Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto når version 4.0.1

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhoto vägrar starta efter uppdateringen.
I dockan bytte iPhoto ikon till en ikon som liknar textredigerares ikon.
När man klickar på den så hoppar den en gång och försvinner sedan.

  • Medlem
  • 2004-03-23 07:40
Ursprungligen av southtown:

iPhoto vägrar starta efter uppdateringen.
I dockan bytte iPhoto ikon till en ikon som liknar textredigerares ikon.
När man klickar på den så hoppar den en gång och försvinner sedan.

Gå till programmappen och dra en ny länk till dock därifrån.

Ursprungligen av stfm:

Gå till programmappen och dra en ny länk till dock därifrån.

hjälper inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 11:54
Ursprungligen av southtown:

iPhoto vägrar starta efter uppdateringen.
I dockan bytte iPhoto ikon till en ikon som liknar textredigerares ikon.
När man klickar på den så hoppar den en gång och försvinner sedan.

Kan det inte vara så att du har haft iPhoto på en annan plats än i Programmappen?
Då "installeras" bara de nya filerna i Programmappen. Programmet går inte att starta och får en genericicon?
Om ja så löser man detta genom att lägga in iPhoto i programmappen och och köra uppdateraren en gång till.

Ursprungligen av acke:

Kan det inte vara så att du har haft iPhoto på en annan plats än i Programmappen?
Då "installeras" bara de nya filerna i Programmappen. Programmet går inte att starta och får en genericicon?
Om ja så löser man detta genom att lägga in iPhoto i programmappen och och köra uppdateraren en gång till.

Nej jag har haft det i programmappen hela tiden.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-03-23 08:14

Uppdateringen är bara för 10.3 antar jag?

Ursprungligen av iggy:

Uppdateringen är bara för 10.3 antar jag?

Förmodligen men jag har ju 10.3. Är det ingen som har samma problem som jag?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-23 10:19
Ursprungligen av southtown:

Förmodligen men jag har ju 10.3. Är det ingen som har samma problem som jag?

Ett par stycken på MacNytt rapporterar samma fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 11:51

Jo samma sak händer för mig... Hur f-n kan de släppa en uppdatering som så uppenbart inte funkar??? GRRR!!

Ni har inte roat er med att flytta iPhoto från sin standardplats nån gång innan uppdateringen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 12:04

Kom igen nu... det är inte precis första gången man installerar/uppdaterar. Kastade programmet - ominstallerade (i programmappen, var annars??) - 4.0 funkar fint - uppdaterar - ikonen försvinner, programmet blir 7MB stort och startar inte.

Det där hände mig några gånger för ett tag sen, innan 4.01. (tre veckor sen ung.), problemet då var att det funkade för mig, medan den andra användaren bara fick upp frågetecken i docken och hennes program bara var 7mb. Skumt som tusan, men efter radering/ominstallation funkar det igen (ta i trä).

Jag uppgraderade precis till 4.0.1. Jag har det inte i docken utan startar det via Launchbar och det fungerar som det ska. Just nu håller den på att uppdatera sitt bibliotek.

Det verkar som programmet tappat sina språkfiler... Kan det vara detta som problemet? Någon som har koll på sådana saker?

Jag har ominstallerat och uppdaterat två gånger och samma sak händer då också.

Ursprungligen av Sta-Engsta_Mafal:

Det verkar som programmet tappat sina språkfiler... Kan det vara detta som problemet? Någon som har koll på sådana saker?

Jag har ominstallerat och uppdaterat två gånger och samma sak händer då också.

Funkar bra för mig efter en reparation av behörigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 03:01
Ursprungligen av Sta-Engsta_Mafal:

Funkar bra för mig efter en reparation av behörigheter.

Sedär, nu funkar det ju!! Jag har inte heller förstått vikten av det, tack för tipset.

Ursprungligen av Sta-Engsta_Mafal:

Funkar bra för mig efter en reparation av behörigheter.

Hur gör man det?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-23 19:45

Works lika a charm för mig i alla fall efter uppdatering (alla kan ju inte ha problem )

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-23 20:39

Har också samma fel...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 20:57

Funkar bra för mig...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-24 00:19

Jag hade också alla tokfelen, men en behörighetsreparation hjälpte.
Jag har nog inte fattat det här med att reperera behörigheterna... vem är det som förstör dem? Varför ska det ens behövas?

Dom som är paranoida rekommenderar att man kör en reparation av behörigheter före och en efter varje större uppdatering man gör. Speciellt om det gäller systemuppdateringar.

Skivverktyg, ligger i mappen Verktygsprogram i Program-mappen.
Markera hårddisken i programmet, klicka på knappen Reparera skivbehörigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 09:36

Tog 5 timmar att uppdatera bilbliotek med 14 924 bilder...
Verkar vara lite snabbare att gå igenom bilderna om man har små thumbs men i större storlek är det fortfarande ganska segt...

Inga problem med installationen.

Efter uppdateringen till 4.01 så går det att kopiera bilder från delade album. Inget val att välja bort det finns. Verkar riktigt illa tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 13:23

Hade också samma problem som southtown och många andra. Efter reparering av behörigheten funkar iPhoto men ikonen i docken är fortfarande förändrad. Fungerar inte att dra bort den och sedan lägga till igen. Den ändrar utseende direkt! Ikonproblemet har jag på en av de två datorerna jag använder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-24 23:24

Känner någon till något ställe på nätet med lättbegriplig information om behörighetsreparationer, dess orsak och funktion?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-25 18:07

Övergångarna till "Bildspel" har försvunnit. I version 4.0 hade jag kuben och ett par till.
Nu har jag bara "Inget" att välja på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 19:06
Ursprungligen av MigueI:

Övergångarna till "Bildspel" har försvunnit. I version 4.0 hade jag kuben och ett par till.
Nu har jag bara "Inget" att välja på.

Funkar på min PM G4 dual med ATI Rage 128 kort - antar att du har samma kort eller bättre i kuben så det borde lira...

Testa att installera om!

Bevaka tråden