Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlorad kontakt med ext HD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-15 23:18

Tjiiing,,,
Vad kan vara fel,,, när jag kopplar in min externa hårddisk via FW till min Powerbook 17" så kommer den aldrig upp på skrivbordet,,, det skumma är att jag hittar HDn via skivverktyg, men jag kan som sagt inte få någon mer information ifrån den.....

?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:31

Är disken partitionerad och formaterad? Har du provat den i en annan mac eller bara i powerbooken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-16 11:05

Den satt tidigare i min gamla G4,,, och sen så köpte jag ett skal till den bara,,, den har funkat utan problem tidigare både på min PB17" och min gamla iBook, så där ligger nog inte problemet.... det är så jä..la skumt att jag hittar den via skrivverktyg men inte kan få upp den på skrivbordet....

Har du provat att koppla i och starta HD före du startar datorn? I teorin ska det ju vara "plug and play" men det stämmer inte alltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-16 12:30

Det borde väl vara samma sak som att starta om datorn,, eller..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 18:11

Den funkar inte på en annan dator heller,,
men jag testade gå in via Norton Disc Doctor och det gick, men jag kunde dock inte laga felet,,, så jag tror att det blir att göra backup på allt och formatera om HD,,, fast hur är det med discwarrior,,, är det programet bättre än norton på att fixa HD strul eller.

Tyyyar inte längre..

Kan du testa följande:

Mot en mac som bara har OS9
Mot en mac som bara har OSX

Felet kan ligga i att när disken en gång formaterades så missade du eller missade inte att kryssa för att den även skulle funka med drivis för OS9 ( om jag blandar ihop detta så rätta mig - hur som så finns det möjlighet att kryssa för detta som ett tillval vid formateringen ). Testa även andra firewirekablar - kvallitén på sådana kan variera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 19:33

Tack,, det slutade med att jag drog över allt till min andra ext HD och körde en ominstallation på den trasiga HD, och då funkade den igen..

kolla forumen på apples supportsida.. verkar vara nått smågalet med 10.3.3.. hade samma problem, men nu verkar det funka. zappade PRAMet i min powerbook dock.

1
Bevaka tråden