Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Böcker om C och Xcode

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis börjat med XCode och C. Jag letar efter någon bra bok i ämnet och undrar vad man ska köpa. Funkar det med en vanlig C++ bok? Föredrar böcker på svenska. Har tittat lite på Direct C++. Någon som har erfarenhet av denna?

XCode är ju så kallat ObjectiveC. Är det samma som C++?

Ursprungligen av johan_a:

Hej!

Jag har precis börjat med XCode och C. Jag letar efter någon bra bok i ämnet och undrar vad man ska köpa. Funkar det med en vanlig C++ bok? Föredrar böcker på svenska. Har tittat lite på Direct C++. Någon som har erfarenhet av denna?

XCode är ju så kallat ObjectiveC. Är det samma som C++?

C++ Direkt är väl rätt okej. Jag hade den som lärobok när jag läste programmering en gång i tiden och jag tycker den funkar.

XCode är Apples IDE (Integrated Development Environment). Denna kan användas för att utveckla program som baseras på allt från Apple Script till C, C++ och Obj-C.

C++ är en vidareutveckling av C som gör det objektorienterat. Obj-C är också en vidareutveckling av C, men ser lite annorlunda ut, och har lite annan funktionalitet än C++. Cocoa, som är Apples API (Application Programming Interface, dvs. funktionsbibliotek, typ), för att skapa grafiska applicationer, är skrivet i Obj-C. Men tack vare en brygga som Apple gjort kan man även skriva Cocoa program med Java-syntax.

Kort och gott, för att inte röra ihop allt mer än nödvändigt. XCode kan du använda för att skriva dina program i. Vilket språk du sedan använder är mest en fråga om tycke och smak. Om du ämnar skriva program enkom för Mac OS X, så rekommenderar jag varmt att du tittar på Obj-C och Cocoa, men det har lite att göra med hur mycket du hållit på med programmering. Andra kanske är av annan åsikt?

En bok jag gott kan rekommendera för att komma igång med Cocoa är Cocoa Programming for Mac OS X av Aaron Hillegass.

Simma lugnt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-22 14:04
Ursprungligen av johan_a:

Jag letar efter någon bra bok i ämnet och undrar vad man ska köpa.

Jag rekommenderar Cocoa Programming av Scott Anguish, det är en (möjligen lite väl) gedigen bok.

olov

Cocoa Programming är grym, men den är rätt omfattande för en nybörjare! Den skulle jag snarare rekommendera när man blivit lite varm i kläderna, men, men..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-22 15:30
Ursprungligen av Jont Olof:

Cocoa Programming är grym, men den är rätt omfattande för en nybörjare! Den skulle jag snarare rekommendera när man blivit lite varm i kläderna, men, men..

Du har helt rätt, men du hade ju redan hunnit rekommendera Hillegass bok Vad sägs om att börja med Hillegass bok (den är ju ett säkert kort - nästan alla älskar den) och sedan fortsätta med Anguish. Bästa av båda världar?

Jag äger faktiskt även Building Cocoa Applications av Mahoney och Garfinkel, den passade inte mig alls men många tycker att det är en lika bra introduktion till Cocoa som Hillegass bok. Johan - den är till salu för ett rimligt pris

olov

Tack för alla bra tips.

Ska kolla upp lite priser och dylikt men det blir nog en cocoa bok istället för C++. Men jag antar att de är ganska lika varandra?

Vilken nätbokhandlare rekommenderas? Jag tittade lite på AdLibris. Någon som har erfarnhet av dem?
En annan sak jag lade märke till:
Cocoa Programming for Mac OS X finns i två versioner utgiven 2001 och 2004 (Vilken ännu inte kommit ut).
Är det mycket viktigt att ha den senaste från 2004 eller funkar 2001 lika bra?

Senast redigerat 2004-03-22 15:55
Ursprungligen av olov:

Du har helt rätt, men du hade ju redan hunnit rekommendera Hillegass bok Vad sägs om att börja med Hillegass bok (den är ju ett säkert kort - nästan alla älskar den) och sedan fortsätta med Anguish. Bästa av båda världar?

Jag äger faktiskt även Building Cocoa Applications av Mahoney och Garfinkel, den passade inte mig alls men många tycker att det är en lika bra introduktion till Cocoa som Hillegass bok. Johan - den är till salu för ett rimligt pris

olov

Building Cocoa Apps har jag också! Den är oerhört bra om man har för avsikt att lära sig kommunikation mellan Unix-världen och Mac OS X. Men som nybörjarbok vet jag inte.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-22 17:38
Ursprungligen av Jont Olof:

Building Cocoa Apps har jag också! Den är oerhört bra om man har för avsikt att lära sig kommunikation mellan Unix-världen och Mac OS X. Men som nybörjarbok vet jag inte.

Ta det lugnt (ang. din andra kommentar) bara

Intressant att du tycker att Building.. är en för avancerad (för det är så jag tolkar dig) bok, personligen tyckte jag den var alldeles för mycket "klicka här, sen i den dialogrutan väljer du så här" och så vidare, och bara plöjde igenom författarnas två "stora" projekt utan vidare vettiga diskussioner. Jag skulle definitivt kalla den en nybörjarbok.

Hursom, ju fler böcker man läser ju klokare blir man, antar jag.

olov - en ynka spelutvecklare och hobbyhackare

Jag har den från 2001, och det är den jag rekommenderar. Men det är klart, han har säkert gjort uppdateringar med nya funktioner som kommit till sedan dess. Jag tror i alla fall inte du blir missnöjd om du så köper den från 2001...

Med det menar jag inte att du är nybörjare, Olov... men att det kanske inte är det första man måste lära sig... Eller, ja, du förstår, hoppas jag!

1
Bevaka tråden