Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns RedHat för Mac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns RedHat för Mac?

  • Medlem
  • 2004-03-17 13:18
Ursprungligen av St Anger:

Finns RedHat för Mac?

Inte vad jag vet, däremot Suse och Yellow Dog.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 14:11

... och debian och gentoo.

oki, tAck så mycet!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 15:45

Är inte yellow dog i princip samma sak som red hat? Jag har fått för mig att jag hört det ngnstans.

  • Medlem
  • 2004-03-17 15:47

Du kan börja med Yellowdog för att sedan uppdatera därifrån med Fedora ppc. Och då har du ju på sätt och vis RedHat! Min PB är en dual-boot maskin med både OSX och "Fedora". OSX kan jag sedan köra i Linux via mol

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-17 22:08
Ursprungligen av poken:

Du kan börja med Yellowdog för att sedan uppdatera därifrån med Fedora ppc. Och då har du ju på sätt och vis RedHat! Min PB är en dual-boot maskin med både OSX och "Fedora". OSX kan jag sedan köra i Linux via mol

Finns alltså fedora för ppc??? Trodde att det bara var x86.

Jag rekommenderar nog hellre debian testing eller gentoo (färdigversion så man slipper kompilera i flera dar) framför RedHat

Ursprungligen av eric:

Jag rekommenderar nog hellre debian testing eller gentoo (färdigversion så man slipper kompilera i flera dar) framför RedHat

Varför det?
Vad är bättre?

Yellow Dog Linux baseras mycket riktigt på RedHat.
Kan jag alltså sedan "hoppa vidare" till "debian" eller "gentoo".

Jag vet ingenting om det här, men vill gärna veta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-17 23:09
Ursprungligen av star-affinity:

Varför det?
Vad är bättre?

Yellow Dog Linux baseras mycket riktigt på RedHat.
Kan jag alltså sedan "hoppa vidare" till "debian" eller "gentoo".

Jag vet ingenting om det här, men vill gärna veta!

Gentoo: skall ha mycket bra verktyg för att uppdatera programvaran - har dock ej testat själv - när jag får tid så vill jag nämligen testa någon bsd-variant istf linux.

Debian: lätt att installera: brännde en 100 MB cd och sen installerade jag rubbet över nätet (sitter på BBB 10 MBit) - gick väldigt fort och var lätt. Inte lika förtjust i rpm (redhats pakethantering för installation/uppdatering av program). Debian har mycket bra verktyg för installation/uppdatering!

En annan anledning att jag kollar på andra distar en redhat är att deras servervariant (RedHat Advanced Server 3) kostar mycket pengar, har för mig att det var över $1000... Även deras vanliga workstation release kostar en slant. Fedora är gratis men innehåller lite väl mycket beta och alpha versioner av ingående komponenter, kul om man vill testa det senaste men inte bra om man vill sätta upp en stabli server eller workstation.

YDL kan vara bra att börja med. Om man sedan vill testa någon annan dist så är det nog lättast att installera om...
På PPC har jag kört MkLinux, LinuxPPC (finns inte längre, killen som skötte den blev påkörd av ett rattfyllo), YDL (1:an och den som gällde juli 03) samt nu senast debian. Av dessa så föredrar jag nog debian.

Ursprungligen av eric:

En annan anledning att jag kollar på andra distar en redhat är att deras servervariant (RedHat Advanced Server 3) kostar mycket pengar, har för mig att det var över $1000... Även deras vanliga workstation release kostar en slant. Fedora är gratis men innehåller lite väl mycket beta och alpha versioner av ingående komponenter, kul om man vill testa det senaste men inte bra om man vill sätta upp en stabli server eller workstation.

Men källkoden måste de väl distrubuera fritt? Det är ju GPL.

/Kristofer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-17 22:42

YDL är enklast att komma igång med.

Det finns 3 st iso-filer. Behöver man alla vad gäller 301?
Vet nån?

Om man vill ha enkelt för sig, och vill aspirera på nördtitlar, så är YDL och Mandrake dina val.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 15:23

Källkoden är väl fri.
Det du betalar för är support och alla eventuella extra program som hänger med. Detta gäller de flästa linux distributioner du kan köpa.
Dessutom har de en bantad variant för nedladdning. (som jag har fattat det)

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-30 18:30

Fedora är Red Hats gratisvariant numera.
Vet inte riktigt hur det är med licenser och sånt för deras Enterprise-serie, men det man betalar mest för är ju supporten.

1
Bevaka tråden