Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabb är SuperDrive:n i AluBook15"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1x eller 2x speed?

Beteckning i system profile:

MATSHITA DVD-R UJ-816:

Manufacturer: MATSHITA
Model: MATSHITA DVD-R UJ-816
Revision: DXJ3
Serial Number:
Drive Type: CD-RW/DVD-RW
Disc Burning: Apple Supported/Shipped
Removable Media: Yes
Detachable Drive: No
Protocol: ATAPI
Unit Number: 0
Socket Type: Internal

Tack för ordet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-10 17:42

bränner i 2x ...sitter med denna drive i min alu.

Tack, kunde inte riktigt hitta nå´n info...

Följdfråga:

Vad hände om jag matar in Apple´s DVD-R-skiva, som numera bara fins i 4x-speed? Folk snackar om firmware uppgrades för att 1/2x-speedare inte ska skadas eller bränna i endast 1x speed.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 10:41

Den bränner med 2x hastighet utan problem

Jag *tror* det där med att drivarna skadas enbart gäller de riktigt gamla brännarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-11 14:38
Ursprungligen av stefanw:

Den bränner med 2x hastighet utan problem

Gör den? Det är ju kanon! Det framgår inte av det man kunnat läsa på olika ställen att Matshita UJ-816 skiljer sig mot de tidigare Pioneerbrännarna på denna punkt. Gott att höra från en som testat på riktigt. Trodde man skulle bli tvungen att köpa på sig ett mega-lager 2X plattor eftersom de verkar på utgående, för att slippa bränna i 1X...

Och, som sagt, firmwareuppdateringen gäller tidigare DVD-RW-brännare än din iJohannes. Se här.

stefanw, några märken på DVD-R-plattor du kan rekommendera som du testat i Superdriven?

  • Medlem
  • 2004-03-11 21:44

Nu har jag visserligen 12" RevA men superdriven är samma i båda, den som sitter i Al 15"/12" o 17" revB har dock annat modellnr med uppdaterad firmware. Själv har jag uppdaterat firmware så jag kan bränna i 2x. Har inte testat med så många fabrikat på skivor, skivor med Princo-dye verkar dock gå bort (3t prp, traxdata, microstore bulkdvd etc). Vad som däremot funkar klockrent är Ritek G04 (4x-skivor). Bränner i 2x utan problem och av 10 skivor så har 10 funkat, men bara en tredjedel av bulkdvd från microstore. Jag köpte ritek-skivorna på itpower i gbg ( www.itpower.se), 14:- st om man köper lösa, 11:- om man köper 100-pack. Ritek finns hos ganska många försäljare vad jag vet, för mig var itpower smidigast eftersom de har butik i stan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-12 11:37

Det var ju kanonbilligt, om de funkar klockrent är det ju ett kap.

Blir nog till att ta sig en sväng mot Järntorget

Tack för alla tips och svar!

Hur lång tid tar det att bränna en dvd med alu-pbooken? kan inget om det här.....

jag kör med dvdbulk som man kan inhandla på dvdnorden för 10:-/st, klass A skivor.

klass A?

1
Bevaka tråden