Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trög Imac 17"??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått låna en Imac 17" 800Mhz / 512Mb. Det är ju kul med tanke på att jag annars sitter vid en Ibook 12". Nu är det så att jag upplever Imacen som SÅ mycket trögare än Ibooken. Vad kan vara fel?

Vilka är de vanligaste orsakerna till att en Imac känns seg?

Kan man åtgärda detta enkelt?

Zappa pramminnet är något man ofta hör talas om, vad är det och kan det hjälpa?

Tilläggas bör att jag uppdaterat till senaste versionen av panther och alla resterande uppdateringar som man får via programuppdatering...

Din iBook har snabbare minne, samt antagligen snabbare grafik. Vet inte riktigt hur 4MX står sig jämfört med 9200 Mobility. iBooken har även snabbare bus. Men de har samma MHz.
Så iBooken är nog aningen snabbare på pappret. Men det borde inte vara så mycket snabbare som du verkar uppleva det...

Vad du ska göra åt det lämnar jag till andra, bättre lämpade

det är framför allt Safari och Explorer som känns riktigt trögt. Iof så sitter jag med en vanlig ADSL uppkoppling, men jag surfar snabbare med alla våra andra datorer (Imac 400DV 192Mb, Ibook 12" G4, Tibook 1Ghz 1Gb). de nya kan jag förstå, men att gammel Imacen är snabbare är ett mysterium. Finns det något minne i Safari och Explorer som kan fyllas och behöver tömmas??

dessutom går det inte att köra flera program samtidigt. datorn blir lika seg som 400DV:n av tunga program. Någon skillnad borde det väl vara..??

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-24 11:21

Jag hittar ingen annan förklaring än att HDn är mycket fragmenterad. Du uppgraderade till Panther skrev du, gjorde du en installation från början eller en uppgradering av ett befintligt system?

Har du tid och ork (och får för din kompis) rekommenderar jag dig att installera om Panther, på en ren fräsch partition. Är hårddisken i nuläget uppdelad i endast en partition kan du då dessutom passa på att stycka upp den i två istället, och lägga Panther på den första och data på den andra. Glöm inte att säkerhetskopiera först.

olov

1
Bevaka tråden