Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cebit04: Apple inspirerar

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag är sista dagen av Cebit 2004 i Hannover där över 6.500 utställare samlats för att visa upp sina produkter. Apple fanns inte på plats (något som diskuterats livligt här) men vi kan ändå säga att många företag har just Apples formspråk som förebild.

99mac kommer presentera tre korta bildreportage på just detta tema. Idag börjar vi med att presentera Power Macintosh G5 kopior.

I bilden överst ser vi en "patenterad design" ifrån ett Taiwanesiskt företag som inte alls uppskattade att vi tog bilder på deras produkter. Dom menade att man inspirerats av G5 men att designen skiljer sig kraftigt "vi har ju lufthål på sidorna....". Som ni ser använder man tre luftintag i fronten precis som på G4 MDD.

Ännu ett smakfullt exempel på hur man inspirerats av Power Mac G5.

Här har man valt att använda fyra luftintag och en G4 MDD liknande design fast utan handtag.

Återigen ett exempel på en hybrid av G5 och G4 formspråk.

Imorgon och på fredag kommer vi visa fler exempel på hur Apples design påverkat branschen. Vi kommer även visa upp några riktiga varumärkesintrång som fick oss att hoppa högt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-24 10:53

Kolla in TH-661, hur kan man vara så dum att man sätter kontakterna ovanför CDn?!
Dom kommer i att vara ivägen hela tiden.

Ursprungligen av Creops:

Kolla in TH-661, hur kan man vara så dum att man sätter kontakterna ovanför CDn?!
Dom kommer i att vara ivägen hela tiden.

Ungefär lika dumt som att hörlursuttaget sitter ovan CD-facket på min G4.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-03-24 10:55

Det här var något av det fulaste jag har sett alla kategorier, någonsin. SMAKFULLT!? Jag antar att det var högsta nivån av ironi som användes i det uttalandet.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 11:00

Visst kan jag förstå att folk vill efterlikna Apples lysande design, men då kan dom väl iaf göra något snyggt?

Ja, hörlursuttagen på G4:orna sitter verkligen idiotiskt.

Annars tycker jag att bilderna ovan visar att det verkligen inte behöver resultera i bra design, bara för att man kopierar vissa drag från väldesignade saker. Framför allt så är ju all renhet som bortblåst. Men ändå tycker jag faktiskt att två av lådorna ovan ser bättre ut än de traditionella lådorna i beige.

  • Avstängd
  • 2004-03-24 11:08

Om dom inte är plast så är det nog fin finish, fast det är det nog... det ser ut som Suntek-chassin Dom gjorde ju den första look-a-liken TH-656

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 11:37

Att Apple påverkar branschen är väl årets fetaste understatement hittills

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-24 11:41

äääh sickna tråkmånsar ni är...
Jag skulle hellre se en av ovanstående brevid min G4 & G5, än den trista "ett försök till att vara snygg" kabinettet jag har till CePen idag....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-24 13:55

Jag tycker att det är svårt att läsa bilden när det står 99mac.com mitt på datorn. Dessutom i fel perspektiv. Mycket irriterande.

Ursprungligen av klas:

Jag tycker att det är svårt att läsa bilden när det står 99mac.com mitt på datorn. Dessutom i fel perspektiv. Mycket irriterande.

Vi måste lägga in vårt sajtnamn i alla bilder som vi är ensamma om - annars händer en av följande två saker:

1) Andra sajter runt om i världen länkar in våra bilder i deras nyheter (har hänt tidigare).

2) Andra sajter tar våra bilder och ger oss inte cred.

Däremot kan man göra det snyggare än vi gjort, men jag hade inte tid för det denna gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 15:17

Hemskt fula. Materialet ser ut att vara kantbockad plåt, inte precisionsskuren aluminium. Ger ett billigt intryck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 15:19
Ursprungligen av Björnström:

Vi måste lägga in vårt sajtnamn i alla bilder som vi är ensamma om - annars händer en av följande två saker:

1) Andra sajter runt om i världen länkar in våra bilder i deras nyheter (har hänt tidigare).

2) Andra sajter tar våra bilder och ger oss inte cred.

Däremot kan man göra det snyggare än vi gjort, men jag hade inte tid för det denna gång.

Det är bara att sätta texten "99mac.se" i nedre högra hörnet, inte mitt i bilden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-24 15:26
Ursprungligen av Mondo:

Det är bara att sätta texten "99mac.se" i nedre högra hörnet, inte mitt i bilden.

Hört talas om beskärning? hmm?

Har G4:orna ett hörlursuttag ovanför CDn? Ingen av mina har det?

ja - kan inte mer än instämma! de där "andra" tillverkarna verka över huvud taget inte veta vad det handlar om

något som tidigare slagit mig är varför inte HP eller Dell satsar på en "design-serie" borde sälja som...smör?

  • Medlem
  • 2004-03-24 17:29
Ursprungligen av el gringo:

ja - kan inte mer än instämma! de där "andra" tillverkarna verka över huvud taget inte veta vad det handlar om

något som tidigare slagit mig är varför inte HP eller Dell satsar på en "design-serie" borde sälja som...smör?

Precis som Apple som säljer som smör då? Problemet ligger nog i att en G4 eller G5 helt utan innehåll säkert går lös på mellan 3-4 papp. Det skulle ge en ganska liten marginal om man vill kränga burkar för 6 999:-.

Problemet ligger inte i att de inte kan eller vill tror jag (inte bara iaf), de har inte råd. Apples datorer ser enkla ut, men den finish som t om de enklaste iBookarna har finns det inget motstycke till i PC världen. De som har gjort snygga men dyra produkter har i allmänhet inte fortsatt med det.

[QUOTE="stfm"]Precis som Apple som säljer som smör då? Problemet ligger nog i att en G4 eller G5 helt utan innehåll säkert går lös på mellan 3-4 pappQUOTE]

Njae lådan till en G4/G5 kostar knappast mer än en tusing att tillverka.

"The chinese have ways to produce things very very cheap"

Gammalt ordspråk från igår men alltid aktuellt.

  • Medlem
  • 2004-03-27 14:54
Ursprungligen av jazzper:

[Njae lådan till en G4/G5 kostar knappast mer än en tusing att tillverka.

Det kan stämma att den kostar tusen spänn att tillverka. Jag har faktiskt inte mer aning än du har. Däremot kostar den garanterat mer att producera. Viss skillnad. Dell exempelvis bränner inte några miljoner på design direkt.

Slutpriset på lådan får Apple reda på när sista G5:an har sålts. Hittills har den nog kostat betydligt mer än tusen spänn. G3-G4 lådan användes ju med små modifikationer väldigt länge, och bör ha betalat sig ganska bra.

EDIT: Dessutom menade jag att en låda skulle kosta så mycket att köpa för en konsument, vilket borde ha framgått.

Ursprungligen av stfm:

Det kan stämma att den kostar tusen spänn att tillverka. Jag har faktiskt inte mer aning än du har. Däremot kostar den garanterat mer att producera. Viss skillnad. Dell exempelvis bränner inte några miljoner på design direkt.

Slutpriset på lådan får Apple reda på när sista G5:an har sålts. Hittills har den nog kostat betydligt mer än tusen spänn. G3-G4 lådan användes ju med små modifikationer väldigt länge, och bör ha betalat sig ganska bra.

G5 lådan kostar nog inte mer än en tusing att tillverka inkl. utvecklingskostnader. Apple har nog räknat med att sälja minst 1 miljon G5:or och då blir ju utvecklingskostnaden per låda en spottstyver.

Dell lägger nog i dagsläget faktiskt ner mer pengar på design än Apple . Fast Dells utdelning för dom pengarna är inte riktigt proportionella. Dell skulle nog behöva någon designer i Jonathan Ive's klass.

Ursprungligen av el gringo:

ja - kan inte mer än instämma! de där "andra" tillverkarna verka över huvud taget inte veta vad det handlar om

något som tidigare slagit mig är varför inte HP eller Dell satsar på en "design-serie" borde sälja som...smör?

Deras datorer säljer ju som smör ändå och ser ju rätt ok ut om man jämför med många andra PC tillverkares.

En del av dessa var ju riktig fula, trots att det tar idéer från Apple.

Men jag tycker inte det är fel att låna vissa drag från ett annat märke. T ex så tycker jag att Packard Bell har gjort en ganska snygg dator med sin iXtreme. Den har den där blanka vita plasten som typ en iPod, och vissa detaljer som power-knappen är ju Apple rakt av. Men den är ändå inte en Apple rip-off.

Men det är verkligen trist när man tar en detalj och tror att "nu är vi lika snygga som Apple" bara för att man har ett par G4-luftutblås på en annars ful burk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-25 22:18

Stör mig mest på den här iTank-förpackningen. Förpackningsdesign är heligt, att kopiera det tycker jag e nästan mer förjävligt än att kopiera innehållet/produkten.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 05:46

Var kan man få tag på en iTank? Jag vill ha! Bryr mig inte om ifall företag kopierar Apple. Det sätter bara lite eld baken på Apple och får dem att utveckla fler, läckrare prylar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-26 14:31
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

En del av dessa var ju riktig fula, trots att det tar idéer från Apple.

Men jag tycker inte det är fel att låna vissa drag från ett annat märke. T ex så tycker jag att Packard Bell har gjort en ganska snygg dator med sin iXtreme. Den har den där blanka vita plasten som typ en iPod, och vissa detaljer som power-knappen är ju Apple rakt av. Men den är ändå inte en Apple rip-off.

Visst, den ser helt OK ut och är inte direkt Apple-plagiat...så när som på namnet! För jag antar att inte alla PBs datorer heter iNånting?

Kul grej det där med "bilskalen". Ganska välgjorda verkar dom ju vara också.
Lite skumt att "dom var inte jätteglada över att vi tog bilder..." Då undrar man ju varför de ställer ut på en mässa i Tyskland där ju alla tre bilmärkena hör hemma?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Men det är verkligen trist när man tar en detalj och tror att "nu är vi lika snygga som Apple" bara för att man har ett par G4-luftutblås på en annars ful burk.

Det är PC-industrin i ett nötskal, ända sedan 1984. Macen kom med fönster och mus i ett genomtänkt system. Då fixade man usla fönstersystem och möss, samtidigt som man förklarade att det var onödigt. Dubbelt onödigt att köpa Mac när det fanns fönster och mus till PC och det dessutom var oanvändbart. Tacka för det.

Sedan har de plagierat grej efter grej, ofta lika halvhjärtat och utan riktig förståelse för vad det är som är så bra. På senare år mest design, tillknorvade iMacoider, och nu G4 och G5. (På GUI-sidan går allt åt pipan nu, när Apple plagierar halvtaskiga Windows i stället för att satsa framåt, men det är en annan femma.)

Resultatet blir konsekvent någon slags mediokritet. Motexemplet är PC'ns barebone-system, som inspirerats av Kuben men förbättrat den, Det gjorde de riktigt bra. Slix är riktigt elegant och dessutom praktisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 17:04

.....När det dyker upp billiga kopior så vill fler ha orginalen....

Men jag kan inte förstå hur man ändå lyckas få dom att kännas så jä..la billiga när dom snor apples gyllene design rakt av, dom saknar helt enkelt känslan för feeling...

Denna diskussion handlar om Apple-kopior och inte hur man skyddsmärker bilder för webben. Jag har rensat en del onödiga inlägg kring detta. Vi har ej alltid tid att märka på det vetenskapligt mest optimala sättet och det känner vi till. Vi kommer lösa detta i framtiden. Vill ni diskutera detta vidare, starta en ny tråd i Feedback.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-24 17:52

Jag förstår inte... ok om de vill kopiera Apple (nej, förresten, det är inte ok!), men varför går ingen hela vägen och verkligen gör det snyggt?
Det ser så halvhjärtat ut, så... fult och billigt.

Jag tror sådant här bara bidrar till att höja Apples status som varumärke. Alla billiga kopior skapar en gloria kring originalet.

En kul tanke att leka med — även om jag inte har så mycket uppfattning om hur det skulle falla ut om den realiserades — är att Apple kunde börja sälja lådor till PC-byggare till rätt saftiga priser. (OBS, jag har inte funderat så mycket över konsekvenserna av en sådan idé, t ex så kanske G5-lådorna är rätt specialdesignade med tanke på deras eget kylningssystem och annat. Man kan säkert hitta massor med invändningar, så ta det inte som ett allt för allvarligt förslag från min sida.)

Men ni måste också förstå kulturskillnaderna. Under min tid i Taiwan förundrades jag över hur alla smyckade ut sina bilar med spetsgardiner och blå lysdioder. Vår västerländska/skandinaviska stil är definitivt mer avskalad. I jämförelse med många andra lådor på mässan är dessa lådor väldigt enkla i sitt formspråk. miltal från Apple, men ändå.

Material gör såklart också massor, annars skulle väl alla broschyrer vara tryckta på 80g kopieringspapper från Xerox.

Bevaka tråden