Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggast design på telefoner.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-18 03:49

Förr i tiden var Nokia enligt många den mobiltillverkade som gjorde snyggast mobiler, de var små, smäckra och gedigna. Hur ligger det till nu? Själv anser jag att SE har nått den punkten som nokia hade för något/några år sen dvs säga mycket bra design, medan Nokia gör allt konstigare och konstigare telefoner. Är konsumentera redo för denna design?

Vad tycker du?

Ps: Kan någon moderator ändra rösningen från "tillverkar" till "tillverkare"

Ursprungligen av odin:

Förr i tiden var Nokia enligt många den mobiltillverkade som gjorde snyggast mobiler, de var små, smäckra och gedigna. Hur ligger det till nu? Själv anser jag att SE har nått den punkten som nokia hade för något/några år sen dvs säga mycket bra design, medan Nokia gör allt konstigare och konstigare telefoner. Är konsumentera redo för denna design?

Nokia har ju några grymmt snygga användarvänliga telefoner som slår Ericssons telefoner på nästan alla punkter dessutom har Nokia en del freakiga mumintroll varianter - Suomi rules helt enkelt,

Finnarna vågar mer och har helt klart vassare designers och tekniker . Ericsson kommer nog tyvärr aldrig komma i kapp igen. Inkompetent ledning under flera år kostar på...........

  • Medlem
  • 2004-03-18 09:53

Nokia har alltid sett för jävliga ut. Ericssons mer businesslika telefoner har alltid tilltalat mig. Ser ut som telefoner när Nokia ser ut som slalombindningar.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 09:58
Ursprungligen av Baron:

Nokia har alltid sett för jävliga ut. Ericssons mer businesslika telefoner har alltid tilltalat mig. Ser ut som telefoner när Nokia ser ut som slalombindningar.

Att Nokias telefoner ser ut som slalombindningar var dagen sanning.
Tyckaer att SE sensate telefoner slår konkurenterna med hästlängder när det gäller designen.

Jag har gått från nokia till motorola till seimens till slutligen SE och nu är jag äntligen nöjd...
Motorolas och siemens telefoner var jag absolut inte nöjd med, medans nokia var helt okej...
I nuläget så gör SE de absolut läckraste mobilerna...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 12:19

S-E e klart snyggast.. men vem har eg bäst OS.. smidigast navigering.. ??!?!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 12:33

Nokia design = for kids
Ericsson/SonyEricsson = for grown-ups

T610 är hittills snyggaste luren, med R320s tätt därefter

Ursprungligen av Schuckert:

Nokia design = for kids
Ericsson/SonyEricsson = for grown-ups

T610 är hittills snyggaste luren, med R320s tätt därefter

Tycker du den här är för kids så kanske det är glasögondags?
http://www.nokia.se/phones/6810/
T610 är ju ganska snygg för att vara Ericsson men hade varit snyggare enfärgad och kunde haft klart bättre knappar och ljud.

  • Medlem
  • 2004-03-18 14:45
Ursprungligen av jazzper:

Tycker du den här är för kids så kanske det är glasögondags?
http://www.nokia.se/phones/6810/

det där är ju som att titta på en Dell bredvid en Mac. Kanske mer för brats än kids, men schuckert har ju helt rätt i sak! Total avsaknad av harmoni, fylld med en massa onödigt "dekorativa" linjer... urk

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 20:38
Ursprungligen av jazzper:

Tycker du den här är för kids så kanske det är glasögondags?
http://www.nokia.se/phones/6810/
T610 är ju ganska snygg för att vara Ericsson men hade varit snyggare enfärgad och kunde haft klart bättre knappar och ljud.

Efter att ha sett Nokia-luren är min ståndpunkt ännu starkare.

Ursprungligen av jazzper:

Tycker du den här är för kids så kanske det är glasögondags?
http://www.nokia.se/phones/6810/
T610 är ju ganska snygg för att vara Ericsson men hade varit snyggare enfärgad och kunde haft klart bättre knappar och ljud.

Den är plastig och känns som en leksak... En bekant tyckte den var kul i två dagar...

Ursprungligen av pizzabudet:

Den är plastig och känns som en leksak... En bekant tyckte den var kul i två dagar...

Nokia 6810 lär ju inte vara plastigare än de flesta av Ericssons modeller och ska telefoner vara roliga också så är ju knappast SonyEricssons roligare än Nokias.

Kul att många här är SE patrioter men lite synd att inte fler är realister. Tror/Vet SE telefonerna skulle vara bättre och snyggare om Japanska Sony höll i designbesluten. Nu är dom ju fulsnygga hybrider med klara brister i knappar ljud och menyer.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-18 22:20
Ursprungligen av jazzper:

Kul att många här är SE patrioter men lite synd att inte fler är realister. Tror/Vet SE telefonerna skulle vara bättre och snyggare om Japanska Sony höll i designbesluten. Nu är dom ju fulsnygga hybrider med klara brister i knappar ljud och menyer.

Det måste jag invända mot, de modeller från SE som är av japanskt stuk (d.v.s. clamshellmodellerna) är de som jag rent designmässigt är minst lyckade. T610 är en väldigt vacker telefon och den nya S700 är också väldigt snygg enligt mig.

T610s efterföljare T630 känns tyvärr som ett steg i fel riktning, bort från stilrenhet mot plastighet och allmän svulstighet.

Ursprungligen av surak:

Det måste jag invända mot, de modeller från SE som är av japanskt stuk (d.v.s. clamshellmodellerna) är de som jag rent designmässigt är minst lyckade. T610 är en väldigt vacker telefon och den nya S700 är också väldigt snygg enligt mig.

T610s efterföljare T630 känns tyvärr som ett steg i fel riktning, bort från stilrenhet mot plastighet och allmän svulstighet.

Tror inte Sony Japan står 100% bakom SE's europeiska clamshellmodeller , tycker inte heller att 610 är "väldigt vacker" med andra bättre knappar och enhetlig färg hade den dock varit helt ok.

S700 ser ju ut som en något snyggare Qtek-mobil och OS:et påminner ju starkt om XP

Ursprungligen av jazzper:

Nokia 6810 lär ju inte vara plastigare än de flesta av Ericssons modeller och ska telefoner vara roliga också så är ju knappast SonyEricssons roligare än Nokias.

Kul att många här är SE patrioter men lite synd att inte fler är realister. Tror/Vet SE telefonerna skulle vara bättre och snyggare om Japanska Sony höll i designbesluten. Nu är dom ju fulsnygga hybrider med klara brister i knappar ljud och menyer.

Tycker varken min fd T610, min Z600 eller farsans z200 är plastig. Sanarare tvärtom. Det känns gediget och som en telefon skall kännas. De enda Nokia som inte känns som leksaker är ju de absolut dyraste i titan, men där är knapparna så små att man får be en tre årog sköta ringandet!

Sony har mycket inflytande på designen. Innehållet står Ericsson för, medans utsidan till största del är japanerna.

Sen i valet mellan SE och Nokia så beror det på vem som gör bäst telefoner. Ingen annan parameter betyder mer!

Ursprungligen av pizzabudet:

Tycker varken min fd T610, min Z600 eller farsans z200 är plastig. Sanarare tvärtom. Det känns gediget och som en telefon skall kännas. De enda Nokia som inte känns som leksaker är ju de absolut dyraste i titan, men där är knapparna så små att man får be en tre årog sköta ringandet!

Sony har mycket inflytande på designen. Innehållet står Ericsson för, medans utsidan till största del är japanerna.

Enligt mina "vänner" på Ericsson så har tyvärr Sony Japan stort inflytande på bara ett fåtal modeller. Och det syns.
Tycker som sagt att Ericssons telefoner känns väl plastiga med rätt dålig passform på flera modeller och knapparna har ju oftast dålig känsla är fel utformade och är rätt små på SEs telefoner. "Joystickarnas" känsla skiljer sig även åt rätt mycket mellan helt nya SE telefoner av samma modell vilket är ganska B.

Men det som Nokia är bäst på är helt klart menyhanteringen ljudet och signalerna.Plus att dom som sagt vågar experimentera med design ibland med lyckat resultat ibland med misslyckat resultat men totalt sett så gör dom ju det mesta rätt-

  • Medlem
  • 2004-03-19 15:42
Ursprungligen av jazzper:

Tycker som sagt att Ericssons telefoner känns väl plastiga...

Du tycker fel.

Ursprungligen av jazzper:

Enligt mina "vänner" på Ericsson så har tyvärr Sony Japan stort inflytande på bara ett fåtal modeller. Och det syns.
Tycker som sagt att Ericssons telefoner känns väl plastiga med rätt dålig passform på flera modeller och knapparna har ju oftast dålig känsla är fel utformade och är rätt små på SEs telefoner. "Joystickarnas" känsla skiljer sig även åt rätt mycket mellan helt nya SE telefoner av samma modell vilket är ganska B.

Men det som Nokia är bäst på är helt klart menyhanteringen ljudet och signalerna.Plus att dom som sagt vågar experimentera med design ibland med lyckat resultat ibland med misslyckat resultat men totalt sett så gör dom ju det mesta rätt-

Min kontakter med SE i Lund säger tvärtom att system sköter Ericsson och Sony står mer för formen.

Vilka modeller känns plastiga ifrån SE? Jag vet bara ett par modeller ifrån Nokia som INTE är plastiga, dvs de av titanium.

Jag upplever ingen skillnad på de 40 T610 som köpts in där jag jobbar. Alla kändes på samma sätt...

Menysystemet anser jag att SonyEricsson snott hem igen. Nu är det snabbt, logiskt och snyggt. Nokias eviga klickande runt pallar jag inte med längre...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 13:43

Kan bara instämma med de tidigare inläggen. SE är snyggast. Därmed inte sagt att de inte kan bli bättre. Jag tycker att de snyggaste telefonerna var T28an och dess föregångare, vad den nu hette, som fanns i röd eller blå plast. Dessa kändes gedigna och snyggt designade.

Vad jag skulle vilja ha ut av en mobil är att den är "ren". Dvs: 1. Ingen text (annat än på knapparna). 2. Inte en massa kurviga linjer. 3. Snygg färg (typ krom, borstad aluminium, titan, eller ljusgrå plast). 4. Så liten som möjligt.

Avseende funktion tycker jag att det som skulle behövas är: 1. Bluetooth. 2. Stort minne. 3. Snabbt OS.

Färgskärm känns djävligt sekundärt, men visst, om det inte gör telefonen större så är väl det OK.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 13:57

Ja, min T39m var ju helt underbart snygg. Men nu har jag ju en söt liten Nokia 2100 (turkost skal)

  • Medlem
  • 2004-03-18 14:46
Ursprungligen av Foxfire:

Ja, min T39m var ju helt underbart snygg. Men nu har jag ju en söt liten Nokia 2100 (turkost skal)

Jag saknar min T29...

Köpte en Siemens S55 för att dem var snygg och vilade bra i handen. Valde mellan den och SE T610, hade T610:an visats för mig i den svart-röda färgkombinationen hade jag slagit till direkt. Men antagligen hade jag valt en Vertu om jag varit mångmiljonär.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-18 16:13

Förr var nokia mindre, hade bättre skärm, bättre menysystem och längre batteritid. Nu är SE mindre, har har bättre skärm, bättre menysystem och längre batteritid

Ja det är stor skillnad på nu och då. När Nokia kom ut med 6110 och Ericsson hade sina klumpar (typ 888) så var Nokia helt överlägsna i design, enligt mig (däremot var Ericssons modeller rejälare). Nu har Ericsson blivit plastigare men hyfsat snygga faktiskt samtidigt som Nokia tagit ut svängarna så man undrar vad dom slickat på för papper...

Ursprungligen av axpax:

Förr var nokia mindre, hade bättre skärm, bättre menysystem och längre batteritid. Nu är SE mindre, har har bättre skärm, bättre menysystem och längre batteritid

Njae, menysystemet i SE-telefonerna är fortfarande onödigt krångligt, begränsat och bökigare än Nokias. Batteritiden på både T610 och T630 är rätt kass (haft min sen den kom ut och hade en Nokia 6210 innan - kan ju finnas Nokia med sämre batteritid än den förstås). Men det SE gjort rätt är att dom lagt till rätt funktioner och stött rätt (som att tidigt sats på bluetooth) och satsat på bättre skärmar än Nokia. Och inte lika pårökt design...

Det är alltid lätt att det går inflation i designen.. Tom Apple borde passa sig. . . Snart finns det inte en pryl utan ALU-look...:)

  • Medlem
  • 2004-03-18 17:16

Bah, jämför en Ericson 337 med en Nokia 2110...

kolla in de nya siemens lurarna....lite T610 kopia men jävligt snygga....stod lite om dem på macfeber

instämmer med schukert, nokia är som stenafärjorna.....

  • Medlem
  • 2004-03-18 21:31

jo, det finns även ju de som tycker att Win XP är snyggt...

Ursprungligen av Baron:

jo, det finns även ju de som tycker att Win XP är snyggt...

Visst och det är dom som brukar köpa SonyEricsson telefoner...........

Bevaka tråden