Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa steg i hemsideproduktionen?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-03-14 14:51

Tjena...

Jag har utvecklat hemsidor sedan 1998 typ. Jag har dock alltid begränsat mig till HTML (DHTML) och anpassning av befintliga javascript. Nu tänkte jag ta ett steg frammåt i utvecklingen och gå in i den dynamiska världen.

Jag har skrapat lite på ytan till MySQL och PHP, APS har man också varit i kontakt med... men tycker kanske att det är lite för tungrott *lat*. Jag är ganska insatt i de olika språkens för och nackdelar. Men den site jag hanterar har som mest haft 300 besökare på ett dygn. Mitt mål är självklart att öka detta i och med en ny förbättrad sajt. Men vi snackar inte 1000-tal i alla fall.

FileMaker behärskar jag redan och som Macfantast klappar hjärtat lite varmare för just det programmet. Hur funkar kombinationen Lasso och FIleMaker? Alla rekommenderar ju MySQL, PHP, ASP och sånt tjaffs men är verkligen Lasso och FileMaker så dåligt? Webhotellet stödjer allt så det kvittar.

För en som inte kan programmering något vidare vilken kombination är absolut bäst om man snabbt vill slänga upp tex en nyhetsfunktion med ett enkelt admingränssnitt?

Obs! Sajen jag i förlängningen ska uppdatera och utveckla vidare är redan idag en fullt fungerande shoppingsite med admingränsnitt skriven med PHP och MySQL.

Om man nu absolut måste lära sig det där himla PHP och MySQL. Vad är bästa sättet för detta? Förslag på litteratur?

Jag har redan Apache2 och MySQL på burken men jag vet inte om de funkar ihop tillsammans än. Just nu är jag bara lycklig över att Apache2 funkar som den ska.

Lasso och FileMaker fungerar bra. Lasso och MySQL fungerar bättre. Lasso är mycket mycket bra och min åsikt är att Lasso är klart bättre än PHP.

Något som är enkelt brukar vara avancerat att bygga men av de språk som finns så anser jag att Lasso är enklare att lära sig än PHP, mest beroende på att det mera konsekvent och orden är lättare att förstå och att skriva.

Skall du jobba mot en MySQL-databas med PHP så måste ju lära dig två språk, PHP och SQL. Du lägger sedan in dina databassökningar och databasuppdateringar som SQL-kommandon i din PHP-kod som du förstås lagt in i din HTML-kod. Sedan använder du PHP för att ta emot resultatet och bena ut det till innehåll att placera på webbsidan. Så min rekommendation är ju förstås Lasso.

Det finns en tidigare diskussion här som heter Lasso vs PHP där vi diskuterar språkens för och nackdelar. Det finns också många inlägg från mig där jag talar om Lasso och pekar på resurser och annat och skriver kodexempel när någon frågat hur man gör något i PHP. Det tycker jag är roligt.

/Ola

Coldfusion från Macromedia är ett enkelt språk. Men samtidigt kraftfullt.
Jag har skrivit en hel del webb-applikationer i CF och gillar det.
Mer hittar du på:

http://www.macromedia.com/software/coldfusion/

Bara för att jag kan så kommer jag ju säga emot ola och säga att php & mysql inte är så himla svårt att lära sig. och om du är seriös på att lära dig webbprogrammering så är det ingen nackdel att kunna SQL, ser ju bra ut på cv´et.

Böcker och online tutorials finns det en uppsjö av, både välskrivna och mindre optimala...

Men du, vad sägs om något så roligt som css?
plugga in lite om webbstandardar och lär dig bygga sidor uteslutande gjorda med css för presentationen, och hjälp till att göra webben ännu mer trevlig!
inte bara är det kul, utan det kommer dina besökare till nytta: snabbare laddnings tider, bättre sökmotor indexering och användbarhet för personer med tex synskador.

Roger Johansson har skrivit en bra artikel om hur och varför

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-03-17 13:03
Ursprungligen av johan dansk:

Men du, vad sägs om något så roligt som css?
plugga in lite om webbstandardar och lär dig bygga sidor uteslutande gjorda med css för presentationen, och hjälp till att göra webben ännu mer trevlig!
inte bara är det kul, utan det kommer dina besökare till nytta: snabbare laddnings tider, bättre sökmotor indexering och användbarhet för personer med tex synskador.

Roger Johansson har skrivit en bra artikel om hur och varför

Jo men självklart är jag en flitig användare av CSS också. Det glömde jag nämna. Men du, kan du ge några exempel på bra onlineutbildningar av MySQL och PHP? Jag hittar dessvärre bara de mindre bra.

Förslag på bra litteratur är ju också tacksamt förstås.

Skitbra länk till Roger Johanssons artikel, den tackar vi för.

Ursprungligen av Spooky:

Jo men självklart är jag en flitig användare av CSS också. Det glömde jag nämna.
Men du, kan du ge några exempel på bra online utbildningar av MySQL och PHP? Jag hittar dessvärre bara de mindre bra.

Förslag på bra litteratur är ju också tacksamt förstås.

Skitbra länk till Roger Johanssons artikel, den tackar vi för.

optimalt med css!

hmm, vilka förkunskaper inom programmering har du?
php.net är ju ett givet svar, du hittar mycket matnyttigt i kommentarna. Annars finns tex sitepoint.com och devshed.com som på de flesta artikler håller nått så när rimlig standard.
Om du verkligen är intresserad har oreilly ju ett antal böcker med, oreilly brukar utgiva bra böcker, du kan även läsa dom online (om du pröjsar) genom deras tjänst som heter Safari.

Ovan gäller ju då php. Vilket språk man ska satsa på råder det ju vitt sprida diskussioner om, och det finns för och nackdelar med alla. ASP(.net) kan man ju tycker innehåller för mycket irrelevant tjafs, lasso och coldfusion kan man ju diskutera sig till döds hur tillpass bra det är att det inbäddas så tillpas mycket tillsammans med html koden. Python kan man ju ifrågasätta hur tillpass bra det ägnar sig som cgi språk. Perl's syntax och oläsbarhet (medmindre man har skrivit koden själv eller hållit på med det länge) finns det ju också skillda meningar om.
Det är lätt att starta "språk-krig" och lasta ur sig felaktig information i dessa (som jag säkert har gjort ovan ). Men när det väl kommer till kritan så säger jag att så länge man kan göra sitt jobb med språket man har valt så funkar det ju.

Jag personligen giller php pga den ANSI C likande syntaxen och de inbyggda funktioner som finns för array/stränghantering, bild manipulation, xml parsning, databas kopplingar, snabbheten att utveckla i när man väl har lärt sig grunderna (eller användar sitt eget klass bibliotek, eller PEAR) samt, inte minst, möjligheten att skriva kod på ett sätt som liknar objekt orientering (även om php(4) kanske inte är fullt OOP) och möjligheterna att seperera logiken ifrån presentationen, genom tex ett template system.
Givetvis finns det nackdelar också, vilket du kommer märka av oavsett vilket skriptspråk du väljer att lära dig.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-03-17 13:44
Ursprungligen av johan dansk:

optimalt med css!
Jag personligen giller php pga den ANSI C likande syntaxen och de inbyggda funktioner som finns för array/stränghantering, bild manipulation, xml parsning, databas kopplingar, snabbheten att utveckla i när man väl har lärt sig grunderna (eller användar sitt eget klass bibliotek, eller PEAR) samt, inte minst, möjligheten att skriva kod på ett sätt som liknar objekt orientering (även om php(4) kanske inte är fullt OOP) och möjligheterna att seperera logiken ifrån presentationen, genom tex ett template system.
Givetvis finns det nackdelar också, vilket du kommer märka av oavsett vilket skriptspråk du väljer att lära dig.

Jo det lutar åt kombinationen PHP och MySQL. Varför väljer jag då bort de andra alternativen? Min programeringsvana sträcker sig till att man lekt lite med AppleScript under Mac OS 8.5 tiden, typ.

Mitt argument mot...
ASP = Microsoft, skäl nog att inte välja det tycker jag (verkar bökigt också, förstås).
CGI/PEARL = Varför krångla till det?
LASSO = Okej, macigt verkar det ju vara men kanske lite för svårt att få hjälp med när man kör fast.

Mitt argument för...
PHP = Verkar kunna lösa det mesta. En av de enklaste syntaxerna (verkar det som).
MySQL = Svenskt och gratis

PHP och MySQL verkar ju inte fel att satsa på i alla fall. Även om det kanske inte finns så mycket rätt och fel iof.

Ursprungligen av Spooky:

Jo det lutar åt kombinationen PHP och MySQL. Varför väljer jag då bort de andra alternativen? Min programeringsvana sträcker sig till att man lekt lite med AppleScript under Mac OS 8.5 tiden, typ.

Mitt argument mot...
ASP = Microsoft, skäl nog att inte välja det tycker jag (verkar bökigt också, förstås).
CGI/PEARL = Varför krångla till det?
LASSO = Okej, macigt verkar det ju vara men kanske lite för svårt att få hjälp med när man kör fast.

Mitt argument för...
PHP = Verkar kunna lösa det mesta. En av de enklaste syntaxerna (verkar det som).
MySQL = Svenskt och gratis

PHP och MySQL verkar ju inte fel att satsa på i alla fall. Även om det kanske inte finns så mycket rätt och fel iof.

Lasso är inte svårt att få hjälp med...

Lasso Talk - mailinglista: http://www.blueworld.com/blueworld/lists/lasso.html
Sökbart Arkiv för Lasso Talk: http://www.listsearch.com/lassotalk.lasso

(Kan tilläggas att en av de absolut bästa och mest hjälpsamma Lasso-användarna i världen som har tusentals inlägg på denna lista är en svensk och som även finns med som medlem här på 99Mac - Johan Sölve från Montania. Men det finns flera mycket aktiva svenskar på denna lista.

Alla kommandon i Lasso med förklaringar, syntaxexempel och kommentarer: http://ldml.blueworld.com/

Svenska resurser:
Studentlitteraturs forum (Klicka på Lasso i listan): http://www.studentlitteratursoftware.se/forum/

MacSveriges mailinglistor: Listorna Webbpublicering, FileMaker och Programmering kan passa att ställa frågor om Lasso i: http://www.macsverige.org/lists/info.html

Naturligtvis finns 99Mac och forumet utveckling, där jag mfl svarar på frågor om Lasso.

http://99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=17

Du har även min webbsite om Lasso (har sagt i mer än ett år att den inte är klar, det är den fortfarande inte...)

http://lassokurs.intelligentmammals.se/

Jag driver också en mailinglista om Lasso för tidigare kursdeltagare och svarar på frågor via den.

Så via dessa resurser kan du troligen få tag i kanske 1000 eller flera Lasso-utvecklare, hur många behöver du?

PHP har en INTE enkel syntax

Ok, här är några exempel, plockade från denna sida och de följande...

http://www.php.net/manual/sv/tutorial.useful.php

PHP (Vilken browser används?):

<?php echo $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"]; ?>

Lasso (Vilken browser används?):

[Client_Browser]

PHP (Skriva ut data från formulär):

Hi <?php echo $_POST["name"]; ?>.
You are <?php echo $_POST["age"]; ?> years old.

Lasso (Skriva ut data från formulär):

Hi [Action_Param: 'Name'].
You are [Action_Param: 'Age'] years old. 

PHP (Hämta data ur en databas):
(Exempel taget från Webmonkey-kursen som länkades till ovan)

<html>
<body>
<?php

$db = mysql_connect("localhost", "root");

mysql_select_db("mydb",$db);

$result = mysql_query("SELECT * FROM employees",$db);

printf("First Name: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"first"));

printf("Last Name: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"last"));

printf("Address: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"address"));

printf("Position: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"position"));

?>
</body>
</html>

Lasso (Hämta data ur en databas):
Samma exempel som ovan, men jag har lagt till en P-tagg och har BR på andra ställen.. Vet inte vad %S är till för i PHP.

<html>
<body>

[Inline:
-Database='Mydb',
-Table='employees'
-Username='root',
-Password='xxx',
-FindAll]

<P>[Records]

First name: [Field: 'first']<BR> 
Last name: [Field: 'last']<BR> 
Address: [Field: 'address']<BR> 
Position: [Field: 'position']<BR> 

[/Records]</P>

[/Inline]
 </body>
</html>

Min uppfattning är att PHP-kod är definitivt krångligare att skriva än Lasso-kod vilket ovanstående exempel borde visa med all önskvärd tydlighet...

I PHP måste du lära dig två språk (PHP och SQL) för att prata med en databas, i Lasso är det bara ett och du kan därmed byta databas utan att behöva ändra (mycket) i koden.

Så när man skall välja verktyg så är det just detta man skall titta på tycker jag, för de olika språken ligger idag ganska lika i pris, funktionalitet och snabbhet. Det är just på denna punkt, hur koden skall se ut som de skiljer på sig och det ganska mycket. Det man gör absolut mest, skriver kod, skall ju därför vara så enkelt som möjligt och så kort som möjligt.

Är koden enkel är det lätt att lära sig och lätt att skriva, du slipper slå i manualen hela tiden och det går därför fort att jobba med (vi använder väl Mac av samma skäl?) och du hinner bygga mera på samma tid.

Är koden kort så behöver man knacka mindre vilket både går fortare och det minskar risken för fel, det är mindre mängd kod att felsöka och det bidrar också till billigare lösningar för du hinner bygga mera på samma tid.

Så därför påstår jag att PHP är DYRARE än Lasso, även om PHP råkar vara gratis.

Lycka till!

/Ola
*duckar*

Senast redigerat 2004-03-20 02:07
Ursprungligen av Taz_1999:

PHP har en INTE enkel syntax

/Ola
*duckar*

[snip]

Förresten, en annan sak jag funderat på är om inte PHP-utvecklare får ont i fingrarna? Varför skulle de få det undrar ni förstås...

ok, jag biter.

som sagt, jag har lika liten erfarenhet av Lasso som Ola har utav PHP, så jag tänker låter fördommarna flyta!

Så här ser jag på det; problemet med Coldfusion/lasso är just att deras syntax är för enkel och för lik html. Mitt intryck av olas givna exempel är att Lasso saknar något som liknar en print statement, du verkar säga att detta är en nackdel avv php, men fördelen med det är ju att jag kan använda tex $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] i tex if statements osv, om allt [Client_Browser] i Lasso är att skriva ut denna info, betyder det alltså att jag måste använda en annan funktion för att kunna använda detta logiken? Eller kan lasso vara så smart så att den känner av det, vilket ju borde ge extra betänkningstid för lassoprogramvaran om den ska evaluerar om den ska skriva ut den eller itne..

En annan fördel man har om man börjar med tex. php är den C liknande syntaxen som går igen i en hel uppsjö av språk, tex asp's jscript, javascript, perl, java mf, och inte minst: C och C++. Dessutom är går en hel del av grundfunktionerna igen, tex sprintf(), print(), stränghantering, array funktioner, hur man skapar en function() och klassar. Vilket onekligen inte kan vara någon nackdel när man väljer att ta steget och titta på andra språk.

Du säger också att du sparar massa tid eftersom att lasso är mindre "verböst" (swengelska för verbose ), vilket jag tycker är världens löjligaste argument medmindre man är "pekfinger-krigare". Jag har aldrig hört tex. en java programmerare klaga på att han är mindre produktiv pga den ganska verbösa syntaxen i java..

Med php säger du man måste lära sig två språk; php och sql. Detta tycker också att det ärlig talat också är ett löjligt argument, är man seriös inom branschen, så är det absolut ingen nackdel att veta hur en SQL databas fungerar, dels vet man vad som händer och har därför en bättre uppfattning om hur man bör designa sig applikation, dels har man större möjligheter att kunna utnjuttja sin databas till maximum. Man har också fördelen om man behöver jobba med ett annat språk på ett projekt, tex python eller asp.net, att då har man redan koll på databas biten och man därför fortare få jobbet klart, eftersom man då "bara" behöver sätta sig in i scriptspråket ifråga.

ok, men istället för att tjafsa om syntax hela dagarna kanske vi kan börja snacka om något mer konstruktivt?
Vilka möjligheter erbjudar Lasso för den som har tagit steget ur att blanda html och kod (kod som tex lasso); vad har man för möjligheter att seperar logiken ifrån presentationen?
Hur tillpass objekt orienterad är Lasso? om inte någon nivå av OOP finns, vilka möjligheter finns då för återanvände av kod, genom tex funktioner eller motsvarighet?

En annan sida av saken är ju den gamla diskussionen om opensource eller inte, men det är en helt annan diskussion..

Ursprungligen av johan dansk:

ok, jag biter.

som sagt, jag har lika liten erfarenhet av Lasso som Ola har utav PHP, så jag tänker låter fördommarna flyta!

Tror faktiskt att jag vet mer om PHP än vad du vet om Lasso, jag har läst på en del...

Ursprungligen av johan dansk:

Så här ser jag på det; problemet med Coldfusion/lasso är just att deras syntax är för enkel och för lik html. Mitt intryck av olas givna exempel är att Lasso saknar något som liknar en print statement, du verkar säga att detta är en nackdel avv php, men fördelen med det är ju att jag kan använda tex $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] i tex if statements osv, om allt [Client_Browser] i Lasso är att skriva ut denna info, betyder det alltså att jag måste använda en annan funktion för att kunna använda detta logiken? Eller kan lasso vara så smart så att den känner av det, vilket ju borde ge extra betänkningstid för lassoprogramvaran om den ska evaluerar om den ska skriva ut den eller itne..

Det finns inget som heter för enkelt, för sött eller för mycket vitlök.

Klart att Lasso har ett print-statement, men Lasso är lite intelligent där, precis som du misstänker och skiljer på var man skriver ut saker.

Skriver jag

<P>[Server_Date]</P> så får jag det synligt i sidan för det står i HTML-koden, Lasso returnerar alltså detta:

<P>04/24/03</P>

Skriver jag
[If: (Server_Date)=='04/24/12']

<P>God jul, idag är det julafton! [Server_Date]</P>

[/If]

Så returnerar Lasso detta, endast på julafton.

<P>God jul, idag är det julafton! 04/24/12</P>

Det ger dock ingen extra betänketid för Lasso att göra detta, då Lasso i tester är snabbare än PHP.

Ursprungligen av johan dansk:

En annan fördel man har om man börjar med tex. php är den C liknande syntaxen som går igen i en hel uppsjö av språk, tex asp's jscript, javascript, perl, java mf, och inte minst: C och C++. Dessutom är går en hel del av grundfunktionerna igen, tex sprintf(), print(), stränghantering, array funktioner, hur man skapar en function() och klassar. Vilket onekligen inte kan vara någon nackdel när man väljer att ta steget och titta på andra språk.

Kanske skulle ha nämnt det med, men i Lasso kan du skriva Lasso-koden med script-syntax om du vill.

Det här:
[Field: 'Field_Name', -EncodeNone] kan skrivas som

<?LassoScript Field: 'Field_Name', -EncodeNone ?>

Det här:

[Loop: 5]
[Output: (Loop_Count)+ ' ']
[/Loop]

Kan skrivas som:

<?LassoScript
Loop: 5;
Output: (Loop_Count) + ' ';
/Loop;
?>

Så om man är mera van vid script-syntaxen så kan man göra det.

Ursprungligen av johan dansk:

Du säger också att du sparar massa tid eftersom att lasso är mindre "verböst" (swengelska för verbose ), vilket jag tycker är världens löjligaste argument medmindre man är "pekfinger-krigare". Jag har aldrig hört tex. en java programmerare klaga på att han är mindre produktiv pga den ganska verbösa syntaxen i java..

Jomenvisst, men bara för att han inte klagar över det betyder ju inte att det inte är sant, eller hur? Men en Java-programmerare har ju oftast inte haft tillfälle att jämföra, som jag har gjort, så det är lite som att fråga om en fisk är medveten om vattnet den lever i.

Men det är en vedertagen sanning (en av få i den här branschen) att mer kod är större risk för fel. Om jag kan göra exakt samma sak i Lasso och i PHP och i det ena fallet så skriver jag det på 500 tecken och i andra fallet skriver jag det på 700 tecken med ca 25% extra tangenter, så är det klart att detta accumuleras under en man-månad med programmering. Så det jag menar är förstås att Lasso-utvecklaren hinner längre, gör förre fel och producerar mindre kod att felsöka i, men som gör exakt samma saker som PHP-utvecklarens kod, som är längre, fler fel och tar längre tid att läsa och felsöka i för det är flera bokstäver. Det är inte alls ett löjligt argument, det är ett vettigt argument.

Ursprungligen av johan dansk:

Med php säger du man måste lära sig två språk; php och sql. Detta tycker också att det ärlig talat också är ett löjligt argument, är man seriös inom branschen, så är det absolut ingen nackdel att veta hur en SQL databas fungerar, dels vet man vad som händer och har därför en bättre uppfattning om hur man bör designa sig applikation, dels har man större möjligheter att kunna utnjuttja sin databas till maximum. Man har också fördelen om man behöver jobba med ett annat språk på ett projekt, tex python eller asp.net, att då har man redan koll på databas biten och man därför fortare få jobbet klart, eftersom man då "bara" behöver sätta sig in i scriptspråket ifråga.

Det är klart att en seriös utvecklare ska kunna hyggligt med SQL, men den ursprungliga frågan i denna diskussion kom från en nybörjare. Då tycker jag det är ett bättre råd att prata om Lasso än om PHP+MySQL, den senare har ju högre inlärningströskel.

Men av samma skäl som man knackar HTML för hand långsammare än vad man gör med Dreaweaver GoLive, så är det vettigare att använda Lasso att prata med en SQL-databas än PHP. Mindre knackande, grafiska gränssnitt och annat med hög mysfaktor borgar för en fnittrig, effektiv och snabb utvecklare.

Ursprungligen av johan dansk:

ok, men istället för att tjafsa om syntax hela dagarna kanske vi kan börja snacka om något mer konstruktivt?
Vilka möjligheter erbjudar Lasso för den som har tagit steget ur att blanda html och kod (kod som tex lasso); vad har man för möjligheter att seperar logiken ifrån presentationen?
Hur tillpass objekt orienterad är Lasso? om inte någon nivå av OOP finns, vilka möjligheter finns då för återanvände av kod, genom tex funktioner eller motsvarighet?

Inom den community av Lasso-utvecklare som finns har man på senare år anammat en utvecklingsmetod som kallas för Corral, i denna skiljer man på kod och presentation. Det gör man genom att flytta ut kod och lägga dem i separata filer och sedan skriva ut resultatet där man vill ha det.

Det går alldeles utmärkt att inkludera fyra inlines (motsvarigheten till SQL-sökningar) från varsin fil i en och samma sida och skriva ut resultatet på olika ställen.

Faktiskt är Corral tom roligare än så.

Du har sk stubfiler, som inkluderar site-variabler, avdelningsvariabler och som sedan sätter varibaler för vilken fil som skall vara uppe (huvud), nere (sidfot), vänster (navigation) och höger (sidinnehållet). Efter det så inkluderar man en template, som i sig (via de variabler man satt i stubbfilen), inkluderar allt annat. Så om jag vill ändra utseendet på min site från att ha navigation till vänster, till att den skall vara under huvudet istället, så ändrar jag det i en fil. Vilket är trevligt.

Så även om jag är lite osäker på exakt vad OOP betyder, så tror jag att du kan göra detta i Lasso (står väl för objektoriengering och återanvändbara objekt, vilket är kärnan i Corral).

Du kan också i Lasso definiera egna tags som är valfri Lasso-kod.

Du kan också definiera i säkerhetssystemet att varenda gång som ett visst fält uppdateras, så skall en viss inline köras.

Ursprungligen av johan dansk:

En annan sida av saken är ju den gamla diskussionen om opensource eller inte, men det är en helt annan diskussion..

Jepp, det är en helt annan diskussion. Men jag brukar hävda att man får vad man betalar för...

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 13:01
Ursprungligen av Taz_1999:

PHP (Hämta data ur en databas):
(Exempel taget från Webmonkey-kursen som länkades till ovan)

<html>
<body>
<?php

$db = mysql_connect("localhost", "root");

mysql_select_db("mydb",$db);

$result = mysql_query("SELECT * FROM employees",$db);

printf("First Name: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"first"));

printf("Last Name: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"last"));

printf("Address: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"address"));

printf("Position: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"position"));

?>
</body>
</html>

Eller

<html>
<body>

<?php
mysql_connect("localhost", "root","password") || die("Error");
mysql_select_db("mydb") || die("Error");

$query = mysql_query("select * from employees");
while(list($first,$last,$address,$position) = mysql_fetch_row($query)) {
	echo "First Name: $first<br>
	Last Name: $last<br>
	Address: $address<br>
	Position: $position<p>";
	}
?>

</body>
</html>

Många vägar till Rom. Kanske är PHP något krångligare, men man behöver inte överdriva som exemplet från webmonkey...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-26 08:49
Ursprungligen av Spooky:

Jo det lutar åt kombinationen PHP och MySQL. Varför väljer jag då bort de andra alternativen? Min programeringsvana sträcker sig till att man lekt lite med AppleScript under Mac OS 8.5 tiden, typ.

Mitt argument mot...
ASP = Microsoft, skäl nog att inte välja det tycker jag (verkar bökigt också, förstås).
CGI/PEARL = Varför krångla till det?
LASSO = Okej, macigt verkar det ju vara men kanske lite för svårt att få hjälp med när man kör fast.

Mitt argument för...
PHP = Verkar kunna lösa det mesta. En av de enklaste syntaxerna (verkar det som).
MySQL = Svenskt och gratis

PHP och MySQL verkar ju inte fel att satsa på i alla fall. Även om det kanske inte finns så mycket rätt och fel iof.

Om du inte har programerat i C eller Pascal eller Java eller dyllikt språk kan PHP vara en aning svår förstå till en början. PHP syntaxen är mycket lik C och det är inte en tillfällighet. Satserna i PHP och C ser så gott som identiska ut. Så om du kan c är det inte svårt att hoppa in i PHP men kan du inte och inte har programerat mycket förr så kan det vara betydligt besvärligare.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-26 15:57

jag tycker att php är mycket lätt att förstå. jag har inte programmerat c eller nått annat språk.
Jag lärde mig php mycket snabbt...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 16:32
Ursprungligen av THoG:

jag tycker att php är mycket lätt att förstå. jag har inte programmerat c eller nått annat språk.
Jag lärde mig php mycket snabbt...

skene???
lysande!!
det blir ju mer och mer klart att macvärldens mecka ligger kring kinna(hult)

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-26 17:10
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

skene???
lysande!!
det blir ju mer och mer klart att macvärldens mecka ligger kring kinna(hult)

:eek: världen e såpass liten att det finns flera macanvändare i ett så litet samhälle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 05:18

Relevant läsning i anknytning till diskussionen:

http://www.paulgraham.com/gh.html

/Kalle

Ursprungligen av lasard:

Jag har skrivit mest ASP men testat på PHP men jag tycker den har en jobbig syntax med konstiga notationer mm.

Har man programmerat Java eller C så känner man igen sig väl i PHP. Att bara ha "skrivit ASP" kan man egentligen inte säga eftersom ASP inte är ett språk, du kan välja olika språk för att använda ASP. En vanlig variant är VBScript, men det går även med andra språk, jag har inte så bra koll, men typ C# tror jag.

Ursprungligen av lasard:

Tex ASP, PHP, JSP och om ni ska använda en databas skit i vilken databas nui använder utan skriv för en SQL standard tex SQL92 som mySql stödjer för då kan du byta databas och att skriva om kod om du vill. Koden kommer att fungera exakt samma på en Oracle, firebird, mysql, potgreSql, Ms Sql mfl mfl.
Använd vanliga industristandarder så mycket som möjligt för att det kommer ni tjäna på i längden.

Riktigt så enkelt är det väl inte, jag har upplevt en del skillnader mellan MySQL och MS SQL, stödjer dom två SQL92 helt och hållet? (Har inte så god koll på SQL92.)

Jag brukar använda mig av ADOdb för då behöver man inte ändra i sin PHP-kod när man byter databas.

Ursprungligen av Spooky:

Men du, kan du ge några exempel på bra onlineutbildningar av MySQL och PHP? Jag hittar dessvärre bara de mindre bra.

DevShed har en himla massa "tutorials" och läsvärda artiklar.
PHP: http://www.devshed.com/c/b/PHP/
MySQL: http://www.devshed.com/c/b/MySQL/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-20 20:21
Ursprungligen av Adrian B:

Har man programmerat Java eller C så känner man igen sig väl i PHP. Att bara ha "skrivit ASP" kan man egentligen inte säga eftersom ASP inte är ett språk, du kan välja olika språk för att använda ASP. En vanlig variant är VBScript, men det går även med andra språk, jag har inte så bra koll, men typ C# tror jag.

Riktigt så enkelt är det väl inte, jag har upplevt en del skillnader mellan MySQL och MS SQL, stödjer dom två SQL92 helt och hållet? (Har inte så god koll på SQL92.)

Jag brukar använda mig av ADOdb för då behöver man inte ändra i sin PHP-kod när man byter databas.

DevShed har en himla massa "tutorials" och läsvärda artiklar.
PHP: http://www.devshed.com/c/b/PHP/
MySQL: http://www.devshed.com/c/b/MySQL/

Jag skriver java så den syntaxen är jag familjär med men det är inte det som stör mig utan vissa saker som fungerar onödigt krångligt som jag är van vid att använda. Jag kanske inte föredrar ASP framför nått annat heller egentligen utan mina kunder har haft windows serverar så då har det kommit naturligt.

Nu är det så här att ms sql stödjer både SQL92 SQL99 och nästa version stödjer säkert SQL03 oxå. Men de har även lagt till egna kommadon som te x "select top 1 jadajada from table" detta heter i mySql "select jadajada from table limit 1" top fungerar även i oracle bla. Dessa grejer ingår inte i SQL standarden alls. MySQL stödjer inte hela SQL92 om jag minns rätt de saknar massor grejer som ska komma i näåsta version eller hur det var.

Sen vill jag tillägga att jag hålelr med Johan dansk att alla kod exempel jag sett här idag blandas html med det språk man valt. Man ska helst separera dem så mycket som möjligt av olika andledningar tex man kan återanvända kod, det finns en viss prestanda försämring att göra så med mm.

Sen är man hemma knackare av kod kan man ju kola vilekn hosting som är billigast för sitt syfte man är ute efter och vanligast där är en linux server med en apache server och mysql. Då är det förmodligen lämpligt att välja PHP och SQL som språk för att jobba.

Skall vi "Battla" med kodexempel? Anytime, anywhere.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-19 21:41

Jag har skrivit mest ASP men testat på PHP men jag tycker den har en jobbig syntax med konstiga notationer mm. Men hej det man börjar med brukar man gilla lite mer bara förman kan det bättre. jag har börjat att skriva en hel del java så förmodligen kommer jag att kika på JSP senare.
Mitt råd är att välj de mest tillämpade standarderna på marknaden lär er dem. Tex ASP, PHP, JSP och om ni ska använda en databas skit i vilken databas nui använder utan skriv för en SQL standard tex SQL92 som mySql stödjer för då kan du byta databas och att skriva om kod om du vill. Koden kommer att fungera exakt samma på en Oracle, firebird, mysql, potgreSql, Ms Sql mfl mfl.
Använd vanliga industristandarder så mycket som möjligt för att det kommer ni tjäna på i längden.

Ursprungligen av lasard:

Jag har skrivit mest ASP men testat på PHP men jag tycker den har en jobbig syntax med konstiga notationer mm. Men hej det man börjar med brukar man gilla lite mer bara förman kan det bättre. jag har börjat att skriva en hel del java så förmodligen kommer jag att kika på JSP senare.
Mitt råd är att välj de mest tillämpade standarderna på marknaden lär er dem. Tex ASP, PHP, JSP och om ni ska använda en databas skit i vilken databas nui använder utan skriv för en SQL standard tex SQL92 som mySql stödjer för då kan du byta databas och att skriva om kod om du vill. Koden kommer att fungera exakt samma på en Oracle, firebird, mysql, potgreSql, Ms Sql mfl mfl.
Använd vanliga industristandarder så mycket som möjligt för att det kommer ni tjäna på i längden.

Vad är din definition på industristandard och anser du att Lasso från BlueWorld faller in i den?

/Ola

Ursprungligen av lasard:

Mitt råd är att välj de mest tillämpade standarderna på marknaden lär er dem. Tex ASP, PHP, JSP och om ni ska använda en databas skit i vilken databas nui använder utan skriv för en SQL standard tex SQL92 som mySql stödjer för då kan du byta databas och att skriva om kod om du vill. Koden kommer att fungera exakt samma på en Oracle, firebird, mysql, potgreSql, Ms Sql mfl mfl.
Använd vanliga industristandarder så mycket som möjligt för att det kommer ni tjäna på i längden.

Håller med fullständigt! Arbetar själv på ett liknande sätt, och själv tycker jag att man tjänar på det i längden. Men MySQL har definitivt inte stöd för SQL92, och det är ett mycket stort problem med det arbetssätt du beskriver. Alltför ofta ger standard-SQL antingen rena syntaxfel eller felaktigt beteende (t.ex. operatorn för strängkonkatenering, som i MySQL är en logisk OR). Detta, i kombination med alla de SQL-finesser som MySQL helt saknar, gör att det är mycket svårt att skriva portabel SQL som fungerar även under MySQL.

Det man kan göra är antingen att ha MySQL som en gemensam nämnare och begränsa funktionaliteten därefter (rabbla gärna MySQL-mantrat "gör-allting-i-applikationslagret" tusen gånger så känns det bättre), eller så dumpar man MySQL helt i väntan på att den ska få en riktig SQL-implementation. Annars blir det att ta till bökiga abstraktionslager för databasspecifik SQL-generering, vilket helt förtar idén med SQL som ett databasoberoende standardspråk.

Ursprungligen av Taz_1999:

Vad är din definition på industristandard och anser du att Lasso från BlueWorld faller in i den?

Jag tror att han med "industristandard" menade något i stil med "standardiserat av industrins standardiseringsorganisationer". För SQL finns det fyra ANSI-standarder (från 1986, 1992, 1999 och 2003), som även antagits av ISO. SQL-92 är hittills den standard som är mest spridd, medan stödet för SQL:1999 varierar kraftigt mellan olika databashanterare. SQL:2003 är en ganska "liten" standard som lite elakt kallats för en buggfix, men de få finesser som introducerades är rätt trevliga faktiskt

Denna tutorial började jag med för länge sedan. En del av det handlar om att installera PHP/MySQL, och det kan du ju hoppa över.

Sen kan du göra som jag och använda grafiska gränssnitt för hantering av databasen så ofta du kan. T.ex CocoaMySQL eller PHPmyAdmin om det finns på ditt webbhotell.

Du kommer bli förvånad över hur snabbt du kommer igång med PHP/MySQL.

Förresten, en annan sak jag funderat på är om inte PHP-utvecklare får ont i fingrarna? Varför skulle de få det undrar ni förstås...

I Lasso använder man dessa tecken [], du skriver dem enklast genom att hålla ner Alt och trycka på 8, sedan 9 och sedan klickar du på vänster pil för att placera pekaren mellan [], så att du kan skriva resten. (Prova). Man skriver också ' väldigt ofta (samma tangent som *, brevid retur-tangenten).

I PHP skriver man < följt av ? (Shift + plus) ofta och man skriver också % (Shift + 5) och \ som (Shift + Alt + 7) för att få radbrytningar och liknande. Notera att < och ? sitter bekvämt placerade nästan på det maximala avståndet man kan få på tangentbordet.

Så för att få ut innehållet i en kolumn från en databas-sökning så skriver du i PHP:

printf("Last Name: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"last"));

Skriver jag ut shift och alt och sådant blir det alltså...

printf Shift+8 Shift+2 Last Name: Shift+5 s<br Shift+< Shift+Alt+7 n Shift+2, mysql Shift+- result Shift+8 Shift+5 result,0, Shift+2 last Shift+2 Shift+9 Shift+9 Shift+,

I Lasso skriver du

First name: [Field: 'first']<BR>

Skriver jag ut shift och alt och sådant blir det alltså...

First name: Alt+8 Field Shift+. 'first' Alt+9<BRShift+<

Ser ni någon skillnad?

/Ola

Senast redigerat 2004-03-20 02:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 13:15
Ursprungligen av Taz_1999:

Så för att få ut innehållet i en kolumn från en databas-sökning så skriver du i PHP:

printf("Last Name: %s<br>\n", mysql_result($result,0,"last"));

Skriver jag ut shift och alt och sådant blir det alltså...

printf Shift+8 Shift+2 Last Name: Shift+5 s<br Shift+< Shift+Alt+7 n Shift+2, mysql Shift+- result Shift+8 Shift+5 result,0, Shift+2 last Shift+2 Shift+9 Shift+9 Shift+,

I Lasso skriver du

First name: [Field: 'first']<BR>

Skriver jag ut shift och alt och sådant blir det alltså...

First name: Alt+8 Field Shift+. 'first' Alt+9<BRShift+<

Ser ni någon skillnad?

/Ola

Med mitt php-exempel blir det annorlunda...

echo "First Name: $first<br>";

(fast echo sätter du bara en gång för alla rader, inte en gång för varje rad)
Utskrivet à la Taz blir det:

echo Shift+2 First Name: Alt+4first <brShift+< Shift+2 Shift+,

Jämför med Lasso:

First name: Alt+8 Field Shift+. 'first' Alt+9<BRShift+<

Inte lika stor skillnad.

  • Medlem
  • 2004-03-20 02:03

Jag är också en nybörjare på det här med programering så här gjorde jag:
Jag skaffade mig en pocket från Docendo, PHP 4 programering av Jesper Ek och Jörgen Övergaard, en bra bok att börja med som inte är skrämmande tjock. Läste den, gjorde ett par av exempeln. Sen laddade jag ner lite färdiga php -skript från www.hotscripts.com installerade dem, försökte förstå mig på dem och vad som hände när jag ändrade i dem.

På så sätt kunde jag ganska snabbt förstå en del av grunderna och samtidigt få till en del saker som jag kunde använda samtidigt även om det inte var kod som jag skrivit själv från början. Det finns ingen större anledning att alltid skriva saker från grunden själv. Man kan lära sig mycket geom att försöka förstå andras kod.

För övrigt: BB-edits ftp-funktion är guld värd om man utvecklar mot ett webbhotell. Med det och PHPmyAdmin kommer man långt.

Lycka till det är faktiskt ganska roligt, särskilt när man får något att fungera.

Funderar på att ta å lära mig php programmering, så jag gjorde en säkning på adlibris och fick upp dessa böcker (på svenska).

• PHP programmering, 2:a upplagan Ek, Jesper
• PHP 5 och MySql handboken Ek, Jesper mfl
• PHP 5 programmering Ek, Jesper mfl

Någon som har erfarenhet av böckerna eller några andra bra böcker för nybörjare?

// Daniel

  • Medlem
  • 2004-03-20 17:38
Ursprungligen av macgunde:

Funderar på att ta å lära mig php programmering, så jag gjorde en säkning på adlibris och fick upp dessa böcker (på svenska).

• PHP programmering, 2:a upplagan Ek, Jesper
• PHP 5 och MySql handboken Ek, Jesper mfl
• PHP 5 programmering Ek, Jesper mfl

Någon som har erfarenhet av böckerna eller några andra bra böcker för nybörjare?

Tja jag har läst en "PHP 4 programering" av Jesper Ek och Jörgen Övergaard. Förmodligen en tidigare version av någon av de ovanstående.

Jag tycker att den gav en bra första inblick och hade ett vettigt upplägg. Många av amerikanska databöcker är onödigt pratiga och innehåller en massa svammel. Den här är en tunn pocket och fungerar mest som en grundläggande kurs, resten är lätt att hitta på nätet när man blivit lite mer varm i kläderna.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 03:36

Angående det där med massa jobbiga tecken i olika språk... Mitt lilla tips är att koda med engelskt tangentbord .. lättare att komma åt sånt där. Speciellt bra för alla er som kodar C-liknande språk tycker jag. Apples svenska tangentbord tycker jag känns väldigt omständigt och ogenomtänkt så fort jag öppnar xcode eller en terminal..

Jag har ingen koll på Lasso, men det ser ju enkelt och fint ut. Frågan är bara hur enkelt det är att göra avancerade saker? Min erfarenhet säger att enkelt språk=enkelt att göra enkla saker, skitsvårt att göra svårare saker. Svårare språk=lite högre tröskel för att börja, men enklare att göra svåra saker.

Stämmer det i det här fallet? Finns det något som motsvarar JOIN-syntax i Lasso? Skriver man verkligen lösenordet i VARJE databasförfrågan? Det måste väl gå att lagra centralt.

För övrigt så skulle jag inte skriva som i exemplet ovan, utan:

$q = "SELECT * FROM tabell ORDER BY date DESC";
$r = mysql_query($q);
$array = mysql_fetch_array($r);
echo "Namn:" . $array['name'];

Inte så svårt va?

Bevaka tråden