Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SightFlex

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är du en av dom som äger en iSight och har upptäckt att det är svårt att få en schysst betraktningsvinkel med dom medföljande monteringsbitarna i plast? Då kanske SightFlex är något för dig!

Produkten tillverkas av amerikanska MacMice och säljs i Sverige av bland annat Kullander & Kullander som var trevliga nog att låta oss testa ett exemplar.

iSightFlex är inte mer än ett flexibelt stativ med Firewire anslutning i vardera ände. Den kräver inte några drivrutiner och i princip är det bara att klicka i Firewirekabeln i datorn och trycka på din iSight på den ledade axeln (se bild). Tyvärr väger foten för lite och hela konstruktionen faller omkull om du inte tejpar fast den i bordet med exempel dubbelhäftande tejp (vilket Kullander har gjort i sin demomiljö). Det gör dock hela konstruktionen statisk och enligt mig är det inte den bästa lösning man kunde tänkt sig.

Vi har inget att anmärka på den ganska enkla konstruktionen i övrigt, kvalitetsnivån ser ut att vara hygglig.

Priset är 595 kronor inkl moms i Sverige, 30 dollar i USA. Alldeles för mycket tycker vi - om priset vore närmare 150 kronor hade det kunnat gå att motivera.

Läs mer om SightFlex här

Vi räknar snällt då...
...30 dollar gånger en dollarkurs på 7,50 = 225 SEK plus 25% moms = 281 SEK plus att dom kan lägga på en tjuga för besväret då. Säg att ett svenskt pris på 300 spänn hade varit rimligt. Dom vill ha det dubbla (!), vilket är synd eftersom jag annars nästan skulle kunna tänka mig en sådan om det inte vore för att den faller omkull.

Snacka om att skjuta i luften, men ändå missa.

Testar dom inte sina egna produkter? Amatör mässigt.

Det jag alltid har undrat är om den funkar med msn messenger, yahoo... osv. och när kommer msn 4.0??

Hade dom lagt sig på 350 kronor så hade jag beställt en direkt för att stötta svenska återförsäljare, 595 kronor är snudd på oförskämt och ett sätt att skinna folk... har sett likartad sådan på tyska eBay som kommer från samma tillverkare för betydligt mindre ( 19,90 euro ), den har förvisso INTE ett stativ men änndå - jag blir så för***#ad när man gör så här - nä fy skäms! Man kan beställa den ( den på bilden ) här istället via tyska eBay. Jag vill handla i Sverige men drivs istället bort till andra utlänska siter.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2795491030&category=26754

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-23 17:42

Värst vilket dåligt betyg den fick. När jag köpte min i februari skrev jag så här:

"Idag har jag hämtat min SightFlex. Jag är mycket nöjd, nu kan jag placera kameran där jag vill ha den och armen på SightFlexen "fastnar" bra i den position man ställer den i. Det knakar konstigt när man ställer om armen så först trodde jag att den gick sönder men så var det alltså inte. Det är bara att "knaka på" Det enda negativa jag märkt nu är att firewirekabeln är lite tjock och ful, den borde vara tunnare och smidigare. Visst har iPodserna riktigt tunna och fina fw-sladdar? Sån borde det vara.

Om man bara använder sin kamera stilla på sin plats på datorn kanske man inte behöver denna pryl, Om man använder kameran som jag gör, hela tiden lossar den för att visa nåt på bildskärmen eller nya möbleringen eller snödjupet ute mm mm så är en SightFlex nästintill oumbärlig."

Nu har jag alltså använt SightFlexen i en månad och tycker fortfarande att den är oumbärlig. Dessutom har både min dotter och min syster har sett min och vill ha en egen. Vaddå ramlar? Inte ramlar min inte, det beror ju på hur man "svänger till den"

Titta på en Speedmania Spot - det är ju i princip samma produkt fast det är en kontakt i övre änden istället för en lampa (vilket borde vara billigare). Den kostar 99kr.

Martin - där e det ju USB medans den andra är firewire... med ett litet clips för en kort fw-kabel på din variant så kanske man kunde få iSightFlexs funktion och nästan gratis Appropå din variant så finns det väl en liknande med en fläkt i yttersta änden... den kan ju behövas för att irritationen over *flexen* ska svalna lite.

Olle - visst har du rätt. Men om jag ringer några samtal till mina vänner i Taipei tror jag att man skulle kunna trolla fram den där Firewiresnurran för småslantar om vi beställer sisådär 5000st

Martin kan du beskriva lite vilka rabatter som en inköpare får om han köper in 50, 100, 500 eller 1000 av en och annan pryl... vill gärna kunna förstå varför priserna blir skyhöga i Sverige som väl iof är en mycket liten marknad... ja så kanske jag blir mindre sur på återförsäljarna ( eg. säljställena ) nästa gång.

Ursprungligen av [email protected]:

Martin kan du beskriva lite vilka rabatter som en inköpare får om han köper in 50, 100, 500 eller 1000 av en och annan pryl... vill gärna kunna förstå varför priserna blir skyhöga i Sverige som väl iof är en mycket liten marknad... ja så kanske jag blir mindre sur på återförsäljarna ( eg. säljställena ) nästa gång.

Jag tror att man måste förstå att det finns olika led (tillverkare - distributör - återförsäljare) och att det kan skilja för olika produkter.

Appledatorer som exempel har ju extremt låg prisflexibilitet. Skillnaden mellan att köpa in datorer som helt grön åf eller jätteinköp som Macoteket är under 10 procent.

För en åf som köper in direkt ifrån tillverkaren i Asien (och inte går via en distributör) kan marginalerna ofta vara rejält mycket högre. Men då finns andra aspekter som att stå för garantiärenden, returer, support och ibland CE-godkännande etc.

Jag tror inte en liten åf har möjlighet att göra stora inköp - dom blir inte av med grejerna helt enkelt.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2004-03-23 21:05

Kostar 349:- på Macoteket inkl. moms. Och foten är tung, inga problem på min i alla fall. Däremot är det inte lätt att få den i läge. Segt och trögt.

Känner mig lite missledd just nu, denna tråd slog fast att det istället var 595 kronor - Macotekets pris är helt OK för mig med - så jag tar tillbaka alla hårda omdömmen som vällde ur mig.

mvh till vem som,

Olle

Jag tycker inte detta test var speciellt bra är jag ledsen. Inte alls samma kvallitet vi vant oss vid från 99mac.

Instämmer med "mannen", känns som den gjorts med vänsterhanden eller med en dålig start på dagen... iof. ska tillbehör och återförsäljare kunna kritiseras för antingen prissättning eller produktens kvallité men det här känndes inte rättvist - nä bättring till nästa gång. OM båda prissättningarna ( Kullander och Macoteket ) är riktiga så har Kullander en del att fundera över hur dom prisätter och konkurerar med t.ex Macoteket.

+++

1
Bevaka tråden