Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur betala frilans i utlandet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 23:14

Om man använder en frilansare bosatt i London, hur kan jag då som enskild företagare betala ut pengar till denne.

I england kan man ju vara registrerad som Sole Trader, som enskild fast enklare. Dock har ju dessa inget Vat nr o.s.v.

Känns lite konstig om det skulle räcka med att jag får en faktura av en privatperson för att sen betala ut cashen!?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-03-19 08:39

Kontanter ska du undvika, inte minst med tanke på att skattemyndigheten kan knacka på dörren och undra vad du betalt och om det verkligen finns en människa som mottagare (eller om du betalat pengar till dig själv, vilket är vad myndigheten kan misstänka).

Du behöver namn på mottagarens bank plus kontonummer. Därefter kan i stort sett alla banker hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 10:50

Så namn och kontonummer e allt som behövs!?!?

Då inte mottagaren behöver redovisa detta så förhindrar det ju inte att han helt enkelt ger tillbaka pengarna. Säkert att det går att göra såhär?

Ring skattemyndigheten och fråga. De brukar vara väldigt hjälpsamma vid såna här frågor.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 11:50

Gjorde det precis! Blev runtslussad 2 gånger då de hänvisade tillbaka till varandra...

Fjärde personen verkade förstå frågan, men verkade inte ha nån direkt koll på svaret. sa att personen i england va tvungen att kontakta "rsv kontor 8" och begära en F-skatt sedel för 0-beskattning..

Spelade ju inte in samtalet så ska fortsätta forska tills jag hittar det i skrift.

En person sa att jag va tvungen ta upp de som en speciell "gul" ruta i deklarationen, en annan sa att jag inte behöver speca annat än vanligt....

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 00:00

sorry, men ingen som vet?

skattemyndigheten vägrar svara... riktig firma med vat-no vore ju smidigast men ska ju gå betala en stackars frilansare också väl.

Har han ett företag i London? Du skriver "frilans" - har han en enskild firma då?

Annars blir han ju anställd av dig.

Om du anställer honom blir det ju skatt och hela baletten. Svensk skatt dessutom.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 10:42

Ringde rsv igen idag, nya svar:

"Frilansaren" är inte en juridisk person så att säga. Arbetet är utfört i England och enligt skatteverket så är det helt upp till personen att betala in sin skatt. Däremot är det upp till mig att ta reda på vilka sociala avgifter som gäller i england och betala in dessa.

Jag vill ju slippa tänka på allt detta utan bara betala en faktura som vanligt. I England har man ju "Sole Trader" alt. "Limited". Sole trader är samma som en förenklad enskild firma här i sverige dock utan Vat nr. Rsv i sverige känner inte till sole trader regformen så frågan är om man går säker att betala denne.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 16:17

Sole Trader (eller Sole Proprietor) är som en enskild firma. Man kan registrera sig för VAT om man vill och man måste göra det om man har en omsättning som överstiger ca 700-800 kkr per år.

Limited Company (Ltd) är ett aktiebolag. Samma sak där - man behöver inte ha momsregistrering, men det krävs att man har det så snart omsättningen överstiger en viss nivå.

Limited Partnership är ungefär som ett svenskt handelsbolag eller kommanditbolag, med den skillnaden att det personliga ansvaret är begränsat till sin egen insats på samma sätt som med aktiebolag.

Det finns däremot ingen särskild F-skatt i England. I och med att man har registrerat ett bolag i någon form så är man automatiskt F-skattare.

Om du använder en oregistrerad Sole Proprietor i UK ska du betala ut till dennes konto precis som vanligt (begär ett IBAN-kontonummer, det gör det hela mycket enklare), mot faktura. Om både du och personen i UK är momsregistrerad ska du uppge ditt svenska momsregistreringsnummer. Engelsmannen ska då inte debitera engelsk moms (iofs bara 17%). Du ska däremot i din egen bokföring lägga på den, men också dra av den i samma transaktion! Skatteverket använder detta för Sveriges redovisning av EU-moms och det blir dyrt (= böter) att inte göra det.

1
Bevaka tråden