Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ompaketering av batteri

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt och surfade runt lite och hamnade hos Svenska Batterilagret och fastnade för en liten textrad där man skriver "Vi utför ompaketeringar av datorbatterier. För mer information ring er närmsta butik. För att underlätta oss att ge er ett ca pris uppge gärna hur mycket ström och spänning batteriet är på." Efter som jag på en röntgenbild sett att batterier för t.ex Powerbook 400/500 i sitt stora batteri har åtta batterier så blir jag nyfiken på vilket pris detta skulle kunna leda till istället för betala ca: 1.495 kronor som annars är det vanliga priset - Någon här som vågat prova ???

Förvisso är Apples batteri märkt med varningstext om att man inte ska öppna det... kan ju vara bra att känna till så att man inte går och blir blind om man är dum nog att mixtra lite själv... tydligen finns det proffs som kan klara sådant. Jag skulle inte bli förvånad om man kunde få ett nygammalt batteri för under halva priset om man återvann själva skalet som batterierna ligger i. Om jag gissar vilt på att batteri kostar 240 kronor ( 8x30 kronor ) samt dubbelt så mycke för arbetet så skulle det stanna på 720 kronor istället för de 1.495 kronor som annars gäller.

Nu kanske Apple samt en och annan återförsäljare blir lite sura över detta inlägg - får väl skylla på att återvinning och miljötänkande förblindade mig i ett svagt ögonblick - man ska nog ta för givet att allt vad garanti heter försvinner om man ger sig på detta. Det kanske vore en affärsidé att köpa upp sådana batterier för 100 kronor som är *slut*, paketera om dom och sälja dom recykled för 500 kronor lägre än nya

Senast redigerat 2004-03-22 19:10
  • Medlem
  • 2004-03-23 00:06

Jag tror att de batterier som sitter i datorn kostar lite mer än "(8x30 kronor)".

Jag håller med Olle. Apples batterier kan uppfattas som överprissatta i förhållande till vad de innehåller. Men vad gör man om batteriet inte längre går att få tag i?

Jag har precis skurit upp ett batteri till en PowerBook 170 för att försöka sätta i nya celler. Det gick åt sex skalpellblad för de cirka fyrahundra snitten (tog en timme) i den tunna falsen där locket är limmat mot botten. Tyvärr visade det sig att det inte är AA NiCd med lödöron utan 4/5AA+, vilka på Elfa kostar 63 + moms per styck för NiNH med löröron. Dessutom är de inte kopplade serieparallelt utan två av cellerna sitter med omvänd polaritet och mitt i varje kedja om fem celler sitter det en liten krets som jag inte kan tyda märkningen på, eller på annat sätt klura ut funktionen på. Kan det vara den inbyggda "batteriintelligensen"?

Hur som helst så är batteriet öppet nu. Ska till Batterilagret på Rosenlund på fredag för att visa upp det och diskutera vad de ska ha för att packa om det, om det nu går. Jag skulle gärna vilja ha den gamla PB170 att fungera utan tillgång till "Två hål i väggen". Återkommer med rapport när jag vet mer.

Jag var på Batterilagret idag och hade med mig det stora batterit till en TiBook 400 - dom konstaterade raskt att dom inte kunde/ville packa om det,,, med förklaringen att risken var överhängande att det kunde explodera rejält. Angående de 4 små PMU-batterierna så hittade dom 1 återförsäljare som hade kvar Panasonic VL2330 i lager - kostar där 89 kronor styck, punktlödningen lovade dom skulle bli billig. Jag avstod från detta test och låter datorn gå tillbaka till ägaren så får jobbet ta diskutionen med Macforum om deras kassa diagnostik.

Om det finns någon anständighet så erkänner dom sitt grova misstag och river fakturan. Har skrivit om detta i en annan tråd, dvs. att dom påstod att det var klappkontakt mellan moderkort och strömkontakten... ja dom rekomenderade ett nytt moderkort istället för att provmäta spänningen på PMU-batterierna som gav nästan NOLL volt. ( eg. 1 gav 2,5 volt och 3 gav nästan noll volt ). Inte undra på att datorn inte ens startade med nätsladd. Egentligen är det en korkad lösning Apple valt där datorn är helt beroende av de 4:a små batterierna - kan se framför mig att detta problem bara är i sin linda och de ungefärliga tusen laddningarna gör TiBookarna obrukbara. Nu startar datorn fint utan de 4 små batterierna... ja fast klockan funkar ju självfallet inte. Har kört Tech Tool Delux och ingen rapport om hårdvarufel.

Bra sökord på Apples diskutionsforum är: VL2330, PMU - där ökar nu pratet om detta.

OK Jag börjar så smått fatta varför detta finns i Mactracker:

Näha, det ville sig inte. De svåridentifierade kretsarna som ligger i serie med delar av cellkedjorna gör att Batterilagret inte vågar sig på en ompackning. Just nu letar jag i stället efter en 7 mil lång nätkabel.

1
Bevaka tråden