Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ eller ouml;-kod i keywords ??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar normalt med Golive.
När man lägger in nyckelord så visas åäö (i kodläget) som ouml;-tecken. Däremot, i Dreamweaver (testat MXX 2004) visas de som riktiga, svenska tecken.

Har detta någon betydelse för sökmotorernas indexering? Jag gör sidorna i Doctype HTML 4 Transitional.

Använder encoding ISO5589-1. Finns det någon anledning att använda UTF-8? (Eller är jag ute och cyklar.)

/Brake6

Hann inte med att hitta någon vettig info i specifikationerna, men jag gissar på att du måste köra hmtl entities (dvs & auml för ä etc) på dom, eftersom att attributen för keywords i en meta tag bara är text som beskriver sidan på språket som sidan är skriven i. Alltså bör den behandlas likadant.

Dock så brukar alldrig göra något vidare utav av keywords taggar längre för de flesta sidor (känns mest som det blir ignorerat av de flesta större sökmotorer med dagens sökmotor teknologi), men jag kan inte komma på att jag har hamnat i problem pga encodade tecken i keywords attributen..

(att DW inte fattar förvånar mig inte )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-18 13:03
Ursprungligen av Brake6:

Jag jobbar normalt med Golive.
När man lägger in nyckelord så visas åäö (i kodläget) som ouml;-tecken. Däremot, i Dreamweaver (testat MXX 2004) visas de som riktiga, svenska tecken.
Har detta någon betydelse för sökmotorernas indexering? Jag gör sidorna i Doctype HTML 4 Transitional.
Använder encoding ISO5589-1. Finns det någon anledning att använda UTF-8? (Eller är jag ute och cyklar.)

Som Johan säger, så har nyckelorden närmast försumbar betydelse för sökmotorrankingen. Men jag har faktiskt märkt att AllTheWeb.com ("Fast") ibland verkar har problem med å, ä och ö.
För övrigt tycker jag att detta med olika tecken och språk är en jädra cirkus. Det verkar inte ens som folk på t.ex. Macromedia har koll på vad som egentligen gäller. Man är glad att man inte är japan eller kines.

GoLive sköter det korrekt, medan Macromedia ännu inte fixat buggen... Tror det var fyra år sedan jag rapporterade den.

Sökmotorerna är känsliga på skillnaden. Har varit med om att positioneringar misslyckats för att kodningen var fel i metataggen.

Ja det är krångligt med åäö.
När jag verifierade min sida fick jag anvisning om att semikolon (;) inte var tillåtet (??). Dock, tog jag bort en rolllover-effekt (gjord direkt i Golive) fick jag godkännt.

Jag gissar att "Description" och "Title" är viktigare för bra indexering. Och så klart många andra som länkar till mig.

/Brake6

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-18 20:49
Ursprungligen av pizzabudet:

GoLive sköter det korrekt, medan Macromedia ännu inte fixat buggen... Tror det var fyra år sedan jag rapporterade den.

Sökmotorerna är känsliga på skillnaden. Har varit med om att positioneringar misslyckats för att kodningen var fel i metataggen.

"Bugg"? Näää...
Och det med sökmotorer, misslyckad "positionering" och metataggar låter lite tveksamt, faktiskt...

njae, vad gäller google så är meta taggar inte det helt stora utan deras pagerank algoritm går mest på innehållet, det som rent faktiskt betyder något. så bra html kan faktiskt hjälpa en att få bättre sökmotor placering eftersom det med ett rent och bra strukturerat html dokument finns mindre "tjafs" som spidern måste leta sig igenom (och som i vissa fall kan straffa sig)..

Vissa sökmotorer använder tex bara Description till att visa info om sidan när resultat visas..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-18 20:52
Ursprungligen av johan dansk:

njae, vad gäller google så är meta taggar inte det helt stora utan deras pagerank algoritm går mest på innehållet, det som rent faktiskt betyder något. så bra html kan faktiskt hjälpa en att få bättre sökmotor placering eftersom det med ett rent och bra strukturerat html dokument finns mindre "tjafs" som spidern måste leta sig igenom (och som i vissa fall kan straffa sig)..

Vissa sökmotorer använder tex bara Description till att visa info om sidan när resultat visas..

Jo, så e det. Man kan t.o.m. kosta på sig o säga att metataggar (keywords) i princip är värdelösa. OK, om det är strid på kniven mellan två sajter om en placering, så kanske, kanske bra keywords (som stämmer med innehållet) kan göra skillnaden.

Ett extra tips är att använd ALT taggen... Gör mycket på sig!

1
Bevaka tråden