Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XCode-nybörjare

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-20 15:39

Jag kan ingenting om programmering men tänkte lära mig. Jag har följt guiden som finns under Documentation i XCode for att bygga en Currency Converter i Cocoa. Den fungerar inte och jag kan inte lösa problemet. I instruktionerna står det att man ska dra en länk emellan en button och en instance (språket är super bra, inte alls förvirrande) och ser till att target är markerad i outlets. Det finns inget target och jag kan inte skapa ett heller. Hur gör man?
Finns det någon annan guide eller manual som är lite mer "mänsklig"?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 16:05
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-20 20:05

Jag öppnade exempelfilen 'Currency Converter.pbproj' i Xcode och den fungerade. Du har troligen missat någon detalj i "tutorialen". Jämför din kod med den färdiga exempelkoden.

Senast redigerat 2004-03-20 20:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-21 09:57

XCode-nybörjare

Jag vet nu vad som är fel. Det verkar som "target" ska finnas inbyggd i en button men av någon anledning saknas det i min. Jag vet inte varför. Jag ska prova något nytt istället. jag har hittat bra hjälp här http://cocoadevcentral.com om någon är intresserad.

För att få det att fungera så måste du förstå vad som menas action/target, det finns bra dokumentation om de på Apple Developer .

Här kommer dock en snabb förklaring:

När du trycker på din knapp i gui:t (en action) så vill du att en metod ska anropas i ett annat objekt (target).

Så vad du måste göra är att definiera den (target) metoden på det objekt som du instansierat i InterfaceBuilder. Detta kan du antingen göra dirket i InterfaceBuilder (i någun flik i Get Info fönstret) eller genom att i Xcode lägga in methoden i den .h fil som definerar objektets klass.

Det finns andra turorials som beskriver detta med action/target bra och hur du jobbar med Xcode och IB för detta. Jag kommer inte ihåg vad de heter men det är väl något i stil men 'Ditt första Cocoa program' eller något lika fantasifullt.

1
Bevaka tråden