Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 domäner på samma IP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Kan www.foretag.com och www.company.com dela på samma IP på ett webhotel?

Alltså skulle jag kunna ha det första som pekar på IP xx.xx.xx.xx och det andra på IP xx.xx.xx.xx/mapp, utan att lägga till något i URL:erna ovan?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-19 11:46

Det är webbservern som tar hand om det där. För varje förfrågan till webbservern skickar webbläsaren ett huvud där adressen som efterfrågas finns. Sen styr webbservern den förfrågan till rätt mapp.

Webbläsare äldre än 3.x skickar inget huvud, så det är därför bra att ha en toppmapp som man hamnar på i sådana fall (om man bryr sig om användare med så gamla läsare). Toppmappen är den man hamnar i om man anropar enbart IP:t. I den lägger man en sida som länkar till alla domänerna via IP:t istället.

Jag kör själv ett tiotal domäner på samma IP. Fungerar alldeles utmärkt.

www.mpnorr.org
www.granstrom.biz
www.sannefur.com

Alla ovanstående domäner ligger på samma IP och samma server.

Tack för snabbt svar. Kan jag använda OS X inbyggda Apache för detta, eller krävs det något mer?

Om Apache räcker till, hur gör jag?

Ursprungligen av Olav Rust:

Tack för snabbt svar. Kan jag använda OS X inbyggda Apache för detta, eller krävs det något mer?

Pratar du om OS X klient eller OS X server? I server-versionen finns ett grafiskt gränssnitt för att jobba med flera domäner.

/c

googla på vhosts/virtual hosts i apache..

1
Bevaka tråden