Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättigheter för manus i FileMaker Pro

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått för mig att om man skapar ett manus i FileMaker Pro med vilket man kan skapa poster och sedan tar bort rättigheten att skapa poster från ett visst lösenord, så kan man fortfarande skapa poster med manuset ifråga och med det lösenordet. Skälet till att det är så är att man kan kolla lösenord i manus och sedan tillåta eller inte tillåta saker i alla fall, oavsett vilket lösenord man har. Det är fiffigt, för då kan man dela ut ett lösenord, stänga av skapa poster, skapa ett manus på en knapp och vips så innehåller nya poster det jag bestämt att de skall innehålla och är inte tomma som de blir om användaren skapar poster för hand.

Måste ha missat något för det jag beskriver ovan går inte. Om lösenordet saknar rättigheter att skapa poster, så kan inte manuset göra det heller.

Så om någon vill berätta hur lösenord fungerar i relation till manus så vore det bra.

Tack!

(Använder FileMaker Developer 6).

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 16:44

Du har i princip svarat på frågan själv... "Om lösenordet saknar rättigheter att skapa poster, så kan inte manuset göra det heller."

Du kan alltså aldrig få mer rättigheter i ett manus än lösenordet du är inloggad med har. Manuset körs men de manussteg du inte har behörighet till utförs ej. (I FM 7 kan du ställa in att köra manuset med fullständiga rättigheter.)

Detsamma gäller behörighet för grupper, står du t ex på en layout som inte är tillgänglig eller som du bara har läsrättigheter till kan du heller inte påverka data även om lösenordet i sig tillåter det.

/Tony, PositionEtt

Så manuset körs med de rättigheter som inloggad användare har? Jag hade för mig att det inte var så, men det kanske jag har drömt. Ok, då skall jag tänka om och bygga annorlunda. Tack för ditt svar.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 11:39

Du har inte blandat ihop det med alternativet "Tillgängliga menyer" under lösenord? Då kan du styra så användaren inte kan använda menyalternativ eller snabbkommando utan måste använda dina manus.

/Tony, PositionEtt

Låter troligt. Tack för tipset.

/Ola

1
Bevaka tråden