Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera datorer i litet nätverk DHCP ballar ur.....?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu i flera år haft en D-link 804, router med inbyggd brandvägg, switch och DHCP-server. två datorer har varit inkopplade och det har inte varit ett problem.
Sedan ett par veckor har jag en switch till ansluten till d-linken. Detta för att dra en kabel vidare till vardagsrummet och en iBook plus att ha ett par portar över till dottern längre fram.

Men nu är det inte lika lätt längre. IP-adresserna byter plats trots att datorerna är på. iBooken hade på kvällen .102 men på morgonen .100 plus att jag inte kom ut på Internet med den stationära G4'n.

Inte nog med det, den personliga fildelningen hade stängts av också. Vad gör jag för att åtgärda det här. Ska jag ge burkarna fasta adresser? Och hur gör jag det?

Jag är INTE någon klippa på nätverk, det var enklare i Jaguar - fast jag har väl missat någon genväg kanske...

Jaha ja.
Inget svar än men jag har kollat andra inlägg nu. Det jag behöver göra är då detta(påstående fråga):
1. Jag ska ställa om DHCP till något annat i min Di-804 så att den ger fasta ip-adresser i det lokala nätverket. (How to...?)
2. Jag ska ställa in TCP/IP manuellt på alla burkarna.

Heter det inte något annat än DHCP när man ger fasta adresser?

Kan ingen bekräfta att det är rätt väg att gå?

MVH

Hmm, finns ingen nätverkskunnig i 99.mac Vägrar tro att det kan vara så....

Jag försökte med disable DHCP-server = Man kommer inte ut på Internet
Jag försökte med att tilldela datorn en egen adress, korrekt med samma siffor som serverns utom de sista = funkar inte

Har resetat D-linken ett antal gånger och läst i (den usla) manualen snackat med en polare som är nätverkstekniker och Uh, fastna inne i det fina vädret.

Skit!

Ska maila D-link också så får vi se...

detta är ett okunnigt hugskott, men har du uppdaterat firmware på din dlink? senaste är 1.34 tror jag.

Alla svar är välkomna!

Jag har inte löst det än, gav upp efter en stund. Men har nu snackat med D-link och det är så här enligt dem:
Routern kan ha sin automatiska ip-adressering aktivt. Det utförs alltid på förfrågan från respektive dator.
Om datorn har en manuellt tilldelad adress så skicker den m.a.o. inte ut någon förfrågan.
Routern delar ut adresser mellan 192.168.0.100 till 192.168.0.199 så skapar man manuella adresser så gör man det lämpligen mellan 192.168.0.2 och upp till 99.
Man måste även skriva in nätmask, gateway och dns-adresserna i respektive dator. Den infon finns redan att kopiera från det som är tilldelat från routern.

Så nu gör jag ett nytt försök i kväll.

Ett annat problem är webgränssnittet. Det känns inte 100% stabilt i varken Safari eller Explorer. Men funkar det som jag fått från Dlink-support så är det frid och fröjd

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-22 09:01

Svante S
Din router har en IP-adress på internet och en annan IP-adress på ditt lokala nät.
Om du vill använda fasta IP-adresser, så är det viktigt att du använder dig av en nummerserie avsedd för lokala nät förslagsvis 192.168.0.1, 192.168.0.2 o s v. Routern har då adressen 192.168.0.1 och delar sedan ut adresser i samma serie.

Jag tycker att du skall använda dynamiska adresser med DHCP. Om det inte fungerar så är det något annat som är fel. Kanske beror det på firmware, som David föreslår, eller att du har kopplat in switchen fel. Koppla uplink-porten på switchen till en av routerns "vanliga" portar.

Stäng av all utrustning innan du kopplar om kablarna.

Ursprungligen av Macus:

Svante S
Din router har en IP-adress på internet och en annan IP-adress på ditt lokala nät.
Om du vill använda fasta IP-adresser, så är det viktigt att du använder dig av en nummerserie avsedd för lokala nät förslagsvis 192.168.0.1, 192.168.0.2 o s v. Routern har då adressen 192.168.0.1 och delar sedan ut adresser i samma serie.

Jag tycker att du skall använda dynamiska adresser med DHCP. Om det inte fungerar så är det något annat som är fel. Kanske beror det på firmware, som David föreslår, eller att du har kopplat in switchen fel. Koppla uplink-porten på switchen till en av routerns "vanliga" portar.

Stäng av all utrustning innan du kopplar om kablarna.

Tack för tipsen. Mina problem dök upp först när jag satte in en switch till "nedanför" routerswichen. Till den kopplade jag in min iBook och sen startade problemen.
"Nedströmsswitchen" kopplade jag först in i uplink-porten på routern, men då fungerade det inte så jag anslöt den till routerns fjärde (och sista lediga) port i stället. Då fungerade det men istället uppstod denna lilla "ip-cirkus".

Senaste firmware är tyvärr en exefil så jag behöver en PC om det inte går att köra det via VPC. Jag har alltid tyckt att min D-link känts lite "degig" i kommunikationen så visst kan det vara den som är problemet. Normalt så funkade ju allt ändå men men,.....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-22 10:48

WAN-porten på Routern skall vara kopplad till ADSL-modemet.
Jag föreslår att du stänger ner alla apparater och sedan startar upp dem i följande ordning:
ADSL-modemet
Routern
Switchen
Datorerna

Testa sedan om allt fungerar och att IP-numren stämmer med det förväntade.

Om du når din router via VPC så borde det fungera att uppdatera firmware med den. Men jag har aldrig själv prövat.

Det är tydligen de som har problem med att uppdatera via VPC:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=21172

edit:rättade fel.

Senast redigerat 2004-03-22 14:24
Ursprungligen av Macus:

Uplink-porten på Routern skall vara kopplad till ADSL-modemet.
Jag föreslår att du stänger ner alla apparater och sedan startar upp dem i följande ordning:
ADSL-modemet
Routern
Switchen
Datorerna

Testa sedan om allt fungerar och att IP-numren stämmer med det förväntade.

Om du når din router via VPC så borde det fungera att uppdatera firmware med den. Men jag har aldrig själv prövat.

Det är tydligen de som har problem med att uppdatera via VPC:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=21172

OK, men vänta nu: ADSL-modemet är kopplat till WAN-porten och så ska det nog vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-22 13:44
Ursprungligen av Svante S:

OK, men vänta nu: ADSL-modemet är kopplat till WAN-porten och så ska det nog vara.

Har inte tid för något långt inlägg, men visst ska det vara så. Modem in i WAN-porten på routern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-22 10:57

Kolla kablarna. En lurig felkälla som man gärna underskattar. Har du andra kablar till hands testa dessa istället.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-22 14:22

Ja självklart var det den jag menade. Ursäkta att jag använde fel namn.

Jag får tacka för svaren.
När jag la in ALLT manuellt, subnätmask och även de två DNS-adresserna på varje dator så gick det fint. Routern har jag inte rört för det ska inte behövas.
Routern delar ut mellan 100 och 199 så eftersom routern själv har nummer 1 så har de andra 2, 3, 4 och 5.

Allt funkar. Undrar dock om det blir krångel om jag förnyar den adress jag fått från BBB? kanske jag behöver knappa in nya DNS-nummer. Den som lever får se...

Lärde mig en hel del om nätverk samtidigt.

1
Bevaka tråden