Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabb är Cube:n?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter en Cube som kommer att fungera som en presentations-dator. Följande tyngre operationer måste fungera utan ryckigheter:

* Spela upp DVD
* Spela upp .avi- och SVCD-filer från hårddisken
* Spela upp iPhoto-samlingar
* Spela upp iMovie

Klarar en G4@450/500 Mhz detta?

tack för alla svar!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 12:52

Inga som helst problem på Cuben där hemma. Kör OS 10.3 och med ynka 450 Mhz och 192 Mb ram snurrar den på förvånadsvärt bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 13:00

Jag har oxå en kub som är i originalskick så när som på att jag tryckt i lite mer minne (768Meg).
Den Snurrar på fint! Att spela upp DVD/avi/svcd är absolut inga problem. Sålunda är det inte heller några problem att köra iPhoto/iMovie grejor heller.

Specs: 450MHz, 32megs ATI grafikkort och som sagt 768Meg minne. OS X 10.3

/jensa

Grymt!

Tack för snabb respons från Cube-diggare. Att man inte köpte en när dom såldes av Apple - dom var ju billigare då...

Ursprungligen av iJohannes:

Grymt!

Tack för snabb respons från Cube-diggare. Att man inte köpte en när dom såldes av Apple - dom var ju billigare då...

Dom kostade väl iofs runt 15-20.000 outbyggda när dom kom.

Ursprungligen av iJohannes:

Att man inte köpte en när dom såldes av Apple - dom var ju billigare då...

Nu pratar du väl ändå i nattmössan? Min kostade 25000:- på AppleStore inkl moms exkl skärm.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-03-17 21:10
Ursprungligen av Monkeyboy:

Nu pratar du väl ändå i nattmössan? Min kostade 25000:- på AppleStore inkl moms exkl skärm.

Men i slutfasen fick man en för runt 17000 kronor för minsta modellen. Det var vad en kompis till mig betalade i alla fall.

Men den versionen som hade CDRW, var på 500Mhz och hade ett Geforce 2 MX eller Radeon i sig var nog rätt mycket dyrare har jag för mig.

Ursprungligen av Puppet:

Men i slutfasen fick man en för runt 17000 kronor för minsta modellen. Det var vad en kompis till mig betalade i alla fall.

Men den versionen som hade CDRW, var på 500Mhz och hade ett Geforce 2 MX eller Radeon i sig var nog rätt mycket dyrare har jag för mig.

Mmm, det var nästan 5000:- skillnad för de extra 50 MHz:en vill jag minnas. Jag tog minstingen men byggde ut HD och RAM och la till CD-RW så det motsvarade värstingen - det landade på 25.000:-

Nog med detta sidospår kanske

Ursprungligen av Puppet:

Men i slutfasen fick man en för runt 17000 kronor för minsta modellen. Det var vad en kompis till mig betalade i alla fall.

Men den versionen som hade CDRW, var på 500Mhz och hade ett Geforce 2 MX eller Radeon i sig var nog rätt mycket dyrare har jag för mig.

Jo det var den, men jag ångrar mig inte
Cube "svaghet" i 450 utförande är tycker jag, grafik kortet, så om man byter det så funkar slideshow med alla dess effekter, 3D etc inget problem.

Allt det iJohannes undrar över verkar fungera bra på min kub 450 mhz.

jo, jo... liten överdrift men nästan är det så.

  • Medlem
  • London
  • 2004-03-22 08:51

iJohannes, kolla dina PM...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 11:02

Här kan man just nu köpa begagnade Cubar för $650 ! Vet dock inte vad frakt och liknande blir, men ringer man eller mailar svara de säkert snällt.

http://www.pcretro.com/webstore//catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=146

Är det inte hemskt krångligt att byta grafikkortet i Cube:n:

* kortplatsen är väl inte av normalstorlek, eller?
* många kort har väl fläktar vilket förstår charmen med en totalt (nåja, hårdisken finns ju) ljudlös dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-23 00:12
Ursprungligen av iJohannes:

Är det inte hemskt krångligt att byta grafikkortet i Cube:n:

* kortplatsen är väl inte av normalstorlek, eller?
* många kort har väl fläktar vilket förstår charmen med en totalt (nåja, hårdisken finns ju) ljudlös dator?

Hej, storleken på kortet ska inte vara några problem. Känner en som sat in ett Geforce 2 MX kort från en Power Mac i sin cube. Däremot så är metallplattan annorlunda. Mincubes grafikkort har ingen fläkt.

Ursprungligen av acke:

Hej, storleken på kortet ska inte vara några problem. Känner en som sat in ett Geforce 2 MX kort från en Power Mac i sin cube. Däremot så är metallplattan annorlunda. Mincubes grafikkort har ingen fläkt.

Storleken på kortet är ett potentiellt problem, men om man har tur och får fatt i kort som suttit i powermacar allternativt har rätt form faktor så är själva bytet inte så vanskligt, men om man är det minsta osäker bör en fackman göra det tycker jag. Det kräver bland annat en välsorterad uppsättning Torx verktyg. En sådan har vi ju alla?
Bytet av plåten är ett måste.
Jag har själv ett GFMX2 med dual skärm stöd i min Cube. Funkar fint och det finns ingen fläkt som surrar Håll dig ifrån Radeon m fläkt...

Lycka till!

Hmm...

Eftersom att det är så svårt att få fatt på en Cube till rimligen pengar skulle man ju kunna leta efter en iMac G4 och slita skärmen av den, eller hur?

En äldre bulkig PowerMacG4 är helt enkelt inte snygg...

1
Bevaka tråden