Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copact Flash-kort funkar inte!!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-15 18:34

Jag har nyligen satt i ett PC-Card för att ta emot Copact Flash-minne i min PB 1400 och det funkade utmärkt, förutom att OS 9.1 inte kunde läsa kortet. Jag var tvungen att formatera det. Nu när jag sätter i kortet i min billiga HP-kamera kan inte kameran läsa kortet (unsupported). Hur ska jag göra för att både kameran och datorn ska kunna ha användning av det? Eftersom det är svårt med flyttbar media till en 1400 valde jag detta alternativet.

  • Medlem
  • 2004-03-16 11:40

Man kom igen! Kan inte någon ge några tips?????

  • Medlem
  • 2004-03-16 11:43

Testa att formatera kortet som FAT32 i datorn. Om det inte funkar, så har jag tyvärr inga tips.

  • Medlem
  • 2004-03-17 18:40
Ursprungligen av stfm:

Testa att formatera kortet som FAT32 i datorn. Om det inte funkar, så har jag tyvärr inga tips.

Jaha, hur gör jag en sådan formatering? Det tycks inte finnas något alternativ som heter så i Skivverktyg (i OS 9).

PS. Ursäkta stavfelet i rubriken: Compact Flash ska det givetvis vara. DS.

Senast redigerat 2004-03-17 19:29
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-17 19:13

Gär det inte att formatera kortet i kameran...??

  • Medlem
  • 2004-03-17 19:28
Ursprungligen av ThomasC:

Gär det inte att formatera kortet i kameran...??

Nix, kameran kan inte längre läsa kortet (efter att jag formaterade det till Mac OS Standard i OS 9.1); det står bara "unsupported CF card" i kameramenyn.

Vilka formateringsalternativ har du då? Om det fungerade innan så är det sannolikt så att kortet nu har formaterats i ett format som inte stöds av kameran. Om du har kvar manualen till kameran borde du kunna hitta mer info där.

  • Medlem
  • 2004-03-17 22:54
Ursprungligen av Johan Andersson:

Vilka formateringsalternativ har du då? Om det fungerade innan så är det sannolikt så att kortet nu har formaterats i ett format som inte stöds av kameran. Om du har kvar manualen till kameran borde du kunna hitta mer info där.

Det är detta som är problemet. Jag vet inte vilka formateringsalternativ jag har; manualen är borta sedan länge men kameran behövde inga drivrutiner till vare sig OS X eller OS 9. Jag får försöka formatera det i en annan kamera alternativt till FAT32 i en PC. Det går väl inte att formatera till något PC-format i en gammal Mac? Och vilken formatering har ett nytt CF-kort (egentligen)??

  • Medlem
  • 2004-03-17 23:11
Ursprungligen av down:

Det är detta som är problemet. Jag vet inte vilka formateringsalternativ jag har; manualen är borta sedan länge men kameran behövde inga drivrutiner till vare sig OS X eller OS 9. Jag får försöka formatera det i en annan kamera alternativt till FAT32 i en PC. Det går väl inte att formatera till något PC-format i en gammal Mac? Och vilken formatering har ett nytt CF-kort (egentligen)??

Det ska gå att formatera till FAT32 från menyn "special" i OS 9.

  • Medlem
  • 2004-03-18 08:15
Ursprungligen av stfm:

Det ska gå att formatera till FAT32 från menyn "special" i OS 9.

OK, jag sitter på jobbet (med en PC...) för tillfället så jag kan inte testa, men är det inte ett lite märkligt ställe att lägga formateringsmöjligheten på? Borde inte möjligheten finnas i Skivverktyg? När jag gjorde en sökning på FAT32 i Sherlock gav det inga resultat. Väl dolt, minst sagt.

MEN, än en gång: stort tack. Jag återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-17 22:58

CompactFlash är formaterade i FAT32....

1
Bevaka tråden