Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes music store till europa...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-21 10:07

...i oktober enligt macromurs...
gärna tidigare men bättre sent än aldrig...:)

Det skulle vara trevligt om Apple satsade hårt på att fixa en Windowsversion så fort som möjligt, gärna före det datum de siktat på hittills.

Om IMS kommer till PC så kan det ju innebära att nån enstaka "switchare" kanske inte väljer mac, men fördelarna för Apple som företag om de hinner före alla andra (Real, Microsoft, you name it) är klart övervägande. För det är ingen tvekan om att de andra jobbar häcken av sig just nu för att bräcka Apple nu när Apple banat väg (som så många gånger förut) och visat hur det ska göras.

Apple får 40 cent per 99 cent som säljs på iTunes Music Store. Så oavsett om Apple får marknadsdelar eller inte så är det ett annat sätt för att både tjäna pengar och stråla med den underbara produktens glans.

Nu börjar det hända saker. Senaste budet är nu till våren enligt MacWorld UK. Tydligen ska alla avtal vara klara nu i alla fall. Trolig lansering i april när iPod mini lanseras i Europa?

Ciryon

Jag skulle gissa på det, ja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Apple får 40 cent per 99 cent som säljs på iTunes Music Store. Så oavsett om Apple får marknadsdelar eller inte så är det ett annat sätt för att både tjäna pengar och stråla med den underbara produktens glans.

Till saken hör att Apple inte räknar med att tjäna några pengar på iTMS. Deras kassakalv är iPoden. I någon intervju (som jag tyvärr inte har kvar länken till) sa Steve Jobs att han allvarligt undrade över hur Napster och alla de andra räknade med att kunna tjäna några pengar. Trots att Apple har 70% av marknaden så sa Steve att han var glad om de gick + - noll. De han däremot så som Apples strategi var att sälja så många iPods som möjligt, för på dessa tjänade de muchos dineros. Någon sådan "andrahandsprodukt" har inte Napster, eller någon av de andra musiktjänsföretagen idag (eller då, när jag läste artikeln).

/Jont Olof

Jag undrar om Steve menar att ITMS aldrig kommer att vara lönsam. Investeringen för infrastrukturen och själva uppstartskostnaden lär ju ha kosta ett par kronor eller så. Men frågan är om det inte på sikt är en investering som börjar att nå "breakeven"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag undrar om Steve menar att ITMS aldrig kommer att vara lönsam. Investeringen för infrastrukturen och själva uppstartskostnaden lär ju ha kosta ett par kronor eller så. Men frågan är om det inte på sikt är en investering som börjar att nå "breakeven"

Han sa så i intervjun i Rolling Stone. Det är lite svårt att vet om det är så han verkligen ser på saken eller om det är ett hot för att få andra aktörer att överhuvudtaget inte ge sig in och konkurrera med ITMS. Om Apple får en monopolliknande ställning i musik-över-nätet så finns det en mycket god chans att Apple kan börja tjäna grova pengar även på ITMS. Konsumenterna blir då förlorare, som alltid när ett företag får monopol.

Men det är ju bara när det är microsoft som äger monopolet som det är hemskt

Självklart måste det vara en fantastisk fördel att ha grepp om musikförsäljningen över nätet och att det ganska snart kommer att bli lönsamt. Även om Apple inte själva har några rättigheter till musiken blir det ju så att det är de som sitter på tekniken, kunskapen och inte minst den mest populära tjänsten. Att skivförsäljningen kommer att fortsätta minska och nätförsäljningen fortsätta öka är jag 100% säker på. Det gäller bara för Apple att behålla sin marknadsandel (historien motsäger tyvärr detta).

Om de lyckas gå jämnt upp under nuvarande förutsättningar kommer det, när nätförsäljningen börjar ta ordentliga andelar från skivförsäljningen, behövas väldigt lite pengar per låt för att ge en lönsamhet pga den enorma omsättningen. Ge det 5-10 år så skulle det inte förvåna mig om Apple har sin huvudsakliga inkomstkälla från ITMS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Till saken hör att Apple inte räknar med att tjäna några pengar på iTMS.

Jag vet det nu mycket väl. Kolla datumet på mitt inlägg -- jag skrev det innan Steve uttalade om att Music Store inte är till för att tjäna pengar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 07:53

Detta ser vi fram emot Jag kommer handla absurt mycket musik när iTMS kommer till Europa.

Jag kommer att handla absurt lite musik via iTMS.

Jag är en samlare, och samlar lika mycket på musiken som de fysiska plattorna. Musik utan en genomtänkt packetering, som ackompenjerar musiken, är inte ens skit värd. Enligt mig, givetvis.

Så musik via internet, visst, men först när jag kan få med konvolut som tryckpdf samt har ett smärre tryckeri hemma. Och helst en vinylpress.

Men jag är väl extremt gammalmodig av mig....

  • Medlem
  • 2004-01-19 12:23
Citat:

[i]Men jag är väl extremt gammalmodig av mig.... [/B]

Jaa de e du Klipp skägget och välkommen till 2000-talet

Men visst.. jag förstår dig till viss del,Själv sålde jag mina 3000 vinylskivor samt maxi/vanliga singlar 1985 då jag köpte CD... saknar dom lite.
Nu har jag rippat alla cd och har inte rört dom på 3 år !!
Jag kommer att köpa mycket musik på iTMS och hoppas att det kommer att finnas mycket udda/gammal/alternativ/svensk musik att tillgå...
kanske t.o.m Beatles om skivbolaget och Apple kommer överens:)

Konvoluten är det enda jag saknar..men det finns ju info på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 20:47
Ursprungligen av maco:

Jag kommer att köpa mycket musik på iTMS och hoppas att det kommer att finnas mycket udda/gammal/alternativ/svensk musik att tillgå...
kanske t.o.m Beatles om skivbolaget och Apple kommer överens:)

Det ser mörkt ut vad gäller Apple computer vs. Apple corps - de senare verkar nästan ha lagt om affärsidén till att pressa Apple computer på pengar De är inte ute efter att publicera musik i alla fall, med tanke på behandlingen av the Grey Album. :rolleyes:

Beatles eller inte, hoppas ITMS kommer snart, senast i samband med iPod Mini i april/maj!

cd-konvolut är inget jag saknar. däremot kommer mina vinyl komma fram ifrån garderoben och komplettera MP3/AAC-samligen - och CD-skivorna åker ut...kanske att jag spara favoriterna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Jaa de e du Klipp skägget och välkommen till 2000-talet

Mitt skägg är heligt. Utan det är jag inte hel

Apropå musik, kolla in denna mactokiga artist
www.pedrothelion.com

  • Oregistrerad
  • 2004-01-19 16:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Nu börjar det hända saker. Senaste budet är nu till våren

Det stämmer. Var på pressvisning av iLife i morse och det bekräftades.
strulet är beror inte på Apple utan att varje land i Europa har olika regler, eller som det sas "In all countries there's a rep from the music business and they all want a say".

En annan sak som var cool som demades, som jag inte visste förut, är att det går att exportera film från iMovie via BlueTooth till en mobil (Ericsson . . . )

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 23:07

Varför köper inte Apple computer helt enkelt upp Apple corps?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 15:44
Ursprungligen av DrRotmos:

Varför köper inte Apple computer helt enkelt upp Apple corps?

Steve lär ju gilla Beatles' musik så han har nog redan något sådant i tankarna enligt strategin "Apple gör det Steve Jobs tycker om". Den har ju fungerat med iMac och iPod så kör till!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-04 16:24

Apple Corps. är inte publikt och allt ska OK:as av Paul, Ringo, Yoko Ono och Olivia Harrison. Men det är klart, vill de sälja så...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 20:26
Ursprungligen av Björn Roth:

Apple Corps. är inte publikt och allt ska OK:as av Paul, Ringo, Yoko Ono och Olivia Harrison. Men det är klart, vill de sälja så...

kommer inte ihåg vem som köpte rättigheterna av jacko (han har ju lite taskigt "cashflow" för tillfället) men annars e det nog yoko o paul, i nämnd ordning, som styr o ställer...
för att koppla till ciryons uttalande om ITMS o iPodmini lansering i april så gäller väl maj nu då, eller?

För att spä på lite rykten så börjar skivbolagen i Europa att bli klara med digitaliseringen av sina kataloger

Citat:

.LONDON, 3 MARCH, 2004 –– Universal Music International\'s entire active European music catalogue - some 300,000 tracks drawn from more than 25,000 albums - has been fully digitised and is available for online retailers and distributors.

http://new.umusic.com/News.aspx?NewsId=206

1
Bevaka tråden