Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra en master till slave utan problem?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en grå Power Mac G3 med ett Sonnet ATA66-kort och jag har haft två master-hårddiskar kopplade till var sin ATA-buss. Nu har jag försökt koppla om den ena hårddisken till slave och lagt den i den andra ATA-bussen tillsammans med den andra hårddisken som master, men slave-disken vill inte synas. Måste de ligga i nån speciell ordning på IDE-kabeln? Vad göra? Tips önskas.
mvh/A

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 22:55

Det är bara en bygel på disken som flyttas (cable select är nyare än ATA-66)

Hehe, jo jag vet att man ska bygla och det har jag gjort; slave på den ena och master på den andra. Vad innebär Cable select? Kan det hjälpa mig? Ska båda diskarna ha cable select i såna fall?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 23:21

Diskarna skall ha cable select (och det har de ju ofta) - men så skall även idecontrollern ha det (och det har väl inte ATA-66)

Master bör sitta sist f.ö. och det gäller nog som god regel oavsett om man har cable select eller inte…

Hur ska byglarna sitta optimalt?

Som det är nu är min gamla master-disk (orginaldisken 20GB i en PM G4 450) fucked up tror jag så därför köpte jag en ny Seagate 160 för att ha som en ny master.

När jag försökte göra det försvann den gamla mastern och kunde inte hittas alls, medan min gamla slave-disk (IBM 80GB) hittades. När jag satte om dem som jag fann det rimligt, då försvann alla förutom den nya mastern.

Så, hur ska byglarna sitta optimalt? 1st Seagate 160, 1st IBM 80, 1st orginal 20.

Thanks!

Ursprungligen av Jeffery:

Som det är nu är min gamla master-disk (orginaldisken 20GB i en PM G4 450) fucked up tror jag så därför köpte jag en ny Seagate 160 för att ha som en ny master.

När jag försökte göra det försvann den gamla mastern och kunde inte hittas alls, medan min gamla slave-disk (IBM 80GB) hittades. När jag satte om dem som jag fann det rimligt, då försvann alla förutom den nya mastern.

Så, hur ska byglarna sitta optimalt? 1st Seagate 160, 1st IBM 80, 1st orginal 20.

Thanks!

Du har ju två IDE kanaler originalet på 20GB byglas som master och CD/DVD:n byglas som slave på IDE kanal 2 sedan är det hugget som stucket vilken av IBM eller Seagate som är master eller slave på IDE kanal 1.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 07:02
Ursprungligen av xplane:

Du har ju två IDE kanaler originalet på 20GB byglas som master och CD/DVD:n byglas som slave på IDE kanal 2 sedan är det hugget som stucket vilken av IBM eller Seagate som är master eller slave på IDE kanal 1.

Går det bra att boota från en CD ansluten som slave numera?
På äldre G3 var det inte så käckt

Ursprungligen av Pär:

Går det bra att boota från en CD ansluten som slave numera?
På äldre G3 var det inte så käckt

Ja det var sådant här som gjorde att jag ledsnade på mac...Det är flaskhalsar överallt i hårdvaran men men...

Okej - jag ska vara ärlig: jag fattar ingenting

IDE 1 och IDE2? Jag har bara dragit en lång IDE-kabel till alla tre hårdiskar, är det där problemet ligger?

Och hur exakt ska byglarna sitta för att det ska funka? Är inte det standard mellan alla hårddiskar, och om så - varför har vissa två och andra bara en?

Hälsningar,

Björn - den okunniga 5-åringen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 13:23
Ursprungligen av Jeffery:

Okej - jag ska vara ärlig: jag fattar ingenting

IDE 1 och IDE2? Jag har bara dragit en lång IDE-kabel till alla tre hårdiskar, är det där problemet ligger?

Och hur exakt ska byglarna sitta för att det ska funka? Är inte det standard mellan alla hårddiskar, och om så - varför har vissa två och andra bara en?

Hälsningar,

Björn - den okunniga 5-åringen.

Bara två IDE-grunkor på en ATA-kanal... Alltid! (vid parallellinterface)

Hur byglarna skall sitta står på disken (vad som är master/slave -läge, vad som är byglar för annat) eller på HD-tillverkarens hemsida (google for the resque)

Google for the resque när det gäller lite "principbilder" och så oxå kanske

Jag behöver väcka lite fler frågeställningar i denna tråd:

Kan man byta mellan slave och master hur som helst? Om tex jag haft en disk som master i en dator och sen flyttar den till en annan dator och sätter den slave, ska det funka ändå? Om vi inte blandar in system i detta resonemang borde det funka? Eller måste man omformatera varje gång man byter mellan master/slave?

Notera också att jag har insett att det är bra att master sitter sist på en kabel och slave i mitten. Samt jag snackar gammal hederlig p-ata.

Och OM vi blandar in en disk med system; kan disken då växla slave/master? Vad tänka på?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-12 13:48

Jag flyttade en disk från slave till master utan att formattera om den. Jag bara byglade om den. Det fungerar, men det tar en stund innan datorn hittar systemet.

Det var på en blåvit G3:a med ATA66-kort.

Ok, vad menar du med att det tar en stund? Måste man starta om några gånger eller ska man bara vänta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-12 14:33

Den står still och en ikon blinkar på skärmen några sekunder innan den startar.

1
Bevaka tråden