Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

60 GB iPod?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Saxat från Mac OS Rumors:
60GB iPods on the way? According to a single source at one of Apple's most prolific hard drive suppliers, Cupertino has ordered up a considerable batch of new 60GB drives specifically for use in updated iPods. Delivery has not yet been made, but according to the source, Apple documents in his posession indicate the update in question would take place in early or mid April; pricing is expected to remain stable for the time being.

Låter rimligt.

Om inte "iPod fet" ska bli fullständigt överkörd av iPod mini måste man argumentera stort lagringsutrymme för att sälja storebror. Med tanke på hur bra mini säljer verkar inte balans riktigt råda mellan pris/kapacitet hos "iPod fet".

Men, vad vet jag, jag spånar bara...

Hårddiskstorleken i iPod har hela tiden varit beroende av hur stora 1,8"-hårddiskar Toshiba lyckats tillverkar. I princip varje gång Toshiba har kommit ut med en ny större 1,8"-disk så har Apple följt efter och utökat utrymmet i iPod. Så vitt jag vet är 40 GB fortfarande det största, eller?

Sen när det gäller Mac OS Rumors så trodde jag folk faktiskt hade slutat läsa den sajten för länge sen, det är få macryktessajter som haft så pårökta och felaktiga rykten som MOSR...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 11:11

Rykten... såklart, har sagt att Toshiba har en 1.8" 60Gb disk, men att den inte är släppt ännu.
Det skulle ju vara kul om iPoden blir den första kommersiella produkt som användern den. Toshiba måste ju tjäna bra med pengar på iPoden, särskilt nu med Mini och Toshibas 0.85" 4Gb disk.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 10:00

Macworld.se säger att Apple använder Hitachi-diskar i iPoden. Hur ska det vara?

  • Medlem
  • 2004-03-15 17:05

Hitachi i den lilla och toshiba i den stora...

Ursprungligen av Adrian B:

Hårddiskstorleken i iPod har hela tiden varit beroende av hur stora 1,8"-hårddiskar Toshiba lyckats tillverkar. I princip varje gång Toshiba har kommit ut med en ny större 1,8"-disk så har Apple följt efter och utökat utrymmet i iPod. Så vitt jag vet är 40 GB fortfarande det största, eller?

Nu har Toshiba kommit med en hårddisk på 60 GB, så nu kan det bli allvar, läs mer här.

Precis! 1,8"-disk från Toshiba i vanliga iPod och 4 GB Microdrive från Hitachi i iPod mini.

Linge: Aha, jag hade inte sett ryktet om ny disk från Toshiba. Den där 0,85"-disken från Thoshiba tror jag inte är helt klar ännu.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 18:33

Enligt AppleInsider så kommer den nya iPoden att ha:

  • 50GB disk

  • 2" färgskärm

  • Video-out

  • Nytt scrollhjul (typ mini)

  • Prislapp: $499

Hoppas hoppas. Och kan de trycka in en liten BT-modul så vore det ju för bra för å va sant. Hoppas.

28 april (iTMS 1 år) kan tydligen vara dagen det smäller också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 11:08
Ursprungligen av pjutsi:

Enligt AppleInsider så kommer den nya iPoden att ha:

  • 50GB disk

  • 2" färgskärm

  • Video-out

  • Nytt scrollhjul (typ mini)

  • Prislapp: $499

iPod maxi! Enligt AppleInsider inga videofunktioner (video-uppspelning alltså) - verkar lite onödigt med färgskärm? Hoppas att man åtminstone kan se omslagen nu, kanske någon fräck visualiser också!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 13:38
Ursprungligen av arru:

iPod maxi! Enligt AppleInsider inga videofunktioner (video-uppspelning alltså) - verkar lite onödigt med färgskärm? Hoppas att man åtminstone kan se omslagen nu, kanske någon fräck visualiser också!

Jag tror precis som linge och Adrian att det kommer att handla om visning av stillbilder, vilket blir klockrent. Och vad gäller färgskärm så är det ju givet, eller kanske du tycker det verkar önodigt med dessa på mobiltelefoner också? Tro mig, skivomslag och visualizers kommer blir det sista vi alla kommer att glo på på våra färg-iPods om ett år.

Video ut? Yeeeehaaa! Tur att jag inte köpt någon än...

BT vore fräckt. Och förhoppningsvis fixar de till batteriproblemet, så folk gnäller mindre...

  • Medlem
  • 2004-03-17 18:47

Känns osannolikt, hur ofta säljs det hårddiskar med udda storlek på lagringutrymme?

20,40,60,80,120 osv har ju varit nästan standard...

  • Medlem
  • 2004-03-17 20:44
Ursprungligen av Tim:

Känns osannolikt, hur ofta säljs det hårddiskar med udda storlek på lagringutrymme?

20,40,60,80,120 osv har ju varit nästan standard...

För det första är inte 50 ett udda tal då det är delbart med 2. Men om du syftar på första siffran i 50 (5) så är den ju udda. Diskar med en första udda siffra har som bekant förekommit tidigare i iPod. Inte för att jag tror att 50GB är särskilt troligt men de diskstorlekar du nämner är inte hela sanningen.

Du glömmer 5GB, 10GB, 15GB, 30GB... trots det känns inte 50GB särskilt troligt. 60GB däremot blir nog nästa storlek.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 22:11

Video-out skulle väl vara till för att visa bilder, bildspel och liknande. Inga processorkrävande saker som högkvalitetvideo.
Men OM nu ryktet skulle vara sant, var skulle själva utgången sitta?

Ursprungligen av linge:

Video-out skulle väl vara till för att visa bilder, bildspel och liknande. Inga processorkrävande saker som högkvalitetvideo.

Exakt så uppfattade jag också det, video ut är en helt annat sak än rörlig video (i hög kvalité), det betyder bara att man kan visa en bild via videosignal.

Att låta en iPod ha färgskärm för att visa digitalbilder makes perfect sense i mina ögon. iPoden är ju redan idag ett verktyg för att [mellan]lagra digitala bilder. Att då kunna bläddra igenom dessa för att se vad som finns där är en vettig funktion. Att kunna koppla in den till tv:n och visa bilderna där är också en vettig funktion och en funktion som finns på många digitalkameror idag (de flesta antagligen).

Med den här HDn i framtiden skulle iPoden bli extrem..

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=260761

Ursprungligen av Radeeon:

Med den här HDn i framtiden skulle iPoden bli extrem..

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=260761

Är det inte den där som sitter i iPod mini?

  • Medlem
  • 2004-03-19 06:36
Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Är det inte den där som sitter i iPod mini?

Nej, verkligen inte, där sitter en drive som är lika stor som ett Compact Flash kort, klart större...

wow...

video ut? kommer den kunna visa fullskärmsvideo!? behövs inte ett grafikkort till det?

:rolleyes:

iTMS känns viktigare än en 50 GB iPod...hoppas apple jobbar hårt på det! Jag kommer säkert köpa för 300-500/månad...

När ryktena om iPod mini kom så spekulerades det i den där 0,85 tums Toshiba-disken, men om Apple hade valt den så hade vi väl fortfarande inte haft någon iPod mini, tror inte den var produktionsklar (och kanske inte är klar ännu?) när iPod mini designades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 19:10

Dagens kampanj från Apple verkar ge sken av att en ny generation iPod inte kommer förrän till sommaren. Man får en Monster iCable på köpet om man köper en iPod (ej mini). Kampanjen gäller från och med idag till den 6 juni 2004.

http://promo.euro.apple.com/promo/ipod_connection/se/

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 10:09

apple måste släppa en med en 60Gigare i snart.. häst 80. jag har visat alla mina kompisar iPoden, o alla vill ha en.. tills dom såg Creatives 60Gigs MP3spelare -totalripoff på iPoden- på Teknikmagasinet..

jag som har stilat med iPodens lagring kontra pris.
Creatives 60Gigare är förövrig billigare än 40Gigs iPod.

är inte den STÖRRE? och den ser ju ut som en 90-tals-walkman - hur kul e det :rolleyes:

Ursprungligen av DimeR:

apple måste släppa en med en 60Gigare i snart.. häst 80. jag har visat alla mina kompisar iPoden, o alla vill ha en.. tills dom såg Creatives 60Gigs MP3spelare -totalripoff på iPoden- på Teknikmagasinet..

jag som har stilat med iPodens lagring kontra pris.
Creatives 60Gigare är förövrig billigare än 40Gigs iPod.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 10:48
Ursprungligen av el gringo:

är inte den STÖRRE? och den ser ju ut som en 90-tals-walkman - hur kul e det :rolleyes:

Är inte Walkman'en 10 ggr snyggare dock?...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-14 10:47
Ursprungligen av DimeR:

jag har visat alla mina kompisar iPoden, o alla vill ha en.. tills dom såg Creatives 60Gigs MP3spelare -totalripoff på iPoden- på Teknikmagasinet..

Hehe...

Ursprungligen av DimeR:

apple måste släppa en med en 60Gigare i snart.. häst 80. jag har visat alla mina kompisar iPoden, o alla vill ha en.. tills dom såg Creatives 60Gigs MP3spelare -totalripoff på iPoden- på Teknikmagasinet..

jag som har stilat med iPodens lagring kontra pris.
Creatives 60Gigare är förövrig billigare än 40Gigs iPod.

Jo men Creatives änvänder väl 2,5-tumsdisk?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 12:54

INgen avning om vad dom använder.. Den har större kapacitet.. det e det kunden tänker på.
iaf jag o alla jag känner.. sen att ja, den e ngt större, men den är oxå billigare..

Billigare, Mer utrymme.. sen e dom få centimetrarna extra sekundära.

Ta nu inte detta som att jag skulle köpa en Creative ist för en iPod.. skulle aldrig svika.
Men dom som inte brinner för Apple:s grejer skiter i om det står iPod på eller Creative.

Ursprungligen av DimeR:

INgen avning om vad dom använder.. Den har större kapacitet.. det e det kunden tänker på.
iaf jag o alla jag känner.. sen att ja, den e ngt större, men den är oxå billigare..

Billigare, Mer utrymme.. sen e dom få centimetrarna extra sekundära.

Då har du nog missat hela poängen med iPoden från början. Apple valde ju från dag 1 att satsa på 1,8-tumsdiskar just för att få iPoden behändig. Trots att det fick att få betydligt större utrymme om de hade gått upp till 2,5-tumsdiskar. Men då hade iPoden varit stor som en klump och inte sålt lika bra. Det har hela tiden funnits tillverkare som haft mer utrymme än iPod eftersom 2,5-tumsdiskar rymmer mycket mera och kostar mindre (det är alltså samma diskar som finns i bärbara datorer). I dagsläget är 40 gig den största 1,8-tumsdisken som Toshiba gör och därmed är det så mycket utrymme en iPod kan ha som mest.

Bevaka tråden