkstrafik förtur!

Ursprungligen av Svante S:

Bara din granne inte har en DC++ server eller på annat sätt snor åt sig all bandbredd...

Det fungar perfekt. Vi kör både via kabel och via airport och alltsom allt är vi 5 datorer som delar på en Bostream-lina 2,5Mbit. Signalen en våning ner är väl inget att skriva hem om men det verkar stabilt.

Ursprungligen av acke:

Visst kan du det. Airport Utility for Windows

Misstänkte väl att det skulle finnas något sådant. Men varför inte ett webbgränssnitt ?

  • Medlem
  • 2004-03-21 16:44

Inga som helst problem. Jag skulle inte göra det själv, men det är inte tekniken som hindrar. Kolla recensioner på nätet för att hitta en router som har bra räckvidd. Jag tror att Netgears "värsting" är bäst.

I min lägenhet kommer jag åt sex nätverk, flera med ungefär lika bra täckning som min egen. De kanske har flera sändare, vem vet?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-03-21 18:55

Jag och min granne har gjort tester med det där. Då jag sitter på Chello-sugrörsbredband och han har Bostream så har jag varit intresserad av att få tillgång till den högre hastigheten. Det slog oss då att vi kan dela på kopplingen mot Internet genom trådlöst nät. Det fungerar hur bra som helst för oss. Jag har maximalstyrka hela tiden (huset är byggt 1904 med blandat trä och tegel), och det spelar ingen roll i vilket rum jag sitter.

Vi testade då att knalla omkring med den bärbara till flera olika grannars lägenheter för att se hur det fungerade. Och det var maximal styrka hela tiden.

Nu testade vi med en D-link DI-713p, så jag vet inte hur det fungerar med andra routrar. Men det går ju alltid att köpa större antenn om man behöver det.

Ursprungligen av stfm:

Inga som helst problem. Jag skulle inte göra det själv, men det är inte tekniken som hindrar. Kolla recensioner på nätet för att hitta en router som har bra räckvidd. Jag tror att Netgears "värsting" är bäst.

Vill man ha riktigt bra räckvidd är Linksys WRT54G med Sveasoft-firmwaren (som är gratis) ganska brutal. Den har en kraftfull sändare, mottagare med helt utmärkt känslighet, och de två medföljande antennerna är helt OK. Som en bonus kör routern Linux och har, om man installerar Sveasoft-firmwaren, "traffic shaping" (möjlighet att prioritera trafik) och kan agera VPN-ändpunkt via PPTP - finesser som man annars brukar få hosta upp ganska många tusenlappar för. IMHO så sopar den mattan ganska ordentligt med alla andra wlan-routrar i 1000 kr-klassen!

Sveasoft-folket har själva täckt in nästan hela Ingarö med bara 6 stycken, fast då med riktantenner. De kom upp i 7 Mbps genom 6 km skog, och då var de ändå tvungna att strypa sändareffekten för att inte överskrida PTS maxgräns. Mer info på deras WRT54G-forum:

http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/viewtopic.php?t=250

  • Medlem
  • 2004-03-21 19:25

Det finns trådar om detta på 99mac, där det beskrivs i detalj hur man gör.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 15:30

Förutom de rent tekniska spörsmålen, kan det vara bra att veta att ett flertal operatörer inte tillåter att man delar på Internetuppkopplingen. Hur de skall kontrollera detta vet jag inte, bara att det står i kontraktspappren (vem har någonsin läst dessa?).

  • Medlem
  • London
  • 2004-03-24 09:03

Det lite lustiga är att det inte är ISP:erna som inte tillåter detta, det är Skanova. Jag har nämligen försökt få igenom en bredbandsuppkoppling i min förening, vi har eget nät och behöver bara någon form av DSL så att alla kan surfa för en billig penning. Men det tillåts tyvärr inte av Skanova, så vi är utan gemensamt bredband än så länge...

Det fungerar säkert bra...

MEN DET ÄR OLAGLIGT DET NI GÖR, vet ni det?

  • Medlem
  • 2004-03-24 10:15
Ursprungligen av iJohannes:

Det fungerar säkert bra...

MEN DET ÄR OLAGLIGT DET NI GÖR, vet ni det?

Vad är det som gör det olagligt? Att agera ISP på egen hand?

Det handlar förstås om pengar. Om var och varannan boförening skulle börja dela på bredband från en person så skulle man förlora mycket stora belopp hos operatörerna. Dessutom skulle ju belastningen på varje abonnemang öka kraftigt vilket också innebär en kostnadsökning i drift och underhåll.

Ursprungligen av Baron:

Vad är det som gör det olagligt? Att agera ISP på egen hand?

Precis.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-24 10:28
Ursprungligen av iJohannes:

MEN DET ÄR OLAGLIGT DET NI GÖR, vet ni det?

Knappast olagligt (lagar stiftas av riksdagen, och någon man-får-inte-dela-bredbandsanslutningslag finns knappast). Däremot är det säkerligen kontrakts-/avtalsbrott.

Det är skillnad på olika.

  • Medlem
  • 2004-03-24 10:29

Olagligt är det definitivt inte, däremot kan det vara ett avtalsbrott om de kan bevisa uppsåt. Det blir svårt för dem att bevisa uppsåt, eftersom det inte är ett avtalsbrott att ha ett öppet nätverk eller att surfa på ett öppet nätverk. Däremot om man har ett krypterat nätverk, som man delar på... fast det krävs en del detektivarbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 12:00
Ursprungligen av stfm:

Det blir svårt för dem att bevisa uppsåt, eftersom det inte är ett avtalsbrott att ha ett öppet nätverk eller att surfa på ett öppet nätverk..

Det beror väl på avtalet? Många internetleverantörer har i avtalet ett villkor som säger att abonnemanget endast får nyttjas av ett hushåll.

  • Medlem
  • 2004-03-24 19:45
Ursprungligen av tei:

Det beror väl på avtalet? Många internetleverantörer har i avtalet ett villkor som säger att abonnemanget endast får nyttjas av ett hushåll.

Det är helt klart ett avtalsbrott, däremot får de luska lite för att bevisa att det är det.

Jag talar rent hypotetiskt, eftersom jag inte har egna planer på att dela nätverk. Om man delar dusch i källaren kanske det är OK?

  • Medlem
  • London
  • 2004-03-24 10:34

Men kan dom visa att du får en summa motsvarande halva kostnaden för ditt bredband insatt varje månad av din granne kanske det räcker som bevis för uppsåt. Men ärligt talat så borde det ju spela minimal roll om det är två små hushåll eller ett stort som delar på bredbandet. Så i tex ett kollektiv är det inte otillåtet, antar jag. Det är ju det som är så löjligt. Så slår du ut en vägg mellan dig och grannen och kallar det för ett kollektiv så har ni helt plötsligt inget att oroa er för.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-24 18:35

Känns faktiskt lite overkill att sitta ensam på 10Mbit, ska fråga grannen om han också tycker det

  • Medlem
  • London
  • 2004-03-24 19:33

Problemet är inte hos leverantörerna, de hade gärna gett föreningen en VDSL-uppkoppling och sen tagit betalt per hushåll. Problemet är att Skanova inte tillåter det.

Jag hade också planer på att dela internet. Jag bor i ett stort nytt us med nätverkskablar mellan våningarna redan dragna, Sätt upp en router i källaren o sen maxad lina från den (24Mbit var mest prisvart). Det stupade på att ISPn inte ville att en juridisk person skulle vara signera kontraktet. Iom att jag signerar kontraktet så tog jag på mig ansvaret för allt som skedde på vårt nät. Det gäller alltså att känna sina grannar väl. DC hubar är väl bara lite olagligt men att dela i en hel förening tror jag är lite oklokt. Det finn värre saker att göra på intenet än att fildela musik och filmer. Kontraktet jag skull skriva på innebar att om ISP kom på ngt olagligt (inkluderar DC hub) så stryps linan utan varning och utan möjlighet till återkoppling. Du kan alltså bli blåst på alla dina pengar och har du inget nät att dela ut så lär det bli svårt att få pengar av grannarna. Till slut sket jag i det. Det blev endel pengar i investering och ingen jätte vinst men med en liten (mycket liten) risk att förlora alltihop

Att det inte är tillåtet skiter nog de flesta i, med all rätt.

Jag bryr mig inte hälller om mina granner delar filer. Vad som kan vara broblem är tex SPAM utskick servrar, barnporr etc. Jag ville inte sitta o kolla en massa loggar hela tiden så jag la ler projektet.

Är ju bara o dra upp en fin brandvägg som spärrar allt utgående utom www typ
Sen får grannarna komma o gnälla om dom vill göra nåt mer än de.

Brandvägg var ändå inräknat. Det var själva grejen som gjorde att jag tappade orken. Det blev inge jättevinster och hämta hem och jag sitter redan framför datorn på jobbet så att patcha brandväggar etc hela tiden blev för mycket. Ar man sugen på att tjäna småpengar så kändes nog returburkar ett bättre alternativ.
jag ville bare påpeka att det finns riktigt otrevliga saker som man inte villvara inblandad i och peciellt inte vara ansvarig för som privatperson. Driver man ett litet företag är det en helt annan sak.

1
Bevaka tråden