Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valter Bengtsson chefred till 50%

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac var först med nyheten att Nils Holmlöv slutar på MacWorld och att Valter Bengtsson tar över rodret. Vad vi inte visste var att Valter i fortsättningen kommer att sitta på dubbla stolar som chefredaktör för både MacWorld och Dagens Miljö - båda två tidningar inom IDG.

Valter säger "Tack vare de fantastiskt duktiga medarbetarna på både MacWorlds och Dagens Miljös redaktioner blir det möjligt för mig att driva båda tidningarna". Huruvida detta räcker för att rycka upp MacWorlds tidning och webbplats återstår att se.

Nils Holmlöv jobbar sin sista dag som chefredaktör på fredag.

  • Medlem
  • 2004-03-23 20:41

Trevligt att Valter kommer tillbaka till f.d Macpressen.

Synd bara att dom inte satsar hårdare. När det bara finns en Mactidning skulle jag vilja att den var fet som tusan och inspirerande för nya användare.

Tänk om MacWorld var för Macvärlden vad brittiska CAR är för bilälskare. Ojoj!

Ursprungligen av Björnström:

Synd bara att dom inte satsar hårdare. När det bara finns en Mactidning skulle jag vilja att den var fet som tusan och inspirerande för nya användare.

Tänk om MacWorld var för Macvärlden vad brittiska CAR är för bilälskare. Ojoj!

Jag gissar att CAR har lite fler annonsörer.

Jag gissar att CAR har en liten större läsarskara.
Tycker svenska Macworld är bra mycket bättre än engelska. Testade en gång att riva ut alla annonser ur engelska Macworld, det var mer än 70%. Det som var kvar var sämre och mindre än svenska.

Alla verkar klaga på svenska Macworld, jag tycker dock att de gör ett bra jobb. Givetvis finns det mycket de kan göra bättre, men det finns det hos alla, även 99mac m.fl.

Ursprungligen av Leftrustle:

Jag gissar att CAR har en liten större läsarskara.
Tycker svenska Macworld är bra mycket bättre än engelska. Testade en gång att riva ut alla annonser ur engelska Macworld, det var mer än 70%. Det som var kvar var sämre och mindre än svenska.
.

Nja nog är det en rätt stor klasskillnad till MacWorld UKs fördel de är ju mer initierade har fler och bättre tester betydligt snyggare layout är oftast aktuellare och dessutom så följer det ju med 2 välmatade CD's med program till varje nummer.

Att MW Sverige skulle ha mer redaktionellt material än MW UK stämmer inte för fem öre kolla hur mycket luft det är mellan raderna i MWS bara för att fylla ut tidningen t.ex.

Senast redigerat 2004-03-23 23:38
  • Medlem
  • 2004-03-23 23:28

Kommer dom att sänka priset nu? Om man inte längre har full bemanning på MacWorld så är den väl knappast värd lika mycket?

Ursprungligen av MP:

Kommer dom att sänka priset nu? Om man inte längre har full bemanning på MacWorld så är den väl knappast värd lika mycket?

Betalar du för den ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 23:44
Ursprungligen av jazzper:

Att MW Sverige skulle ha mer redaktionellt material än MW UK stämmer inte för fem öre kolla hur mycket luft det är mellan raderna i MWS bara för att fylla ut tidningen t.ex.

Jag kan intyga att vi absolut inte "fyller ut tidningen med luft". Om du bara visste hur mycket arbete som går ned i ett enda nummer av MacWorld.

Ursprungligen av Leijon:

Jag kan intyga att vi absolut inte "fyller ut tidningen med luft". Om du bara visste hur mycket arbete som går ned i ett enda nummer av MacWorld.

Det är ju bara ett konstaterande , jämför själv radavståndet med t.e.x. MW UK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 23:53
Ursprungligen av jazzper:

Det är ju bara ett konstaterande , jämför själv radavståndet med t.e.x. MW UK.

Det må vara hänt, men du får det att låta som om vi fyller tidningen med luft bara för att retas.

Ursprungligen av Leijon:

Det må vara hänt, men du får det att låta som om vi fyller tidningen med luft bara för att retas.

Tanken med den större stilen och större radavståndet är väl iofs att få tidningen att verka mer fylld av redaktionellt material än vad den är.

Jag förstår dock mycket väl att det är mycket jobb bakom tidningen och knappa resurser jämfört med hur det är på andra länders Mactidningar.

Och MWs hemsida har ju klart ryckt upp sig på senare tid , den var ju pinsamt dåligt skött tidigare.

Ursprungligen av jazzper:

Tanken med den större stilen och större radavståndet är väl iofs att få tidningen att verka mer fylld av redaktionellt material än vad den är.

Eller mer lästtläst och inbjudanda till läsning?

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 09:10
Ursprungligen av jazzper:

Tanken med den större stilen och större radavståndet är väl iofs att få tidningen att verka mer fylld av redaktionellt material än vad den är.

Jag förstår dock mycket väl att det är mycket jobb bakom tidningen och knappa resurser jämfört med hur det är på andra länders Mactidningar.

Och MWs hemsida har ju klart ryckt upp sig på senare tid , den var ju pinsamt dåligt skött tidigare.

Vi försöker inte skapa någon sorts illusion av att tidningen innehåller mer än den gör. Den form vi i dag har är satt sedan flera år och vi jobbar på den kontinuerligt. Försök att se oss som en vän i stället för fiende. Jag kan försäkra dig om att vi är ett gäng Macälskare, precis som du.

Ursprungligen av jazzper:

Och MWs hemsida har ju klart ryckt upp sig på senare tid , den var ju pinsamt dåligt skött tidigare.

Varför poängterar du då historia snarare än nuet. Konstuktiv kritik är en sak men du "dissar" (som nå´n skrev) utan konstruktivitet! Lyft problematiken ett plan och adressera din galla mot IDG central i stället. TY, Nils & Co kan ju inte rå för att IDG satsar snålt på MacWorld. Vi måste utgå ifrån att MacWorld "står på vår sida", älska sina Mac:ar som du och jag och vill göra Mac-Sverige väl snarare än skapa irritation.

Hos dig är väl glaset alltid halvtomt?

Ursprungligen av iJohannes:

Varför poängterar du då historia snarare än nuet. Konstuktiv kritik är en sak men du "dissar" (som nå´n skrev) utan konstruktivitet!

Nils & Co kan ju inte rå för att IDG satsar snålt på MacWorld.

Så chefredaktörer på tidningar ska lägga sig platt och acceptera allt från ledningen ?

Trodde "konstigt" nog att en tidning är sin chefredaktörs ansvar.

Mina "dissar" har nog haft några korn av konstruktivitet i sig och några var ju i svar till någon som tyckte att MWS hade mer redaktionellt material än MWUK vilket definitivt inte stämmer.

Ursprungligen av jazzper:

Nja nog är det en rätt stor klasskillnad till MacWorld UKs fördel de är ju mer initierade har fler och bättre tester betydligt snyggare layout är oftast aktuellare och dessutom så följer det ju med 2 välmatade CD's med program till varje nummer.

Att MW Sverige skulle ha mer redaktionellt material än MW UK stämmer inte för fem öre kolla hur mycket luft det är mellan raderna i MWS bara för att fylla ut tidningen t.ex.

Jag tog fram det senaste numret och räknade lite snabbt igenom Macworld UK - av 236 sidor är 70 redaktionellt material. Då har jag räknat in deras köpguide (listning över återförsäljare) och starguide (betyg på alla testade produkter senaste året) som är runt åtta sidor. MacWorld brukar i normalfallet ha mellan 62 och 64 redaktionella sidor.

Angående val av typsnitt och radavstånd så har de tätare radavstånd och sans-serif. Detta brukar anses som mer svårläst, men jag håller med om att det ger intryck av att vara "mer" än vad traditionell svensk layout med serif-typsnitt har. Å andra sidan är vår tidning rent formatmässigt bredare, dvs upptar större areal än Macworld UK, och de har så vitt jag kan se mer generöst med luft runt omkring satsytan.

Allt som allt är det nog hugget som stucket - mäter man en tidnings kvalitet i hur många ord och tecken man som läsare får i varje utgåva blir det svårt att hitta någon skillnad mellan tidningarna. Något jag kan säga med säkerhet är att den eventuella skillnad i antal tecken per sida vi pratar om, inte går att översätta till hela artiklar. Du kanske får ett par meningar mer eller mindre per sida beroende på vilken tidning du väljer, men mer är det inte.

MacWorld UK översätter precis som vi rätt friskt från den amerikanska utgåvan, för de som tycker att sånt är intressant att titta på.

Och ja, de har två cd-skivor i varje nummer.

Men du glömde att nämna att priset i kiosk ligger på 123 kronor ... där svenska MacWorld kostar 65.

Jag tycker att vi står oss bra i den konkurrensen.

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Jag tog fram det senaste numret och räknade lite snabbt igenom Macworld UK - av 236 sidor är 70 redaktionellt material. Då har jag räknat in deras köpguide (listning över återförsäljare) och starguide (betyg på alla testade produkter senaste året) som är runt åtta sidor. MacWorld brukar i normalfallet ha mellan 62 och 64 redaktionella sidor.

Angående val av typsnitt och radavstånd så har de tätare radavstånd och sans-serif. Detta brukar anses som mer svårläst, men jag håller med om att det ger intryck av att vara "mer" än vad traditionell svensk layout med serif-typsnitt har. Å andra sidan är vår tidning rent formatmässigt bredare, dvs upptar större areal än Macworld UK, och de har så vitt jag kan se mer generöst med luft runt omkring satsytan.

Allt som allt är det nog hugget som stucket - mäter man en tidnings kvalitet i hur många ord och tecken man som läsare får i varje utgåva blir det svårt att hitta någon skillnad mellan tidningarna.
Och ja, de har två cd-skivor i varje nummer.

Nils självklart så mäter jag inte en tidnings kvalite beroende på textmängd men att som någon gjorde påstå att MWS hade mer redaktionellt material än MW UK stämmer ju inte och det handlar inte bara om några meningar mer......

Ursprungligen av jazzper:

Nils självklart så mäter jag inte en tidnings kvalite beroende på textmängd men att som någon gjorde påstå att MWS hade mer redaktionellt material än MW UK stämmer ju inte och det handlar inte bara om några meningar mer......

Jag har satt mig ner med MacWorld 2 2004 och jämfört den med Macworld UK April 2004. Jag har räknat sidorna, jag har mätt tidningarnas fysiska höjd och bredd, jag har tittat på hur mycket "luft" det finns i de olika layouterna.

Mitt intryck är att det finns skillnader, men att de tar ut varandra.

Nu har jag redovisat hur jag har mätt och kommit fram till min slutsats. Hur har du kommit fram till din?

Och motiverar skillnaden verkligen priset som är 90 procent högre än svenska MacWorlds?

Att ersätta en 100%-tjänst med halvtidsanställning är ju att ytterligare skära ner MacWorld's personalresurser...

...var ska det sluta, IDG?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 23:46
Ursprungligen av Björnström:

Huruvida detta räcker för att rycka upp MacWorlds tidning och webbplats återstår att se.

Tack för den kompis...

På detta forum finns en tendens att dissa. I just detta fall tycker jag att Valter, Ytterberg och Lejon ska ges en ärlig chans först, det är ju en delvis ny konstellation.
Varför kan man inte få tro att det också kan bli bra. Vad säger att chefredaktörskapet blir bättre för att det är 100%
MacWorld kan väl till och med bli bättre, några få nyckelspelare kan vinna matchen om humöret och inställningen är rätt.

Jag håller inte med Björnström. Tidningen går i rätt riktning och webbplatsen har under Andreas Leijon fått en enorm uppryckning. Fortsätt så!

Senast redigerat 2004-03-24 01:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 09:12
Ursprungligen av johanwelin:

Jag håller inte med Björnström. Tidningen går i rätt riktning och webbplatsen har under Andreas Leijon fått en enorm uppryckning. Fortsätt så!

Tack för det!
Det värmde verkligen!
Naturligtvis har vi mycket kvar att förbättra på webben men jag tycker ändå att Björnströms kommentar om att "vi skulle rycka upp webbplatsen" känns något omotiverad. Vi levererar mellan 5 och 12 nyheter varje dag, plus notiser.

Ursprungligen av Leijon:

Tack för det!
Det värmde verkligen!
Naturligtvis har vi mycket kvar att förbättra på webben men jag tycker ändå att Björnströms kommentar om att "vi skulle rycka upp webbplatsen" känns något omotiverad. Vi levererar mellan 5 och 12 nyheter varje dag, plus notiser.

Jag menade mest att endast 18% av landets Macanvändare säger att MacWorld är Sveriges bästa Macsajt trots att ni har oändliga resurser jämfört med oss gratissajter (ni har åtminstonde 100 gånger så hög budget som vi på 99mac).

Nyhetstempot är helt ok på sistonde, du gör ett bra jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 09:29
Ursprungligen av Björnström:

Jag menade mest att endast 18% av landets Macanvändare säger att MacWorld är Sveriges bästa Macsajt trots att ni har oändliga resurser jämfört med oss gratissajter (ni har åtminstonde 100 gånger så hög budget som vi på 99mac).

Oändliga resurser är allt till att ta i. Den resurs som finns är jag. Och jag gör inte bara webben utan skriver även nyheter till tidningen och testar prylar. Därutöver tillkommer många arbetsuppgifter som utomstående aldrig märker av. Man kan milt uttryckt säga att jag ligger på max hela tiden.

Men detta är bara början. Macworld.se ska bli ännu bättre. Det ska jag se till!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-24 06:01

Jag tycker att Mac world är klockren

It has begun!

Holmlöv annonserar sin föräldraledighet och IDG är inte sena med att ta chansen. Tillsätt en ny chefredaktör på bara 50% för att om möjligt urholka innehållet ännu mer. Redaktörens funktion är ju ändå inte så viktig längre eftersom det största arbetet verkar gå ut på att fylla tidningen med annonser, ibland över 20 (!) helsidor i rad.

Vem vet, med tiden kanske dom eländiga Mac-talibanerna tröttnar på tidningen och då kan man ju alltid flytta resurserna till någon av dom andra kvalitetstidningarna...

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Redaktörens funktion är ju ändå inte så viktig längre eftersom det största arbetet verkar gå ut på att fylla tidningen med annonser, ibland över 20 (!) helsidor i rad.

Jag trodde att vi kommit förbi den här föreställningen om Mactidningen som något slags högre kall, där alla inblandade ska jobba bara för att det är kul, och betala hyran på något annat sätt. Men OK - vi tar det igen:

MacWorld (och alla andra tidningar) görs av människor som behöver lön, i lokaler som måste hyras, med utrustning som kostar pengar, trycks på tryckerier som vill ha betalt, och distribueras via post och kiosk av företag som också vill ha betalt. MacWorld (och alla andra tidningar) ägs dessutom av någon som behöver motiveras att ha pengarna låsta i en tidning snarare än på ett bankkonto - vinst alltså.

Ytterst få tidningar lyckas dra ihop alla dessa pengar enbart på prenumerations- och lösnummerintäkter. Skulle man trots allt lyckas med det, så är man bara dum om man avstår från pengar som kan vara bra att ha i sämre tider, genom att tacka nej till reklam.

Björnström m fl vill ju helst se 140 sidor MacWorld var 14:e dag. Tro mig, IDG kan leverera detta. Det är faktiskt inte något problem alls - det är till och med möjligt att man skulle kunna sänka lösnummerpriset också. Men det kräver betydligt mer personal än vad som finns idag, och det skulle kräva betydligt fler, inte färre, annonssidor än vad vi har idag.

Bli istället glad när du ser att vi har 20 sidor reklam i ett svep i MacWorld - det betyder att vi tjänar pengar, och det förbättrar våra möjligheter att göra en bra tidning.

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Jag trodde att vi kommit förbi den här föreställningen om Mactidningen som något slags högre kall, där alla inblandade ska jobba bara för att det är kul, och betala hyran på något annat sätt.

Jag säger det igen: över 20 sidor i RAD, alltså 20 sidor som läsaren bläddrar igenom som inte innehåller annat än en enda lång annons som i fallet jag tänker på var utformad så att jag och många med mig till en början missuppfattade den som redaktionellt material.

Ungefär som att TV3 skulle börja köra med en halvtimme reklam mitt i ett program. Men men, det där har jag ändå lagt bakom mig eftersom jag inte är prenumerant längre. Jag gav tidningen en chans med en årsprenumeration, men jag kan bara konstatera att det inte var värt pengarna. Sorry! Men vem vet, i sinom tid kanske jag ger tidningen en ny chans...

Men du ska ändå ha ett stort tack Nils för att du engagerar dig och bemöter både negativ och positiv kritik, det inger respekt. Lycka till i framtiden vad än du tar dig för och ha en trevlig föräldraledighet!

Bevaka tråden