Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort för PC till Mac?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 23:03

På InLife's hemsida säljs diverse grafikkort med beteckning Mackompatibel. Vid besök i butiken på sveavägen beställde jag ett sapphire radeon 9600xt a 1448:- ex moms eftersom försäljaren sa att det skall funla till Mac. InLife är auktoriserade Mac-återförsäljare och säljaren borde således kunna betros i detta fall. Eftersom jag följt diverse disskusioner o trådar i detta ämne ville jag inte ifrågasätta för mycket i affären för att behålla möjligheten att returnera kortet efter prov.

Min fråga lyder alltså: Är skillnader i ROM o hårdvara numera ej som det varit? Hålls det i så fall tyst om att "PC-korten" fungerar lika bra på Mac? Eller har de klantat sig på InLife?
Kanske är det så att vissa grundläggande funktioner är OK men andra missar man(exTVout osv).
Att man sen får pröjsa för en DVI->ADCkontakt får man väl leva med. Men att att vara låst till Macotekets utbud känns som Gulag.

Hur ligger det till egentligen? Ngn som provat?
Möjligtvis stöter jag på andra problem.. Tänker försöka få de att testa direkt i butiken
/Peije

OM, jag säger OM, det finns drivrutiner till Mac för kortet, eller om kortet stöds direkt av Mac OS, så ska det fungera. Bara för att en försäljare säger att det ska fungera, finns det ingen garanti för att det gör det. Kolla om det finns drivisar, eller systemstöd, innan Du handlar. Gör det inte det, åk till Gulag ist.

Skriv gärna en rad och berätta hur det fungerar och om du upplever klara prestandaförbättringar - jag är minst sagt nyfiken.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-02-24 02:22

och inlifes hemsida är?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:01

Det låter faktiskt för bra för att vara sant... Nu ska jag spara pengar!

Ursprungligen av mikotekniko:

Det låter faktiskt för bra för att vara sant... Nu ska jag spara pengar!

Det var det....Sluta spara...Har precis pratat med Inlife och det har uppstått ett fel i deras grafikkortssidor...Det är bara i dom fall där det är angivet två priser för ett grafikkort som det funkar för mac.

Och jag har inte hittat något sådant kort ännu...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:28
Ursprungligen av xplane:

Det var det....Sluta spara...Har precis pratat med Inlife och det har uppstått ett fel i deras grafikkortssidor...Det är bara i dom fall där det är angivet två priser för ett grafikkort som det funkar för mac.

Och jag har inte hittat något sådant kort ännu...

Attans!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 16:22

Dåså,
Var nere och skulle "hämta" mitt grafikkort idag.
- Ja tack det blir 1800:- dårå.
- Okej, garanterar ni att det fungerar på Mac nu och har jag full returrätt om det inte gör det?
- Självfallet har du det.
- Bra, men jag skulle vilja att vi provar det här i butiken om det går bra?
- Javisst ett ögonblick så ska jag hämta en tekniker...

Naturligtvis fungerade det inte. G4'an ville inte ens slå på strömmen. Lite tjaskigt kanske när man i stort sett vet på förhand att det kommer skita sig för dem, men jag var inte hundra på att det. Vissa PC-kort har ju rapporterats gungera om än inte fullödigt. Och visst helvete skulle det sitta fint att kunna ha köpt det där Radeon 9600 XT 256MB för under 2000:-. Istället sitter man o glor på Macotekets skrala utbud och suckar. Som jämförelse tar ju Macoteket 4494kr för Radeon 9800 Pro 128MB.

Vi vanliga Macägare som överlag sitter med 16MB eller 32MB's kort undrar ju avundsjukt vad i helvete man ska med, eller kan med alla dessa kort som man inte kan köpa.
Ursäkta det bistra ordvalet men..
Det är SKIT helt enkelt

Måste i alla fall utrycka mitt tack till inLife's personal som var väldigt tillmötesgående och vänliga.
/Peije

JA, när det kommer till grafikkort är jag lite avundsjuk på "den mörka sidan". Lite dyrare kan man ju räkna med att mac-kompatibla saker är. jag skulle vara nöjd om man kunde köpa ett någorlunda vasst grafikkort för mellan 2000 och 3000 kr, men nu verkar det inte finnas några alternativ om man vill uppgradera sitt GeForce4 MX 64 MB.

Är det någon som vet vad man kan köpa som är billigare än Radeon 9800 om man vill få en hyfsad förbättring jämfört med det kortet? (Även intresserad av beggagnat.)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 20:33

Om du menar helt allmänt, så kostar Radeon 9800 Pro 128mb 2400:- här i malmö inklusive moms.. köpte det förra veckan.. men jag talar nu om PC Versionen.. får forska om det går att flasha om 9800pro

Och kortet under 9800 Pro för mac användare är 9600 Pro, speciellt när det kommer till nyare spel .

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 21:46
Ursprungligen av jockeleu:

Om du menar helt allmänt, så kostar Radeon 9800 Pro 128mb 2400:- här i malmö inklusive moms.. köpte det förra veckan.. men jag talar nu om PC Versionen.. får forska om det går att flasha om 9800pro

Och kortet under 9800 Pro för mac användare är 9600 Pro, speciellt när det kommer till nyare spel .

ska du köra kortet i macen?
kan du typ hålla mig underrättad om du får det att funka/ eller hittar nån info om flashing?
vore sjysst

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 20:30

Det som skiljer mac kompatibla är ett annat firmware och ADC-Kontakten.. thats it...

Att de kostar så mycket beror på att de inte massproduceras i samma utsträckning som PC versionerna, kostnade r för produktion avbrott omställningar på maskiner är högre,,,, sen har ATI lagt priset som det ligger eftersom macanvändare är vana till högre priser och ati har antagligen analyserat att mac marknaden skall klara priserna..

Tyvärr tänker jag varken flasha eller modifiera något kort. Finns det GeForce Ti-kort eller liknande som är vassare än GeForce MX på begagnat-marknaden, och som passar i FW 800-modellerna? Finns det över huvud taget några chanser att få tag på sådant?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 22:38

När dollarn är som den är?
< http://www.megamacs.com/v1/index.php?cat=30004&action=view&pid=1388099 >
< http://www.megamacs.com/v1/index.php?cat=30004&action=view&pid=1419495 >

Vet någon ett bättre ställe?

edit: Äh… Macoteket duger gott (Radeonkortet…)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 15:26

Släpper ogärna tråden i detta ämne. Det känns angeläget att finna såväl orsaker som lösningar på varför utbudet på grafikkort till Mac är som det är.

Nödvändgheten av en ADC kontakt känns hyfsat oväsentlig för mig som användare, en sladd mer eller mindre... Jag frågar mig - varför kom den till i första hand?
De kort som finns till Mac'en från ATI och Nvidia är så vitt jag fattar producerade av tillverkarna själva, dvs inte ngn som med licens på chipen tillverkar kort - Varför inga på licens till Mac?

På de sidor jag hittat om flashning av kort finns det även uppgifter om kort som funkat utan flashning -tror det rörde sig om kort med nvidia-kretsar. Då infinner sig ju frågan om dessa kort har som ngn tidigare nämt ett "open"firmware och det är anledningen till att de funkar? På MacMall, en webstore "over there" finns listade nvidiabaserade kort som sägs vara för både PC och Mac, se länk-

http://www.macmall.com/macmall/search/search.asp?search=GEFORCE+FX&submit1.x=36&submit1.y=13&CurDSN=simple&calledfrom=1&incimage=on

Är det någon som har kunskap eller förstahandserfarenhet i denna fråga??? Hur ligger det till med detta med firmware/open firmware egentligen?

Jag tycker det borde finnas stålar att tjäna för de som kunde sälja grafikkort till Macanvändare, och ekonomi är ju det som oftast styr. Eller styr/begränsar Apple som tidigare vad som får säljas och inte.

Finns det ingen återförsäljare i sverige som för Nvidia-kort till Mac? och då menar jag inte gamla överblivna kort från "förr".

Och som sagt priset "over there" gör det ju värt att beställa.

Ursprungligen av peije:

Släpper ogärna tråden i detta ämne. Det känns angeläget att finna såväl orsaker som lösningar på varför utbudet på grafikkort till Mac är som det är.

Nödvändgheten av en ADC kontakt känns hyfsat oväsentlig för mig som användare, en sladd mer eller mindre... Jag frågar mig - varför kom den till i första hand?
De kort som finns till Mac'en från ATI och Nvidia är så vitt jag fattar producerade av tillverkarna själva, dvs inte ngn som med licens på chipen tillverkar kort - Varför inga på licens till Mac?

På de sidor jag hittat om flashning av kort finns det även uppgifter om kort som funkat utan flashning -tror det rörde sig om kort med nvidia-kretsar. Då infinner sig ju frågan om dessa kort har som ngn tidigare nämt ett "open"firmware och det är anledningen till att de funkar? På MacMall, en webstore "over there" finns listade nvidiabaserade kort som sägs vara för både PC och Mac, se länk-

http://www.macmall.com/macmall/search/search.asp?search=GEFORCE+FX&submit1.x=36&submit1.y=13&CurDSN=simple&calledfrom=1&incimage=on

Är det någon som har kunskap eller förstahandserfarenhet i denna fråga??? Hur ligger det till med detta med firmware/open firmware egentligen?

Jag tycker det borde finnas stålar att tjäna för de som kunde sälja grafikkort till Macanvändare, och ekonomi är ju det som oftast styr. Eller styr/begränsar Apple som tidigare vad som får säljas och inte.

Finns det ingen återförsäljare i sverige som för Nvidia-kort till Mac? och då menar jag inte gamla överblivna kort från "förr".

Och som sagt priset "over there" gör det ju värt att beställa.

Anledningen till ADC kontakten var/är väl att Apple vill att deras skärmar skall vara förbehållna macen only. När det gäller antagandet att det borde finnas stålar att tjäna så tror jag knappast det. Med en marknadsandel som ligger på 2-3% här i Sverige så är ju marknaden inte så stor så det är mödan värt och ofta hör man mac användare som säger att "vi har inga problem att betala då kvalitet kostar" Och då finns det ju ingen anledning till att sälja billiga graffekort till mac. Sälj hellre korten dyrt då dom som spelar på mac köper dom ändå...

Diskussioner om macen som spelmaskin har funnits tidigare och lär fortsätta men det är svårt att få någon ekonomi på en burk från Apple när det gäller spel i vilket fall. Läs gärna den här artikeln om spel och prestanda med en utvecklare för macspel; http://curmudgeongamer.com/article.php?story=20040113210031434

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:13
Ursprungligen av peije:

Nödvändgheten av en ADC kontakt känns hyfsat oväsentlig för mig som användare, en sladd mer eller mindre... Jag frågar mig - varför kom den till i första hand?

Blir väl två (minst) sladdar till - och en smula minskad funktionalitet för att sätta i vila och väcka och sådär…
Men den kom nog til lför att DVI (som vanligt ) inte fanns så väl specat - och ännu finns i några olika versioner...
(Påminner en smula om VGA-trubblet kontra apples suvvo enkla bildskärmskontakt förr i tiden…)

Hur man får ett geforce 3 att funka i macen finns det info om här
http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/flashing_pc_geforce3.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-07 11:34

Ingen ADC

Kan låta meddela att ati radeon 9800 pro 128mb mac edition saknar ADC port, den har precis som pc kortet vga, dvi och tv-out.

Sen kan jag också berätta att det gör i stort sett ingen skillnad mot ex ett ati 7500 32mb om du har för klen processor ex 800mhz

nvidia tillverkar inga egna kort till mac. de har däremot sökt efter företag som vill tillverka kort för mac. tyvärr så har ingen nappat :/

Macåterförsäljare dom vill tjäna pengar , det är väl den enkla sanningen.
Macgrejer är antagligen dom enda riktigt lönsamma produkterna i datavärlden idag.

mvh
sventa

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:15
Ursprungligen av sventa46:

Macåterförsäljare dom vill tjäna pengar , det är väl den enkla sanningen.
Macgrejer är antagligen dom enda riktigt lönsamma produkterna i datavärlden idag.

mvh
sventa

Faller på sin egen orimlighet:
alla vill väl tjäna pengar, och vore applepryttlar så lönsamt skulle ju fler sälja…

Angående flasha grafikkkort så har jag kommit på en metod som gör att man kan flasha alla geforce 3 ti 200 och ti 500. (förut kunde man inte det) Om nån är intreserad så kan den hojta.

samma procedur borde fungera på fler andra kort som har fungerande romar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 12:44
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Angående flasha grafikkkort så har jag kommit på en metod som gör att man kan flasha alla geforce 3 ti 200 och ti 500. (förut kunde man inte det) Om nån är intreserad så kan den hojta.

samma procedur borde fungera på fler andra kort som har fungerande romar.

Jag har PC nVidia FX5200 128 MB DDR oanvänd. Jag skulle vilja flascha den för Mac G4.
Beskriv för mej hur man gör
Vore tacksam...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-14 11:04
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Angående flasha grafikkkort så har jag kommit på en metod som gör att man kan flasha alla geforce 3 ti 200 och ti 500. (förut kunde man inte det) Om nån är intreserad så kan den hojta.

samma procedur borde fungera på fler andra kort som har fungerande romar.

Att flasha Ti korten till GF3 låter väldigt intressant. Har ett flashat GF2 mx som fungerar väl. Men GF3 vore ännu trevligare. Vilken modell och hur fick du det att fungera? Vill ha märkesuppgifter och rubbet.

Det verkar som om alla gf3 ti kort ska fungera. Mitt är ett Asus gf3 ti 200 (kommer inte ihåg modellen och jag är på jobbet nu). det har video in och ut och grejor. dom har jag inte testat om dom fungerar dock(videoin lär inte fungera). om man flashar ett ti200 med ett standard gf3 macrom så blir det lite överklockat men 90% av alla gf3 ti200 klara överklockningen. man kan ändra klockfrekvensen med MBtoolkit eller manuellt i romfilen om det inte skulle klara överklockningen. En annan sak man måste ändra i romfilen är deviceid(hexedit). ersätt DE 10 00 02 på rad tre med DE 10 01 02.

editera sen /System/Library/Extensions/NVDANV20Hal.kext/Contents/Info.plist och lägg till 0x020110de&0xfff8ffff där det ser ut att passa. (i IOPCIMatch taggen).

Den sista ändringen måste göras efter varje uppgradering av grafikdrivrutinerna, dvs efter nästan varje os update. jag jobbar på att lösa det på ett smidigare sätt så man slipper editera Info.plist manuellt varje gång.

sen är det bara att plugga in kortet (efter att du flashat in den moddade biosen) och tuta och köra

Angående GF 5200 icke ultra så tror jag inte att någon har lyckats flasha det än. det bör gå med mitt trick men jag har inget 5200 att verifiera med. om du skickar mig en länk till ett gf5200 macrom samt vilket device id ditt kort har så ska jag nog kunna moda rommet med det deviceidt och klocka ner det så det fungerar. kolla vad det kör för klockfrekvenser med orig pc rom oxå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-16 18:55
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Angående GF 5200 icke ultra så tror jag inte att någon har lyckats flasha det än. det bör gå med mitt trick men jag har inget 5200 att verifiera med. om du skickar mig en länk till ett gf5200 macrom samt vilket device id ditt kort har så ska jag nog kunna moda rommet med det deviceidt och klocka ner det så det fungerar. kolla vad det kör för klockfrekvenser med orig pc rom oxå.

Intressanta inlägg du har gjort.
Man vill ju gärna moda oanvänd grafikkkort, blir det fel så gör det inget
Okey, jag ska kolla mera efter macrom fil för GF 5200. Hittils har jag inte hittat ännu.

Bevaka tråden