Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac granskar: Nikon D70

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac fick chansen att titta närmare på nya Nikon D70 på CEBIT-mässan i Hannover. Modellen utgör lillebror till D100 och har tagits fram extra snabbt för att möta konkurrensen ifrån Canons billiga digital-SLR EOS 300D.

Spontant känns kameran väldigt komplett för sin prisklass - man får en SLR med 6.1 megapixel upplösning som är välgjord och av en känd och anrik tillverkare som Nikon. Kameran väger bara 595 gram utan batteri och minneskort men har ändå en rejäl känsla i händerna.

Nikon D70 - klicka här för närbild

Vi tycker att både menyer och reglage uppfyller förväntningarna - skalet är gjort i plast men känns betydligt tuffare än Canon EOS-300D som åtminstonde jag tycker känns väl plastig.

D70 har USB 2.0 anslutning men tyvärr endast i "full speed" läge vilket ger en överföringshastighet på cirka 1.2MB/sek under optimala förhållanden, inte i närheten av Firewireportarna på storebröderna D1 och D2.

Vårt intryck är att kameran känns väldigt kvick - snabb autofokus och nästan omedelbar visning av bilden på skärmen efter exponering. D70 klarar tre bilder per sekund upp till 12 bilder i rad, väldigt bra i denna prisklass.

Priset för Nikon D70 anges till 10.990,- inkl moms men postorderföretag som Scandinavian Photo erbjuder kameran för en tusenlapp mindre.

Nu väntar vi oss att Nikon sänker priset på storebror D100 inom kort eftersom pris/prestanda inte längre är attraktiva - D70 är helt enkelt för bra.

Vi hade inte möjlighet att verkligen jämföra bilderna med våra egna Canon EOS-1Ds och EOS-D60 som vi hade med oss, däremot har 99mac-medlemmen Miri redan fått leverans av en ny Nikon D70 och har gjort detaljerade beskrivningar av kameran. Läsvärt i vårt digitalkameraforum!

Miri jämför D70 mot D1x

D70 på Nikon.se

Läs mer om Nikon D70 på Dpreview

Senast redigerat 2004-03-23 20:46

Tack för den! Hade glömt att det var USB 2 på den så jag har min pluggad via USB 1. Ska genast byta!

www.dpmac.com recenserar de D70 samt ger oss en titt in i fabriken där den tillverkas.

  • Medlem
  • 2004-03-23 19:48

är det verkligen usb 2-hastighet eller är hastigheten usb 1.1?

har läst lite olika på nätet..

21 bilder, JPG, Large, totalt 43,8 MB, Sandisk CF 1, 64 MB

I Nikon View
USB 2 - 81 sek
USB 1 - 88 sek

I Bildinsamling
USB 2 - 87 sek
USB 1 - 94 sek

Nu har jag fått information om att Nikon D70 (precis som Canon D300) använder USB 2.0 men inte i "high speed" läge (480Mbit) utan i "full speed" vilket är 12Mbit eller lika mycket som USB 1.1.

Ursprungligen av Björnström:

Nu har jag fått information om att Nikon D70 (precis som Canon D300) använder USB 2.0 men inte i "high speed" läge (480Mbit) utan i "full speed" vilket är 12Mbit eller lika mycket som USB 1.1.

Och vad är egentligen skillnaden i så fall? Ett marknadsföringstrick? Hm... Inte för att det skulle bli någon skillnad för min del som bara har den långsammare USB-varianten, men ändå, det är itne utan att jag skulle känt mig lurad om det står USB 2 och den bara utnyttjar USB 1.1.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 01:36

tror jag köper kameran imorgon!

en liten fråga dock, på scandinavian photo har de olika alternativ på minneskort. 1GBaren finns i lite olika utföranden, dels scandinavian photos egna kort som ska vara "lite slöare", men billigare, sandisks ultra II som ska vara snabbare, och sen type Microdrive Type II där man får 2.2 GB för2500:-

Det sistnämnda låter mycket billigt i mina öron, men jag gissar på att det är det slöaste kortet av de alla. Frågan är nu hur mycket kamerna utnyttjar hastigheten på korten? Kommer Det att kännas som en stor skillnad, eller kan man lungt köra på 2.2GB-varianten?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 09:04
Ursprungligen av Cristian Bogdan:

och sen type Microdrive Type II där man får 2.2 GB för2500:-

Microdriven är ju en liten hårddisk och inget flashminen som de andra så den måste tänka lite ibland känns det som.
Men framför allt så suger den kraften ur batterierna hur fort som helst…

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Och vad är egentligen skillnaden i så fall? Ett marknadsföringstrick? Hm... Inte för att det skulle bli någon skillnad för min del som bara har den långsammare USB-varianten, men ändå, det är itne utan att jag skulle känt mig lurad om det står USB 2 och den bara utnyttjar USB 1.1.

Jag blev lurad iallafall. USB 1.1 är ¤%#%#% långsamt kan vi alla konstatera.

  • Medlem
  • 2004-03-23 20:54

det var ju inte så jätteupphetsande skillnad..

  • Medlem
  • 2004-03-24 03:03

Beror ju på hur du plåtar, om du vill åt hastigheten verkar sandisk ultra II vara enda alternativet.

Det är bara vid sekvenstagningar (3 bilder/sek) som du kommer märka skillnad.

Är dock osäker på om det kortet är kompatibelt med D70. Kolla upp detta först!
Såg en på fotosidan.se som sålde detta kort för 1600:-, det passade inte i hans EOS D100.
Annonsen: http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=11372

1
Bevaka tråden