Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt instabil PowerMac G4

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej. Min nygamla (begagnade) PowerMac G4 MDD Dual 1GHz beter sig väldigt konstigt, så konstigt att jag börjar tro att någonting är fel med maskinen. Min iBook som har samma OS (10.3.2) från samma skivor är stabil som en klippa.

Symptom:
Finder hänger sig i tid och otid, det spelar ingen roll om datorn är i idle eller om man t.ex rippar en skiva. Den hänger sig när den vill, flera gånger per dag. När jag försöker döda Finder då hänger sig "döda-program-menyn" (glömt av vad den heter, sitter vid en PC just nu), och då ger även Docken upp. Även eject, bildskärm och knapparna uppe i höger hörn dör vid detta laget. Till slut fungerar bara programet jag satt vid när datorn gav upp (om det inte är Finder förstås), men även det har en tendens att få badboll.

Jag får kanske SSH:a in ifrån iBooken och döda WindowServern 3 - 4 gånger per dag. Det är *ytterst* irriterande.

Vad jag tror kan vara fel:

* RAM-minnena är skadade (båda är Apple original, 256MB & 512MB)

* Systemdisken spökar på något sätt, tror det är en IBM "Deathstar". Disken kanske är extremt fragmenterad? Jag vet inte..

* Min installation av Panther har på något sätt gått fel på maskinen (jag gjorde clean install)

* Min Mac har fel Firmware-version (går det ens?)

* Det är något hårdvarufel (vad?)

Alla tips på vad som kan fixa min burk igen tas varmt emot! Jag blir mer frustrerad för var dag som går..

Har nog samma problem... installerade om mitt panther, men det verkar inte ha hjälpt...

Jag funderar på att partitionera om och skapa en liten partition åt Jaguar och köra det ett par dagar för att se om det är stabilt. Ifall det är det, då vet jag att det med största sannolikhet är någonting med Panther som spökar.

Jag tyckte att jaguar var instabilt på min burk med... PM G4 400 448 MB ram

Funderar på ifall det är något med ram-minnena att göra...

Är dina originalminnen? Mina är det båda två, ett är från 2002 (256:an), leverades med maskinen. Den andra, 512:an är inte mer än tre månader gammal. Skulle kanske inte vara helt konstigt om 512:an har skadats - den åkte i väggen på julafton (liggandes i sin lilla låda dock). Släktingarna hade väl fått lite för mycket att dricka när de skulle dela ut julklapparna

OM du har AppleCare så bör du ha fått TechTool Delux och kan då testa viss hårdvara - kan ju vara värt besväret. Vet att "Larsal" hade problem liknande dina och blev av med dom när han tog ur sitt från Macoteket nyköpta minne, det byttes sedan ut av dom. Tror han skrivit några rader om detta här..

Ursprungligen av [email protected]:

OM du har AppleCare så bör du ha fått TechTool Delux och kan då testa viss hårdvara - kan ju vara värt besväret. Vet att "Larsal" hade problem liknande dina och blev av med dom när han tog ur sitt från Macoteket nyköpta minne, det byttes sedan ut av dom. Tror han skrivit några rader om detta här..

Tyvärr har jag inte AppleCare, maskinen är begagnad, och köpt på andra sidan landet. Fast det spelar kanske ingen roll.. ? Jag ska kolla upp det där med minnena, men först ska jag försöka utesluta Panther ur ekvationen. Synd att jag inte har några 333MHz-minnen liggandes omkring som jag kan ersätta de nuvarande med, det blir svårt att undersöka om det är dom som spökar när maskinen inte kan boota OS:et utan minnen.

Jag har köpt till två minnen från macoteket...

OM det är minnen som spökar så är det ganska troligt att det bara är det ena av dom så det blir väll till att testa med 1 i taget...

Håller tummarna - Olle

  • Medlem
  • 2004-03-23 20:03

Har du datorerna kopplade till en bredbandsrouter och i såfall vilket märke?
Vissa här, b.l.a jag har haft liknande syndrom på mina datorer mer eller mindre på grund av en gammal Firmware version på en D-link DI-804 router i kombination med 10.3.2.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 20:20

Låter som minnesproblem, testa ta ut det extra minnet och kör på orginal samt vice versa... kolla om det funkar

Jag har en netgear router... till den har jag min PM 400 och två PB 550

Har nu uppdaterat routern till den senaste firmwaren... Få la se ifall den funkar bättre efter detta...

Kanske kan man radera p ram eller vad det nu heter? Hur gör man detta?

Hjälpte inte att radera p ramet....Vad mer kan man försöka med?

Köra Yasu för att köra cron och reparera permissions. Lågnivåformattera HD. Installera om 10.3.3. Köra Yasu igen. Testa ett minne i taget. Testa datorn stand alone. Köra datorn ensam i nätverket. Uppdatera routerns firmware. Sätta upp nätverket igen. Det kan bli mycket jobb. Håller tummarna.

För att vara lat. Varför inte börja med att boota din problem MDD från den stabila iBookens? Dvs, boota iBooken i FireWire targetmode och starta från den. Om den kombinationen är stabil så vet du att det antagligen är en ominstallation som behövs. Om den fortfarande är instabil skulle jag börja med att testa med annat minne. Enklast är nog som Olle sa, att ta bort ett minne i taget.

1. Vad är "yasu" för nåt?
2. Hur Lågnivåformattera man en HD

Lågnivå hittar du via menyn från din original-cd ... den du formaterar med skriver, finns 2 val, ett där den skriver över slumpvis och en där den skriver över allt... det är sista varianten du söker men räkna med att det kan ta en halv dag för en 80 gigs disk.

Kanske kan det vara att de de lilla batteriet inuti datorn vad det nu heter är slut?

Macgunde: Vilken av dina 2 macar tänker du då på ? OM du söker på "PMU" i forumet för Powerbook här på 99mac så hittar du en del om de små batterierna. Jag har skrivit lite om PMU för PB 400/500 senaste 2 veckorna och som börjar närma sig sitt slutdatum.

Det är miin PM jag pratar om... En PM G4 400 släpptes sommaren -99, men köptes in januari -00

// Daniel

Du nämnde att HD:n skulle kunna vara extremt fragmenterad.

Har du kör DiscWarrior? Brukar göra underverk.

Ursprungligen av iJohannes:

Du nämnde att HD:n skulle kunna vara extremt fragmenterad.

Har du kör DiscWarrior? Brukar göra underverk.

Jag har inte DiscWarrior, tyvärr. Det blir nog att lågnivåformatera disken ifrån skivan som Olle tipsar om.

Ace4711, Tack för tipset, ska prova det!

Jag ska ta itu med allt nu till helgen förhoppningsvis (det är fullt ös medvetslös just nu), tack alla för era tips. Jag återkommer med hur det går

Jag har lågformatterat miin HD nu utan förbättringar... SKa testa minnena i helgen...

Glapp i kablage?
Glapp i kortplatserna.... Rengör, kolla alla stift ....
Tops och isopropanol

... ?

Ska kolla av detta i helgen, imon åker jag till Stockholm för att se "Driven by Design"...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 23:11

Jag hade liknande problem med min brors blåvit g3 med 3 minnes-moduler, den krachade oavsett vad som var anslutet, oavsett vilken ram-modul jag hade i..
til slut så av en slump så lämnade jag första minnes-platsen tom och den har fungerat finfint sen dess.. så kontentan är att en trasig minnes-plats kan ge samma symtom som en trasig minnes-modul.
värt o tänka på vid olika typer av felsökningar..
pease

Jag tog bort ett 256mb minne och nu har den inte hängt sig på över 1 dygn

Blir ett garantiärende..

Hoppas att jag också "bara" har samma fel som Macgunde.. hur som helst, jag har inte hunnit prova än. Men idag ska det ske. Jag har en fråga dock, jag ska formatera och flytta runt mina diskar lite för att få bättre ordning (och stabilitet!) på systemet.. jag vill helst att all min musik ska behålla sina betyg. Lagras dem i iTunes eller är det metadata som sitter i varje fil? Det är nog jobbigt att betygsätta om ett hundratal skivor, jag har redan tvingats göra om det en gång p.g.a ett misstag.

Lycka till Sundevall...
Jag tror att infon sparas i xml filen i iTunesmappen, men jag är inte säker...

// Daniel

Bevaka tråden