Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nils Holmlöv lämnar MacWorld

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har hört rykten om förändringar på MacWorlds redaktion under en tid och nu har vi fått bekräftelse på att Nils Holmlöv lämnar tidningen för ett års pappaledighet och han kommer därefter inte återvända till tidningen.

http://99mac.se/vbindex.php?id=248

Ursprungligen av Björnström:

Vi har hört rykten om förändringar på MacWorlds redaktion under en tid och nu har vi fått bekräftelse på att Nils Holmlöv lämnar tidningen för ett års pappaledighet och han kommer därefter inte återvända till tidningen.

http://99mac.se/vbindex.php?id=248

Nu kanske MacWorld blir lite mer framåt Holmlöv verkar ju haft som policy att ta det mesta med uppgivenhet.
T.e.x. I senaste MW ledaren( och på andra ställen) så försvarade han ju IDGs systertidning MikroDatorns otvivelaktigt usla test av G5an.

Ursprungligen av jazzper:

...I senaste MW ledaren( och på andra ställen) så försvarade han ju IDGs systertidning MikroDatorns otvivelaktigt usla test av G5an.

Det har jag missat. Hur löd den texten?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det har jag missat. Hur löd den texten?

Andemeningen var att MDs test inte spelade så stor roll eftersom i Holmlövs värld så är inte prestandan det viktigaste.
Han verkade gilla att MD skrev att G5an var en fantastisk maskin samtidigt som dom sågade den längs fotknölarna. I min värld går inte det resonemanget ihop.

Hade Holmlöv varit en stark och från IDG oberoende chefredaktör så skulle han ju tidigare ställt den ansvarige för det otvivelaktig usla och färgade testet till svars. Även MDs chefredaktör kom ju väldigt lindrigt undan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 20:40

"I min värld är den här typen av prestandamätningar ganska ointressanta" skrev Nils Holmlöv bland annat.

Men kanske inte för Apples kunder. Kanske inte för grafik-, musik- och videoproffs som arbetar med extremt tunga filer och program.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-22 20:42

"Power Mac G5 är en fantastisk dator, vilket Mikrodatorn skriver på ett flertal ställen i testet. Men när Apple lanserade G5:an så räckte det inte med att minstingen var nästan dubbelt så snabb som tidigare toppmodellen - i stället var man tvungen att säga att det var den snabbaste persondatorn i världen."

Vet inte om jag skulle kalla det att han försvarar Mikrodatorns test, det är väl inte direkt att fara illa med sanningen att Apple använde lite väl stora ord för att beskriva G5:an.

Ursprungligen av nillon:

"Power Mac G5 är en fantastisk dator, vilket Mikrodatorn skriver på ett flertal ställen i testet. Men när Apple lanserade G5:an så räckte det inte med att minstingen var nästan dubbelt så snabb som tidigare toppmodellen - i stället var man tvungen att säga att det var den snabbaste persondatorn i världen."
Vet inte om jag skulle kalla det att han försvarar Mikrodatorns test, det är väl inte direkt att fara illa med sanningen att Apple använde lite väl stora ord för att beskriva G5:an.

Han godkänner ju i princip resultatet av ett uselt utfört test med texten:
"I mitten av Januari publicerade MD ett test mellan en PC och en Mac , därdet visade sig att PCn var snabbare . Svenska Mac användare gick i taket , mest för att ett av testen kanske inte var helt lyckat"

Att först skriva att MDs test visade att PCn var snabbare och sedan skriva ( mina ord : att det riggade ) testet från en systertidning som visade sig vara runt 1200% felaktigt "inte är helt lyckat" är ju sanslöst och resten av testet innehöll så många tveksamheter att det borde bemötts med åtminstone ett mottest i MW men Holmlöv bara suckar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 20:48

Alltså, MikroDatorns amatörmässiga test kan inte ursäktas, men frånsett det bör inte behovet av mer och mer prestanda underskattas. Apple lirar inte solo, utan måste slåss mot många konkurrenter, och pris/prestanda är ett av Apples konkurrensmedel. IBM och Apple måste klämma ut mer pulver ur PPC 970, och det är jag övertygad om att de kommer att klara galant.

Apples kampanjer har väl ingenting att göra med att en testpanel så uppenbart klantar till ett test. Låter som en missad möjlighet att sätta ned foten onekligen...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-22 21:08

Aha, jag missade den biten, skummade bara igenom texten lite snabbt.
Då håller jag med om att det var ganska dåligt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-03-22 21:11

Hmm, Valter Bengtsson från gamla Macpressen tar över rodret, låter ganska lovande!

Ursprungligen av iBjorn:

Hmm, Valter Bengtsson från gamla Macpressen tar över rodret, låter ganska lovande!

Hoppas han är hungrig..........

Ursprungligen av iBjorn:

Hmm, Valter Bengtsson från gamla Macpressen tar över rodret, låter ganska lovande!

Säkert? Tankarna gick direkt till honom när jag såg ryktet om Nils avgång.

Jag gillar Nils och det han gör på Macworld!

Det är svårt att möta konkurrensen från 99Mac, MacFeber för att nu bara ta de svenska. Macworld har en "go" känsla.

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 21:15

Thomas Ytterberg skulle bli en bra chefredaktör också.

Ursprungligen av Mondo:

Thomas Ytterberg skulle bli en bra chefredaktör också.

Nej han har väl haft sin chans , och hade vad jag har för mig sämst koll o timing någonsin när han i nummer efter nummer räknade ut Apple och deras produkter trots att Apple då var on a roll.

Ursprungligen av Mondo:

Thomas Ytterberg skulle bli en bra chefredaktör också.

Har inte han börjat jobba på IT-Pro också.

Hur som helst har jag till vis del gillat Nils Holmlöv. Men det är nog bra med förändring.
Tycker det hela ska bli mycket intressant att följa.

Leijon for president!

...eller Ytterberg som sagt. Nån av dem två ska man väl hoppas på helt enkelt?

Passar på att önska Nils en riktigt trevlig pappaledighet! Vi kanske kan träffas och ta en fika med barnvagnarna i sommar?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-03-22 22:22

Förstår inte varför alla blir lyriska så fort någon nämner MacPressen. Jag verkar vara den enda som tyckte att det var en ganska tråkig tidning som mest innehöll dåligt översatta artiklar från amerikanska och engelska tidningar.

Ursprungligen av Clas:

Förstår inte varför alla blir lyriska så fort någon nämner MacPressen. Jag verkar vara den enda som tyckte att det var en ganska tråkig tidning som mest innehöll dåligt översatta artiklar från amerikanska och engelska tidningar.

MacPressen kanske inte var världens proffsigaste mactidning , speciellt inte på slutet men innan så var den ju riktigt bra och yta är inte allt. Entusiasm och variation är ju värt en del och faktiskt så hade Macpressen ofta djupare artiklar och mer relevanta tester än MW. Macworld har ju på senare år präglats av pessimism inkonsekvens och en hel del svammel. Och sättet som MW under lång tid misskötte sin hemsida på är ju sanslöst.

Eftersom det är jag som skrivit texten, står det mig fritt att återge den omdebatterade ledaren i sin helhet:

"Nu är det dags att få tummen ur!
I mitten av januari publicerade tidningen Mikrodatorn ett test mellan en Mac och en pc, där det visade sig att pc:n var snabbare. Svenska Macanvändare gick i taket, mest för att ett av testen kanske inte var helt lyckat.

I min värld är den här typen av prestandamätningar ganska ointressanta. Jag mäter produktivitet i hur många saker jag får gjort på en dag, inte i hur snabbt vart och ett av delmomenten går. Eftersom jag numera kan importera en cd till iTunes samtidigt som jag jobbar, så spelar det inte så stor roll om det tar tio minuter eller trettio.

Power Mac G5 är en fantastisk dator, vilket Mikrodatorn skriver på ett flertal ställen i testet. Men när Apple lanserade G5:an så räckte det inte med att minstingen var nästan dubbelt så snabb som den tidigare toppmodellen – istället var man tvungen att säga att den var den snabbaste persondatorn i världen.

Jag vet inte hur länge det var sant, eller om det någonsin var det, men säger man att man är snabbast får man garanterat folks uppmärksamhet. Precis som revolvermän i västernfilmer ständigt blir utmanade, kommer Power Mac G5 ständigt att testas mot de snabbaste pc-maskinerna.

Det här är en match som Apple har mycket svårt att vinna. Det kommer ständigt nya pc-modeller, att hela tiden ligga steget före alla andra i prestanda kräver en stor dos av både tajming och skicklighet.
Tyvärr verkar Apple inte ens försöka. När det här skrivs i mitten av februari har det gått över sju månader sedan Apple lanserade Power Mac G5. Det är en evighet i datorsammanhang, och det är helt oförenligt med Apples självpåtagna ambition att ha världens snabbaste dator.

Apples skryt om OS X är däremot mer berättigat. Ju mer jag använder det desto mer gillar jag det."

Det finns i princip tre påståenden i den här ledaren:
1. Produktivitet, inte prestanda, är viktigt för professionella användare.
2. Inget enskilt företag kan leda prestanda-racet hela tiden - att påstå att man gör det är att be om problem.
3. Om man ändå gör det kan man inte låta det gå sju, åtta månader mellan nya maskiner.

Eller ännu enklare - jag vill se nya G5:or snart.

Detta är kontroversiellt?

Jazzper: Var i ledaren anser du att jag försvarar Mikrodatorns test? Är det när jag säger att testet inte var helt lyckat? Här på forumen har jag dock försvarat det - bl a med argumentet att amerikanska Macworld gjort ett liknande test (dock med andra moment) som kom fram till samma sak.

Och nej Jazzper, det är rätt, jag är inte oberoende av IDG. De betalar min lön vilket knappast kan komma som en överraskning för någon.

Mondo: Är de som jobbar med "extremt tunga filer och program" intresserade av att ha den på papperet snabbaste datorn, eller är de intresserade av att ha den dator som gör dem mest produktiva? Vad tror du?

För övrigt är det riktigt att jag kommer att sluta på MacWorld på fredag och gå på pappaledighet (vilket låter betydligt slappare än vad det är ). Det är ingen hemlighet, och hade Martin bara ringt och frågat hade han kunnat publicera en artikel med citat och allt, istället för rykten

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Eftersom det är jag som skrivit texten, står det mig fritt att återge den omdebatterade ledaren i sin helhet:

[INDENT]"Nu är det dags att få tummen ur!
I mitten av januari publicerade tidningen Mikrodatorn ett test mellan en Mac och en pc, där det visade sig att pc:n var snabbare. Svenska Macanvändare gick i taket, mest för att ett av testen kanske inte var helt lyckat.

För övrigt är det riktigt att jag kommer att sluta på MacWorld på fredag och gå på pappaledighet (vilket låter betydligt slappare än vad det är ). Det är ingen hemlighet, och hade Martin bara ringt och frågat hade han kunnat publicera en artikel med citat och allt, istället för rykten

Nils , Produktivitet och arbetsredskapens prestanda motsäger ju inte direkt varandra.

jag irriterade mig främst på att du skriver att "ett av testen kanske inte var helt lyckat" vadå kanske ? Om mp3 testet så råder det ju ingen tvekan om att MDs testare ville svärta ned G5an.

Ursprungligen av jazzper:

Nils , Produktivitet och arbetsredskapens prestanda motsäger ju inte direkt varandra.

jag irriterade mig främst på att du skriver att "ett av testen kanske inte var helt lyckat" vadå kanske ? Om mp3 testet så råder det ju ingen tvekan om att MDs testare ville svärta ned G5an.

Det finns ingen motsättning mellan prestanda och produktivitet, men jag hävdar att det inte är så enkelt som att högre prestanda automatiskt leder till högre produktivitet. Allt annat lika, visst, men i det här fallet är inte allt annat lika - i det här fallet har den ena burken OS X och den andra Windows, och jag tror att OS X kompenserar för bra många hundra MHz.

Skillnaderna i de här testerna är ju oftast löjligt små. "På den ena burken tar moment x 10 sekunder, på den andra 14 sekunder". OK, skillnaden är 40 procent, men det räcker med att nysa när man försöker klicka på en knapp för att de 40 procentens skillnad ska vara uppätna ...

För övrigt så känner jag Mikrodatorns chefredaktör, och har pratat med den som gjorde testet. De har inga som helst avsikter att svärta ner Macen, tvärtom skulle du höra dom prata om Macar. Du vet, de flesta testare jag pratat med är inte hälften så glada över att pc:n är snabbare än Macen, som de är imponerade över Apples förmåga att göra snygga lösningar.

Nilles avspända stil är det inte så många chefredaktörer som har...oavsett vad man har för åsikter om tidningens drift. Skulle man t ex tro på allt folk skriver om hur tidningar ska skötas, vore det nog bäst att alla gjorde var sin

Att vara pappaledig är ingen dans på rosor alla gånger MEN ovärderligt. Vi syns Nille!

Senast redigerat 2004-03-23 11:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 22:49
Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Är de som jobbar med "extremt tunga filer och program" intresserade av att ha den på papperet snabbaste datorn, eller är de intresserade av att ha den dator som gör dem mest produktiva? Vad tror du?

Naturligtvis det sistnämnda. Men för många användare är prestanda samma sak som produktivitet.

Man kan tycka att prestandarejset är överdrivet, eftersom de flesta moderna datorer är tillräckligt snabba för de flesta uppgifter. Men professionella användare (grafiker, filmare, fotografer, musiker osv) tittar på prestanda en hel del. Program som Logic och Photoshop, i kombination med stora eller komplexa filer, pressar datorn till det yttersta. Även ett hemanvändarprogram som GarageBand suger musten ur datorn. Mer sluring i burken ger ökad produktivitet.

Jag håller förresten med om huvudsatserna i ledaren: det är banne mig dags att Apple får ändan ur vagnen och levererar snabbare Macar.

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Eftersom det är jag som skrivit texten, står det mig fritt att återge den omdebatterade ledaren i sin helhet:

Jazzper: Var i ledaren anser du att jag försvarar Mikrodatorns test? Är det när jag säger att testet inte var helt lyckat? Här på forumen har jag dock försvarat det - bl a med argumentet att amerikanska Macworld gjort ett liknande test (dock med andra moment) som kom fram till samma sak.

Jag tycker inte ledaren är upprörande. Jag upprörs inte så lätt, kanske. Dock, så skriver du inte som du senare säger. Du skriver att testet "kanske inte var helt lyckat". Det är inte samma sak som att hävda "att hävda att det inte är lyckat". Men vi kan nog skita i hårklyverierna och ägna oss åt nära och kära ett tag, som antagligen är minst 67% viktigare...

Senast redigerat 2004-03-23 19:38
Ursprungligen av Nils Holmlöv:

För övrigt är det riktigt att jag kommer att sluta på MacWorld på fredag och gå på pappaledighet (vilket låter betydligt slappare än vad det är ).

Jag ska också vara pappaledig i höst (med tredje ungen) och jag kan intyga att det inte är att gå hemma och dra. Någon halvtimme får man väl loss då och då, när lillan sover, men då ska man ta hand om en massa hushållsbestyr som lägger sig på hög. Och så springa till Dagis och hämta mellangrabben, och möta den äldste... Massor av tålamod, passande och tröstande.

Men det är mysigt också. Hur gammal är den lille/lilla, Nils?

Jag ringer imorgon bitti (kom ju hem ifrån Cebit nyss)

Bevaka tråden