Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktmod till Quicksilver

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-13 23:20

Har läst litet här och där om modifieringar för att få sin Quicksilver 2002 tystare. Har själv knipsat bort metallen ur min psu och fick faktiskt datorn litet tystare. Den har redan ett revC psu så jag antar att det är hyfsat tyst i sig själv. Hur som helst. Verkar onekligen som om det är den stora 120mm fläkten som låter mest. Har hört att man kan dra ner hastigheten på den genom att sätta en voltregulator mellan kabeln och fläkten och sätta den på 7 volt istället för 12. Fläkten i sig är ju temp styrd. Någon som provat detta och märkt en förbättring? Någon risk att man pajjar någonting med en dylik modifikation?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-14 01:16

Byt fläktarna i stället. Köp Papst-fläktar (kostar några hundringar). Fläktgallren har ingenting med bullret att göra.

Ursprungligen av Mondo:

Byt fläktarna i stället. Köp Papst-fläktar (kostar några hundringar). Fläktgallren har ingenting med bullret att göra.

Ju mindre som är i vägen desto tystare dator. Testa att blåsa ut lika snabbt med öppen mun resp stängd med litet avstånd mellan läpparna...

En markant skillnad eller hur!?

Jag klippte bort det inre gallret bakom PSU och bakom kylfläns för CPU på min MDD 1,42 G4.
Luftströmmen är bra mycket bättre nu!
PSU-fläktarna stör inte alls på samma sätt längre så det var en god insats.

Tyvärr så är tröskverket (fläkten) för CPU-kylflänsen nästen mer irriterande på lågvarv.
Var hittar man Papst-fläktar i Stockholm? ELFA? Vilka kriterier gäller på fläkten? 12V och kullager eller?
Läste på Apples hemsida hur man gör. Det ser ut som man i princip behöver ta ut allt innan man kan byta fläkten, är det så illa?

Många frågor blev det....

Ursprungligen av Svante S:

Jag klippte bort det inre gallret bakom PSU och bakom kylfläns för CPU på min MDD 1,42 G4.
Luftströmmen är bra mycket bättre nu!
PSU-fläktarna stör inte alls på samma sätt längre så det var en god insats.

Tyvärr så är tröskverket (fläkten) för CPU-kylflänsen nästen mer irriterande på lågvarv.
Var hittar man Papst-fläktar i Stockholm? ELFA? Vilka kriterier gäller på fläkten? 12V och kullager eller?
Läste på Apples hemsida hur man gör. Det ser ut som man i princip behöver ta ut allt innan man kan byta fläkten, är det så illa?

Många frågor blev det....

Svaren på dina frågor iallafall några;

Kolla in den här sajten: http://kylning.com/index.php Dom har butik i huvudstaden! Allmänt gäller för fläktar oavsett storlek, kullager=länge livslängd,högre ljudnivå. Glidlager=kortare livslängd lägre ljudnivå. 12Volt är det som gäller på fläktarna. Om det ser ut som om du måsta ta ut allt så gör det....Tyvärr

Ursprungligen av xplane:

Svaren på dina frågor iallafall några;

Kolla in den här sajten: http://kylning.com/index.php Dom har butik i huvudstaden! Allmänt gäller för fläktar oavsett storlek, kullager=länge livslängd,högre ljudnivå. Glidlager=kortare livslängd lägre ljudnivå. 12Volt är det som gäller på fläktarna. Om det ser ut som om du måsta ta ut allt så gör det....Tyvärr

Tack för länken. Det blir ett besök, (när jag fattat mod att gräva i burken)

  • Medlem
  • 2004-03-14 01:36

Vet inte hur det ser ut på Quicksilver modellerna men på de äldre G4:orna så kan faktiskt fläktgallren spela en viss roll i ljudbilden. Som beskrivs b.la. i den här artikeln.

  • Medlem
  • 2004-03-14 13:44

Klart intressant. Det jag dock inte hittar någonstans är dels hur många cfm originalfläkten flyttar, hur många db låter min originalfläkt? Många säger Papstk, men många anser också att everflow fläktarna är bra. Läste nånstans att glidlagerfläktarna är tystare men men håller inte lika länge. Tog då specarna på en fläkt och fram med miniräknaren. Konstaterade att även om jag skulle köra den fläkten dygnet runt, så skulle den hålla i 9 år. Om det är vad man kallar för lägre livstid kan jag klart leva med detta När det kommer till temperaturstyrning, bör man välja en fläkt med inbyggd temperaturstyrning och högre maxvarvtal eller en icketemperaturstyrd fläkt med lägre varvtal, typ runt 1500 rpm?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Klart intressant. Det jag dock inte hittar någonstans är dels hur många cfm originalfläkten flyttar, hur många db låter min originalfläkt?

När du har miniräknaren framme så kan du ju räkna ut arean på din nuvarande fläkt, kolla sedan vad du har för vinkel på bladen och räkna ut hur lång sträcka fläkten skulle förflytta sig framåt vid ett varv på fläktrotorn därefter vet du ju hur mycket luft densamma förflyttar vid ett specifikt varvtal och därefter kan du ju jämföra med vad marknaden har att erbjuda.

Inget prob för en händig person med en miniräknare tillhands.

Om du vill slippa oroa dig för att eventuella temperaturer skall skjuta i höjden är väl temperaturstyrda att föredra men om du vet att din processor håller sig cool under alla omständigheter vid halva spänningen så kan man ju satsa på ett fast alt varierbart motstånd. På ovanstående sida finns alla möjlighetr att modda efter eget tycke och smak. Kanske vattenkylning eller kompressor är modellen?

  • Avstängd
  • 2004-03-15 01:52

Själv körde jag cheapassmetoden på min Sawtooth, tog nån rolig fläkt jag hade hemma, drog ner den på 5.5V med ett motstånd (enda jag hade liggandes ) och smäckade in den i nätagget. Magi, så mycket tystare, och sen åkte gallret åt helvete ;D

För dom som inte vågar sig på att löda
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1329&session=2c595c3512544de3bfdf44c8fda46ed9
Dessutom är det praktiskt att kunna reglera steglöst hur mycket man vill dra på med fläkten.

  • Medlem
  • 2004-03-16 21:56

Så, då har jag skruvat ner hela datorn, plockat ut fläktarna och skrivit av specarna som jag sedan följde upp på internet. Tänkte sedan att ni skulle kunna komma med förslag och ev kommentarer. Hur viktigt är det tex att man håller samma cfm mängd på de nya fläktarna man köper? Hur mycket tolerans har man? Osv, osv. Här kommer specifikationerna över de fläktar som sitter i original.

PROCESSORFLÄKT: Sunon KDE1206PTV1, 60mm, 4500rpm, 23,2cfm, 33,5dba-inbyggd tempstyrn, två kablar

NÄTDELSFLÄKT: Superred CHA8012CS, 80mm, 3000rpm, 37cfm, 32dba-ingen tempstyrn, två kablar

CHASSIEFLÄKT: NMB 4710NL-04W-B37 (Minebea), 120mm, ca 2200rpm, 55,3cfm-inbyggd tempstyrn, två kablar

Så mina vänner, vad skall jag välja för utbytesfläktar? Säg nu inte bara PAPST, jag vet att de är bra fläktar men hittar inget ställe som säljer dem med inbyggd temperaturstyrning samt att de måste hålla tillräcklig kylning men helst låta mindre. Hur är kvalitén på tex evercool och zahlman?

Provade att mäta utblåstemperaturen från nätdelen, ligger under arbete uppemot 32 grader C och vid vila runt
28 grader C

Senast redigerat 2004-03-16 22:58

Kolla in den här sajten välj kylning i vänstermarginalen och därefter har du fläktar som borde passa i alla storlekar och färger; http://kylning.com/index.php?cPath=77

http://www.gtek.se/index.php?mode=list&id=20%2021%2022%20113%2023%2024%2025&session=faf44de4ff394f304c8ca97a8e76d60e

Eller http://www.dustin.se/ Välj datorkomponenter/kylning/chassi-fläkt där finns det mer att välja på när det gäller temperaturstyrda fläktar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-16 23:26

Mycom i PUB-huset har fläktar, bland annat från Papst.

http://www.mycom.se/

Ursprungligen av Mondo:

Mycom i PUB-huset har fläktar, bland annat från Papst.

http://www.mycom.se/

Tänkte precis skriva det själv, men du hann före :/
Jag tycker att mycom är en mycket bättre butik att handla ifrån jämfört med kylning.com, har haft endel dåliga erfarenheter med kylning.. Bland annat lögner hit och dit, dålig support bland annat..

fläktar 120mm med specifikationer
http://www.whynoi.se/shop/productsByCategory.asp?intCatalogID=13
Temp reglering med mera på
http://www.whynoi.se/shop/productsByCategory.asp?intCatalogID=15

Det ör stor skillnad mellan olika fläktar kolla in
http://www.materiel.be/refroid/120mmfans_2/page24.php
Panaflo FBA12G12H kyler 8 C bättre än Enermax fläkten med samma ljudnåvån
Panaflo FBA12G12L kyler lika bra som en Global win och detta med en 12dB lägre ljudnivå!

Är det någon som sett Panaflos 120mm fläktar i Sverige jag har bara sett 80 och 92 mm??

Ursprungligen av DrBoar:

Är det någon som sett Panaflos 120mm fläktar i Sverige jag har bara sett 80 och 92 mm??

Nope, har inte sett några 120mm, men jag vet en kompis som brukar gå ihop ett gäng som beställer från www.newegg.com bland annat, med tanke på att det inte är någon direkt garanti på fläktar så kan man ju göra det.. När deras tid är ute så är den, och man får ingen ny så..
Fast folk kanske föredrar att köpa över disk, men det var ett tips!

  • Medlem
  • 2004-03-18 21:01

Har nu hittat och beställt fläktar som är temperaturstyrda samt levererar mycket luft. Beställde en 80mm thermaltake II med både automatisk temperaturstyrning och möjlighet till ställbart varvtal. Denna levererar mer luft i maxläget samt att den är både tystare och kullagrad, vilket inte annars brukar sammanfalla. Beställde även en 60mm thermaltake processorfläkt med ett par cfm lägre blås, men som jag tror kan funka bra. Återkommer med uppdatering när jag stoppat i grejorna i burken. Har dock inte bestämt mig än för vilken 120mm fläkt jag skall stoppa i. Lutar litet åt Papst 1600rpm fläkten som skall låta 26dba, alternativt att jag fulmoddar min nuvarande fläkt med ett motstånd. 12-7V

  • Medlem
  • 2004-03-19 00:35

Har nu även beställt en Everflow 120mm fläkt, 1500rpm och endast 18dba mot originalfläkten som låter 27. Skall bli mycket intressant och höra skillnaden. Antar att dessa grejor kommer i nästa vecka. Återkommer då med rapport.

  • Medlem
  • 2004-03-24 00:05

Uppdatering! Avbeställde Everflow-fläkten för att den inte var tempstyrd och levererade för litet luft. Beställde däremot en 80mm nätdelsfläkt (Thermaltake Smartfan II, tempstyrd) vilken jag verkligen kan rekommendera. Har sänkt utblåstemperaturen från 28-29grader till ca 23,5grader och fläkten är ändå tystare. Beställde även en ny processorfläkt, 60mm. Den lät dock dubbelt så mycket som originalet så den får man väl sälja eller ge bort. Satte alltså tillbaka original processorfläkt. Köpte även siliconbaserade ljuddämpnings mellanlägg som man sätter mellan fläkt och dator. Gjorde att sjungandet i datorn har upphört nästan helt. Nu återstår bara att byta 120mm fläkten mot någonting trevligt. Är litet i valet och kvalet om jag skall ha en temperaturstyrd eller en som jag själv ställer på ett fast varvtal. Någon som har erfarenhet av olika 120mm fläktar?

  • Medlem
  • 2004-03-24 02:12

Vet inte vad som är fel, men tyckte något verkade skumt.... tände en cigarett och höll röken vid nätaggsfläkten. Kunde konstattera att fläkten sög in i stället för blåste ut. Därför så vände jag på fläkten. Det verkar ändå som om fläkten suger istället för att blåsa. Vad kan vara fel egentligen? Stämmer inte tillverkarens röd=+ och svart=- överens med gängse praxis? Kan jag polvända kablarna för att få omvänd effekt, eller vad rekommenderar ni mig att göra? *fläktstörd*

  • Medlem
  • 2004-03-24 19:38

Ha,ha, vet inte om det var jag som var för optimistisk eller ej, flyttade dock temperaturmätprobem från fläkten till själva kylflänsarna i nätdelen och nu spinner fläkten som bara den. Inga problem här inte. Låter dock litet mer nu. Vet inte om man till och med skulle kunna flytta runt mätproben ytterligare så att man inte får just så hög temperatur där proben ligger. Skillnaden mellan originalfläkten och den nya är att originalfläkten blåser max 37cfm och den nya blåser i maxläge 76 cfm. Men i maxläget är den nya också mer högljudd. Får se hur det artar sig med en kommande ny chassifläkt.

Intressant läsning, detta! Ser fram mot din slutrapport!

  • Medlem
  • 2004-03-24 20:43

Efter att nu ha varit inne o rotat 100 gånger i burken (känns det som kunde jag konstatera att den stora chassifläkten som jag trodde blåste in luft i lådan, i själva verket suger ut luft. Alltså enda tilloppet förutom diverse glipor och så är från processorfläkten som levererar 23cfm. Kan ju vara bra att veta

Hur går det med fläktarna?

  • Medlem
  • 2004-04-06 19:14

Min nya nätdelsfläkt går som en klocka. Blir litet högljudd i början när datorn stått "avstängd" antar att nätdelen aldrig vilar. När den sedan "blåst ur" burken ordentligt ligger den på ett lågt och behagligt varvtal. Får ikväll en 120mm Papst (4412) fläkt med konstant varvtal på 1600 rpm. Skall se hur den uppför sig. Kan tänkas att man skruvar ner varvet på den litet om det behövs och går. Borde dock få bukt med det sjungande ljudet som jag tror uppstår för att min nuvarande fläkt går som mest i 2200 rpm. Funderade först på en Papst variofan, men den kostar 448 kr på Elfa, +moms och frakt och sen tillkommer även en temperaturstyrning till den. Slutsumma med frakt skulle hamna runt 7-8 hundra kronor och det tycker jag är litet väl mycket. Ger nu istället 279 för Papst fläkten. Hoppas på att den skall funka bättre än originalet. Återkommer med uppdatering när installation skett.

  • Medlem
  • 2004-04-06 20:53

Oooootrolig skillnad! Både i ljudvolym och luftning. Den här fläkten kan jag varmt rekommendera. Stämmer som de säger, Papst gör otroliga fläktar. Sänkte burktemperaturen och volymen direkt bara jag bytte till Papst 120mm fläkt. Skall ev prova att "trimma ner" den något och sen kolla vad detta har för effekt ljud och temperaturmässigt. Har nämligen satt en trimpotentiometer på fläktkabeln. Blev över från min Thermaltake Smartfan II. Just det....och det där vidriga pulserande sjungande ljudet i plåten har helt försvunnit. Kör även med Vantec siliconedämpare.

För länge sen installerade jag två små papst fläkter i min LÖVBLÅSARE (dvs en MDD 867DP), samt en enermax enerflow någonting någonting.
Den stora enermax är jag rätt nöjd med och drar bara igång när det verkligen behövs (dvs inte allt för ofta för min del).

Dom två papst fläkterna i strömaggr., som enligt spec. ska vara relativt tysta (>23db tror jag), är det dock på tok för hög volym på tycker jag.
Har tyvärr inte hunnit/orkat pillat med det mycket mer sen dess, men jag undrar om inte jag har klantat mig på något sätt när jag slängde in dom med tanke på det du upplevar. Kan det vara så att dom får för mycket ström? jag minns att jag monterade kablaget mer eller mindre som original fläkterna (minus en kabel för varv avkäning eller vad det nu var), men det kanske går att sänka varvtalet genom någon special koppling?

Nu var detta 4+ månader, men du kanske kan tipsa lite mer, ang. just de två små fläkterna i strömaggregatet, nu när du har det färskt i minnet?

Bevaka tråden