Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

router netgear eller dlink eller ...

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken tillverkare får till de smidigaste lösningarna? Vilka är lättast att confa? Har lite erfarenhet av en D-link som kan vara ganska strulig att få ordning på.

Hur är det när det gäller trådlösa routrar. Vad ska man välja där?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-22 21:10

Tekniskt är de nog rätt likvärdiga och förmodligen ungefär lika lätta att konfa, men jag skulle välja Netgear då jag tycker deras prylar är mycket snyggare.

Jag har också Netgear (WGR614)! Snygg, silvrig och ståtlig står den där på högkant! Maken till lättinstallerat har sällan skådats. In med sladdarna och ett lösen ut på Internet, sen rullar det bara på! (Men vad vet jag? Jag har inte haft så mycket med andra fabrikat att göra samt att jag har heller inte riktigt varit inne å verkligen försökt confa "ordentligt" - grannen kan säkerligen komma åt min Internetanslutning - men jag brukar dra ut strömsladden för att vara helt säker mot tjuvsurfning på min anslutning)
Konfigureringen till vissa IP-nr, brandvägg m.m. görs annars i en webbläsare.
Shoot!

Personligen har jag bara dåliga erfarenheter av D-Link och dess utom har jag hört samma sak av många andra. Burken fungerar inte alls el. dåligt. Har själv en Netgear-roter och den fungerar hur bra som helst. Jag rekomenderar klart Netgear över D-Link.

Ursprungligen av David Slättne:

Vilken tillverkare får till de smidigaste lösningarna? Vilka är lättast att confa? Har lite erfarenhet av en D-link som kan vara ganska strulig att få ordning på.

Hur är det när det gäller trådlösa routrar. Vad ska man välja där?

Jag har uppgraderat mitt D-Link-baserade till trådlöst med en D-Link DWL-2000AP accesspunkt. Bara stoppa in sladdarna och slå på. Både min iBook (både MaxOSX och Yellowdog Linux) och mina två Linuxburkar och min gamla server (Linux) funkar rakt av. Köpte alltså 54Mb (11g) acesspunkt trots att alla burkar kör 11b.

Uppgraderar nog 11b-korten så småningom. Struntade i att köpa trådlös router eftersom jag redan har en router som funkar bra och stoppade i en accesspunkt i nätet. Det enda man måste tänka på är att bara en får köra DHCP-server annars blir det konkurrens. Alltså är accesspunkten bara acesspunkt och min gamla D-Link 604 är brandvägg och kör DHCP-server. Fungerar utmärkt.

Skulle jag bygga från scratch idag blev det nog netgear. Jag kör mycket Unix/Linux och Netgear verkar ha mest Unix/Linuxvänliga systemet. I alla fall har deras komponenter varit rimligt lätta att konfigurera i de nätverk jag byggt.

D-Link är inget vidare, kvaliteten brukar lämna rätt mycket övrigt att önska. Nätaggregaten brukar kunna tvärdö lagomt vältajmat med garantitidens utgång. Netgear är bättre i så fall, även om jag aldrig riktigt gillat den plastiga sardinburksdesignen. Bästa konsumentroutrarna gör definitivt Linksys (med god marginal dessutom); de ligger bra till i pris, är väldigt lätta att konfigurera och har enorm räckvidd. Dessutom är de enda tillverkaren som har opensource-firmware (de kör Linux), och det går att installera tredjepartsfirmware som ger funktioner man annars bara hittar i produkter som kostar femsiffriga belopp. Nackdelen är att designen är rätt konstig, men kan man leva med det är Linksys helt klart bästa valet. IMHO

  • Oregistrerad
  • 2004-07-04 10:18
Ursprungligen av Samuel K:

Bästa konsumentroutrarna gör definitivt Linksys (med god marginal dessutom); de ligger bra till i pris, är väldigt lätta att konfigurera och har enorm räckvidd. Dessutom är de enda tillverkaren som har opensource-firmware (de kör Linux), och det går att installera tredjepartsfirmware som ger funktioner man annars bara hittar i produkter som kostar femsiffriga belopp. Nackdelen är att designen är rätt konstig, men kan man leva med det är Linksys helt klart bästa valet. IMHO

Det är inte bara designen på produkten som är konstig, det är hur de exponerar sina produkter mot presumtiva kunder. Tänker då i första hand på Macare. Eftersom klantskallarna på Linksys inte har vett att skriva vilka, om ens någon av deras produkter är Mac kompatibla, vilken modell har du?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-22 23:04

Har inte hört talas om Linksys tidigare, men detta låter intressant.
Ska helt klart kollas upp noggrannare, tack för tipset!

Ursprungligen av nillon:

Har inte hört talas om Linksys tidigare, men detta låter intressant.
Ska helt klart kollas upp noggrannare, tack för tipset!

Tycker jag definitivt att du ska göra! Med standardfirmwaren är de som vilken tråkig Netgear eller D-Link som helst (bortsett från den utmärkta räckvidden), men installerar man Sveasofts firmware får man tillgång till massor av kul funktioner som inte Linksys utvecklare orkade/fick implementera. Den blir lite som en kombinerad miniserver (som man självklart kan ssh:a in till och leka med ) och en liten super-router med kraftfulla finesser som t.ex. traffic shaping. Firmwaren är lätt att installera, och du hittar den gratis hos Sveasoft:

http://www.sveasoft.com/modules/phpBB2/viewforum.php?f=6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 10:19
Ursprungligen av Samuel K:

Den blir lite som en kombinerad miniserver (som man självklart kan ssh:a in till och leka med ) och en liten super-router med kraftfulla finesser som t.ex. traffic shaping.

Miniserver?
Kan man hänga på disk?

Ursprungligen av swede:

Miniserver?
Kan man hänga på disk?

Man kan av allt att döma mounta NFS-volymer, men det går inte att koppla in en disk direkt. Processorn i version 2.0 har iofs inbyggd USB2-kontroller, så är man extremt skicklig med lödpennan kanske man kan hänga på en usb-disk.

Själv använder jag min mest för enklare serveruppgifter som inte kräver något diskutrymme, t.ex. lokal dns. Men eftersom det finns ett 16 MB stort flashminne (varav ett par MB är ledigt efter firmwareuppgraderingen) bör det vara i högsta grad möjligt att låta den agera enklare webbserver för små mängder statiskt innehåll. Fast största behållningen är ändå att den kör traffic shaping och kan agera VPN-ändpunkt, serverfunktionaliteten är mest att se som en liten bonus.

  • Medlem
  • 2004-03-22 23:04

Airport? Jag vet att de är dyrare, men möjligheten att ansluta skrivare tycker jag är guld! De har dessutom VPN vilket alltid är bra om man behöver komma åt filer.
Har själv en D-Link 713p som jag köpte pga printerservern och jag tycker den har varit väldigt enkel att få att rulla som jag vill. Dock har nätaggregatet dött (fast ett år efter garantin) men hoppas kunna köpa ett nytt på Clas Ohlson.
Har inte kört Netgear själv, men skulle nog ta en Linksys efter en Airport.

Netgear.

D-Link har urdålig kvalité och har du otur så får du strul i flera månader. Netgear håller kanonbra. Mer kvalité och underbar support om man skulle få problem.

D-Link är som Dell, billigt och ser bra ut på pappret, men pajar så fort man anstränger den liten.

Netgear är mer Apple, kvalité och håller för tung belastning!

Om du nå´n gång skulle få problem med din D-Link router av garanti-karaktär är det bara att ställa in sig på en sjuhelvetes fight med en fräck kundsupport och "ansvariga som inte är anträffbara" för problemfall, än värre att få produkten faktiskt fixat/utbytt. Tro mig, jag har varit i skiten.

Köp Netgear - prisvärda, sexigare (som nämnts) och för mig också en principsak!

Ursprungligen av iJohannes:

Om du nå´n gång skulle få problem med din D-Link router av garanti-karaktär är det bara att ställa in sig på en sjuhelvetes fight med en fräck kundsupport och "ansvariga som inte är anträffbara" för problemfall, än värre att få produkten faktiskt fixat/utbytt. Tro mig, jag har varit i skiten.

Köp Netgear - prisvärda, sexigare (som nämnts) och för mig också en principsak!

jaja.... lärpengar är också lärpengar. Jag som försökte pressa macoteket-säljaren på vilken jag skulle välja av D-link och Netgear. *dom är precis likvärdiga* sa han.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 00:36

Har inte kört Linksys men är ändå beredd att hänvisa till dem. Mina två senaste routerinstallationer är mindre lyckade.

Netgear WGR614
1. Fel kabel mellan modem och router. Kör man med Alcatel Speedtouch Home ADSL så måste man ha en specialkabel som Netgear skickar. Inte vanlig rak eller korsad alltså. Inte helt lätt att upptäcka.
2. Router kan ej kommunicera med mail1.telia.com eller smtprelay1.telia.com. Löstes med firmware-uppgradering som support-killen "hade på sin dator". Inget som finns tillgängligt via webben.

D-Link DI-624+
1. Droppade WLAN konstant, löstes med obsykra krypteringsinställningar samt firmware-uppgradering.
2. Nu bootar routern om konstant, troligtvis fel på nätdel.

Skall skaffa router till nätverket på jobbet snart och då blir det Cisco, har inte tid med massa skräp som inte fungerar. Även om ovan nämnda produkter är riktade till hemanvändare skall dom fasiken fungera.

NETGEAR WGR614.

Klockren installation, funkar med min jobb PC med trådlöst kort. Bra prestanda, inga specialkablar här till mitt ADSL modem... allt funkar ( ink kommunikation med smprelay1.telia.com )....

Klarar 100 Full Duplex på alla portar. betalde 799 :- på computer city..

Bytt ut D-Link 704

Min gamla D-Link la av, ner till Macforum och hamta en Compex för 400 spänn. Fantastiskt, konfar sig själv, spelar till ex ingen roll om kabeln är kors eller inte. 100Mb på Wlan, hade inte D-Link, anade inte att det var en sån hastihetsskillnad mellan olika Routrar.

Ursprungligen av Lilledanne:

NETGEAR WGR614. [...] betalde 799:- på computer city..

Shit! Jag köpte min 614 från samma ställe för ca. 1400:- för inte allt för länge sedan...

Ursprungligen av jhansen:

Skall skaffa router till nätverket på jobbet snart och då blir det Cisco, har inte tid med massa skräp som inte fungerar. Även om ovan nämnda produkter är riktade till hemanvändare skall dom fasiken fungera.

Lite OT, men ett tips kan ju vara att titta på HP:s nätverksprodukter i stället. Lika bra som andra, fast till ungefär en fjärdedel av priset...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 08:16

Netgear.

Jag kommer dagligen i kontakt med många routerägare, och de som har problem sina routers äger oftast D-link (Japp Mattias, jag blandade ihop dem när vi hade den här diskussionen ). Dessutom verkar Netgear ha bra support (som dessutom är öppen på helgerna).

Jag har verkligen förvånats över kvalitetsskillnaden - på papperet verkar D-link och Netgear verkligen vara jämbördiga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-23 09:02

Har haft 3st D-Link produkter, två av dom är trasiga
Nu har jag en SMC router och är helnöjd. Den fungerar klockrent och är lättconfad.

"SMC7004VBR V.2 - Cable/DSL Broadband Router with integrated firewall"
http://www.smc-europe.com/english/products/broad.html

O.K, det här blir svårare och svårare. Vad skall man välja egentligen... Linksys, Compex, smc, eller en Netgear WGT624GE med hela 108Mbps i hastighet. Har dock hört att denna Netgear modell är svårkonfigurerad och att den inte har några Mac-drivrutiner på sitt PC.card kort (som krävs för att uppnå den höga hastigheten av 108Mbps). Det skall dock finnas komersiella tredjepartsdrivrutiner som skall klara detta. Har dock glömt länken till dom drivrutinerna.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETWG624

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETWG511TGE

Senast redigerat 2004-03-23 09:46
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-23 11:10

Netgear.

Dessutom är det ju en _snygg_ sardinburk, Samuel K

olov

Ursprungligen av olov:

Netgear.

Dessutom är det ju en _snygg_ sardinburk, Samuel K

olov

Tyckte bättre om Netgear när de hade rejäla kvalitetchassin i plåt faktiskt. Sardinburks-/ufo-designen ger jag inte mycket för; tycker bara att den är plastig och allmänt vederstygglig. Inte för att Linksys är särskilt mycket bättre, men där väger finesserna upp fulheten med ganska god marginal

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-24 11:37
Ursprungligen av Samuel K:

Tyckte bättre om Netgear när de hade rejäla kvalitetchassin i plåt faktiskt. Sardinburks-/ufo-designen ger jag inte mycket för; tycker bara att den är plastig och allmänt vederstygglig. Inte för att Linksys är särskilt mycket bättre, men där väger finesserna upp fulheten med ganska god marginal

Har du känt på Netgears nyaste design, på riktigt? Den är absolut inte plastig. (Du kanske menade att den ser plastig ut). Personligen tyckter jag att Netgears gamla serie ser för taskig ut. D-Link nuvarande serie är en ren katastrok (DEN är plastig).

Men värst av alla är faktiskt, med vid marginal, Linksys. Den är rent vedervärdig och så maximalt estetiskt motbjudande som jag kan tänka mig.

Tycke och smak. Viktigast är ju, som du skriver, funktionaliteten.

Angående finesserna hos Linksys, jag förstår att du tycker det är praktiskt och användbart att det finns alternativa firmware att installera. Men var det inte så (rätta mig om jag har fel här nu, jag är inte säker) att Linksys dröjde länge med att släppa källkoden till sin firmware (vilket de var tvungna att göra enligt GPL), och gjorde det först efter rejäla påtryckningar och otala skriverier hos Slashdot med flera? Av praktiska skäl är det givetvis ändå (numera) tilltalande att köra Linksys på grund av de tekniska fördelarna med öppen källkod, men av ideologiska skäl skulle jag själv välja att bojkotta dom. Hellre en tillverkare som jobbar med sluten källkod (lagligt) än en som olagligt försöker dra nytta av öppen källkod.

Jag har för mig att jag har läst (i ett annat av dina inlägg på forumet) att det finns andra routertillverkade som använder samma firmware (som Linksys). Någon av dessa kanske kunde vara alternativ.

olov

Ursprungligen av olov:

Har du känt på Netgears nyaste design, på riktigt? Den är absolut inte plastig. (Du kanske menade att den ser plastig ut). Personligen tyckter jag att Netgears gamla serie ser för taskig ut. D-Link nuvarande serie är en ren katastrok (DEN är plastig).

Men värst av alla är faktiskt, med vid marginal, Linksys. Den är rent vedervärdig och så maximalt estetiskt motbjudande som jag kan tänka mig.

Japp, sitter med en Netgear på skrivbordet just nu faktiskt, och eländet är definitivt plastigt. Tycker den är ett utmärkt exempel på vad som händer när företag får designpanik och tror att de bara "måste" tillverka smäckiga rundade plastprodukter för att överleva. Men jag håller med dig om att Linksys design är hemsk (och dessutom ganska plastig); överlag är det för bedrövligt att det finns så pass ont om väldesignade nätverksprodukter i konsumentklassen. Apples basstationer är iofs bra undantag, men då är de ju oskäligt dyra i stället.

Citat:

Angående finesserna hos Linksys, jag förstår att du tycker det är praktiskt och användbart att det finns alternativa firmware att installera. Men var det inte så (rätta mig om jag har fel här nu, jag är inte säker) att Linksys dröjde länge med att släppa källkoden till sin firmware (vilket de var tvungna att göra enligt GPL), och gjorde det först efter rejäla påtryckningar och otala skriverier hos Slashdot med flera? Av praktiska skäl är det givetvis ändå (numera) tilltalande att köra Linksys på grund av de tekniska fördelarna med öppen källkod, men av ideologiska skäl skulle jag själv välja att bojkotta dom. Hellre en tillverkare som jobbar med sluten källkod (lagligt) än en som olagligt försöker dra nytta av öppen källkod.

Nja, de synder de begått är snarare moraliska än juridiska. Det verkar inte som att de i egentlig mening har brutit mot GPL, eftersom de tydligen alltid tillhandahållit källkoden för de som efterfrågat den. Under de första månaderna gjordes detta däremot med största möjliga motvilja och bara via snigelpost. GPL kräver nämligen inte att man lägger ut sin källkod på nätet, utan det räcker med att man skickar den till de som frågar efter den. Därför verkar de, i rent juridisk mening, inte ha gjort något fel. Efter ett tag bytte Linksys fot och lade i stället ut all källkod för allmän nedladdning, och det är just det som gjort det möjligt för tredjepartsutvecklare att åstadkomma en massa kul grejer med hårdvaran (vilket Linksys faktiskt verkar rätt positiva till).

Har själv inte mycket till övers för hårklyverier och är heller inte överdrivet långsint, så jag tycker att hela den diskussionen är ganska poänglös. Visst, Linksys var dumma förut, men de ändrade sig ändå relativt snabbt och är nu en trevligt välartad opensource-vänlig tillverkare. Hade de varit lika omedgörliga som Kiss Technologies (som jag faktiskt bojkottar) tycker jag att det hade varit en annan sak, men nu tycker åtminstone jag att det inte finns någon egentlig anledning att bojkotta. De har rättat till sitt misstag, och det känns bara onödigt att vara långsur. Tvärtom tycker jag att det är bättre att köpa deras routrar än andras; då kanske övriga tillverkare inser att man faktiskt har fördel av att stödja opensource-rörelsen.

Citat:

Jag har för mig att jag har läst (i ett annat av dina inlägg på forumet) att det finns andra routertillverkade som använder samma firmware (som Linksys). Någon av dessa kanske kunde vara alternativ.

Belkins 11g-router har uppenbarligen samma innanmäte som Linksys, men även om jag som sagt inte har några ideologiska invändningar mot att köpa Linksys har Belkin-routern åtminstone inte lika ful design.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-25 08:43
Ursprungligen av Samuel K:

Apples basstationer är iofs bra undantag, men då är de ju oskäligt dyra i stället.

Instämmer, i sann Appleanda har de en produkt som ser totalt olik ut vad konkurrentererna åstadkommit. Men visst är de för dyra. Och för mitt behov hade åtminstone den gamla alldeles för få ethernetportar (kan rättas till med en switch men då ryker några hundra till).

Citat:

Nja, de synder de begått är snarare moraliska än juridiska. Det verkar inte som att de i egentlig mening har brutit mot GPL, eftersom de tydligen alltid tillhandahållit källkoden för de som efterfrågat den. Under de första månaderna gjordes detta däremot med största möjliga motvilja och bara via snigelpost.

Jag har läst på lite mer inom ämnet (finns en del sammanfattat på o'reillynet) och konstaterar att Linksys har gjort bot för sina synder. Huruvida man överhuvudtaget kan prata om en opensourcesatsning från Linksys sida är i min syn tveksamt, det verkar som att de just nu gör just och precis vad copyright och copyleft (GPL) kräver av dem, men inte mer (jag tänker på deras derivat av BSD-licensierad mjukvara). Å andra sidan, vad förväntar jag mig?

olov

vem säljer linksys?

Bevaka tråden