Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft förhandsvisar kommande Office 2004

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 00:27

*Vill ha mer info om MSN Messenger 4.0*

Ursprungligen av Pallish:

*Vill ha mer info om MSN Messenger 4.0*

Jag med

  • Medlem
  • 2004-03-17 00:30

Allvarligt så undrar jag om inte "Corporate America" håller på att springa med näsan före rakt in i en återvändsgränd. Vi får fler och fler funktioner i alla program, och allt färre personer utnyttjar ens en tiondel av programmens fulla potential. De flesta jag känner tycker att Office-paketet redan som det är, är på tok för allomfattande. Nu introducerar Microsoft en hel rad nya funktioner som ingen kommer att använda. Dessutom har de mage att testa på oss oskyldiga mac-användare först!

Det är uppenbart för vem som helst att både Microsoft och t ex Adobe bara skapar nya versioner för att kränga fler licenser. Det är inget konstigt med det, de måste ju avlöna sina programmerare, men jag hoppas att de snart börjar fundera på vad folk använder sina datorer till mest och satsa stenhårt på det. Om man introducerar ny teknologi, så måste den vara lätt att ta till sig. Apple missar ibland, men funktionalitet kontra funktioner är ofta hög. Dvs få funktioner, men man använder nästan alla.

"Office - nu med hälften av funktionerna, men dubbla funktionaliteten från tidigare versioner"

Det skulle jag köpa direkt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 08:06

Nu introducerar Microsoft en hel rad nya funktioner som ingen kommer att använda. Dessutom har de mage att testa på oss oskyldiga mac-användare först!

Är det inte samma funktioner som finns i Office 2003 (för PC) som är med i Office 2004 ? Jag har använt Office 2003 (för pc) nu ett tag och sättet att arbete med project centers och document centers fungerar riktigt bra ! Nu hoppas jag att Office 2004 blir lika bra så man kan använda iBooken lite lättare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-17 01:12

Sant. Det är inte funktioner det handlar om, utan logik och användarvänlighet. Det vore smartare av Microsoft att skrota Windows och satsa på att bygga ett modernt OS istället.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 01:53

Håller med dig stfm, bra argumenterat.
Dålig optimering av Microsoft och mycket onödiga funktioner, gör att det inte är kul att jobba med Office.

Någon som har en aning om vad det kostar när det väl släppts? Jag tror knappast att jag kommer att ödlsa mer pengar på Office paketet (privat), men måste nog ändå inhandla några upgraderingar för firman.

För privat bruk, så kör ju Keynote över PowerPoint, Entourage dumpades när Mail kom in i bilden, Excel använder man aldrig. Dock så ersätter ju inte TextEdit Word precis. Någon som vet ett bra alternativ för Word? Gratis eller ej, spelar ingen roll!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-03-17 07:54
Ursprungligen av freeze:

Någon som vet ett bra alternativ för Word? Gratis eller ej, spelar ingen roll!

Mellel är härmed föreslaget.

Ursprungligen av Le:

Mellel är härmed föreslaget.

Instämmer med föregående förslagsgivare. Mellel är min favorit tillsammans med Nisus Writer Express (som enligt utvecklarna kommer att komma ut i en mycket förbättrad, upphottad version nu i vår).

Synd att Office-paketet inte verkar kunna det där med Unicode. Är paketet fortfarande programmerat i Carbon eller har de skrivit om det i Cocoa? :rolleyes:

Ursprungligen av Le:

Mellel är härmed föreslaget.

Länk?

Ursprungligen av Svante S:

Länk?

Ah, här: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13254
Laddar nu!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 02:57

Problemet är att väldigt få företag bryr sig om att utvärdera vilka funktioner som borde tas bort till nästa release. Istället för att förfina programmet så känns det mest som att de lägger till 20 nya grejer som ska dölja gamla problem. Hur ofta händer det att funktioner byts ut eller rent av försvinner i den nyaste versionen?

Om apple inför nästa katt release bara har en nyhet, ett OS 100% snabbare än panther, så skulle jag uppgradera utan att fundera mer på saken, sen spelar det ingen roll om det följer med ichat 3 eller vad det nu kan vara.

Visst använder vi alla endast en bråkdel av funktionerna MEN det är OLIKA grejer vi använder - somliga tycker att Words fotnötter är det bästa som finns, medan andra inte ens vet vad en fotnot är, andra älskar Excels pivotdiagram och VBA-makron, medan andra är glada om de överhuvudtaget lyckas summera månadens räkningar.

Till skillnad från vad många tror så är det inte några fiffiga programmerare som sitter och kläcker ur sig nya funktion. Kostnaden för att utveckla program är så hög att bolagen redan på förhand försäkrar sig om att det finns efterfrågan genom ganska omfattande undersökningar av vad deras kunder önskar, och avsett vad man tycker om Microsoft i övrigt så har de historiskt varit exceptionellt framgångsrika i att läsa av marknadens behov och svara upp till det i form av nya produkter som folk är beredda att köpa

Anledningen till att t.ex. Microsofts Office-paket ser ut som det gör är att, sett på det sättet, att majoriteten av funktionerna faktiskt har varit/är efterfrågade av professionella användare. Att säga att de inte passar hemanvändare är väl ändå lite poänglöst, det är ju inte de som är målgruppen.

Rent konkret kan jag säga att jag anser det nya office-paketets projekthanterare vara lysande som idé - går direkt på vad som är det överlägset största problemet för majoriteten av användare - att hitta och hantera relaterade dokument, mail, etc. sen finns det annat som jag saknar, t.ex. är det fortfarande inte Unicode-baserat vad jag kan förstå, vilket väl är ett exempel på vad Microsoft anser vara ett specialintresse

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 10:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

fotnötter

Fotnoter, tror jag det heter i plural. En fotnot, flera fotnoter.

Dessutom: Vore det inte trevligt om word-formatet kunde läsas helt perfekt av ett annat program (Microsoft eller ej) som inte var fullt så överlastat. Om det nu är så att "professionella" användare använder alla för hemanvändaren onödiga funktioner så vore det väl smidigt om .doc-formatet kunde hanteras i ett program som passar hemmaanvändare också...

Iofs har jag en känsla av att mina kollegor i forskarbranchen har blivit r*vkn****de av Office-program tillräckligt ofta för att faktiskt göra det mesta av skrivande och räknande i andra program. Sedan, när man skall skicka in en fil för publicering, så öppnar man word för första gången på den månaden. Man klistrar in allt man gjort, svär litet över att word ställer till med förtret, försöker fixa det, mailar iväg dokumentet och använder inte något officeprogram föränn nästa gång man skall publicera.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 08:45

[OT]
Att lägga ihop fler och fler funktioner i ett program och låsa upp dokumenten hårdare mot just det programet är så dumt sett på lite längre sikt så jag vägrar rent principiellt...
Är det operativ eller en programsvit som skall vara den grundläggande miljön?
[/OT]

Exchange stöd?

Någon som vet om det kommer vara "äkta" Exchange stöd i Outlook?

Pär har en poäng, men samtidigt får man då hålla i minnet att dagens operativ är helt inadekvata för att hantera och presentera de uppgifter och informationsmängder vi vill jobba med idag. Mac OS X alla goda egenskaper till trots så är det fortfarande baserat på 80-talsmetaforer som mappar och fönster, och har inte tillstymmelse till teknik för att hantera relationer mellan olika filer eller mellan filer och programdata. Det är det som lämnar utrymmet för t.ex. projekthantering i office-miljö.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 10:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

dagens operativ är helt inadekvata för att hantera och presentera de uppgifter och informationsmängder vi vill jobba med idag. Mac OS X alla goda egenskaper till trots så är det fortfarande baserat på 80-talsmetaforer som mappar och fönster, och har inte tillstymmelse till teknik för att hantera relationer mellan olika filer eller mellan filer och programdata. Det är det som lämnar utrymmet för t.ex. projekthantering i office-miljö.

Fast då får man nog fundera på om miljön är bättre i dessa "desktopprogram" vilket ju sällan är fallet... Att kunna ett officeprogram hjälper förga när man ramlar in i nästa...
Finns massa käcka PDM-program egentligen, problemet är nog mest att folk inte kommer på att det är det dom söker...

Ursprungligen av Pär:

Fast då får man nog fundera på om miljön är bättre i dessa "desktopprogram" ...

Allt är bättre än mappstrukturer och otidsenliga gränssnitt som "Finder" Redan den befintliga versionen av Entourage sopar banan med vad som finns i operativet. Matchen är över innan den ens har börjat.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 12:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Allt är bättre än mappstrukturer och otidsenliga gränssnitt som "Finder" Redan den befintliga versionen av Entourage sopar banan med vad som finns i operativet. Matchen är över innan den ens har börjat.

Härmed anses det bevisat att tycken och smak är olika

  • Medlem
  • 2004-03-17 10:17

Jag pratar inte om hemanvändare, utan om alla som arbetar med framförallt Word. Det programmet är så avancerat att jag nog skulle våga påstå att ingen har provat alla menyval. Varför har programmet inte en Plug-in struktur? Om det hade haft det, skulle alla bli nöjda. I grundutförande kan man skriva brev, romaner, pressreleaser, artiklar och så. Fotnötter och spalter kan finnas med för universitetens skull, men där går gränsen. Sedan får man köpa en plugg om man vill göra mer. Detsamma gäller många program, vissa av dem har en plug-in struktur, som skickar med för mycket i grundutförande. Sedan finns det andra som jag tycker gör rätt på en punkt, men glömmer att sänka priset (hrrmquarkhmm) och erbjuda egna pluggar.

Jag vet varför det ser ut som det gör idag, och inte som jag beskriver, och det är inte för användarnas bästa. Vi blir *ö*k******e på daglig basis.

evillordvader: Great minds think alike.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-17 10:21

Microsoft borde släppa ett sorts Word Light för hemanvändare och studenter, alltså en extremt avskalad, snabb och modulär version av Word.

En annan idé är att dumpa .doc helt och hållet och istället spara som .rtf eller ett helt öppet format så att man kommer bort från det slutna Word-formatet.

  • Medlem
  • 2004-03-17 10:30
Ursprungligen av Mondo:

En annan idé är att dumpa .doc helt och hållet och istället spara som .rtf eller ett helt öppet format så att man kommer bort från det slutna Word-formatet.

Hi, hi... komik på hög nivå. Enda anledningen till att alla inte sitter och kör Star (OpenOffice) är att de inte riktigt har fixat kompatibiliteten med MS komplexa format.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 10:33
Ursprungligen av stfm:

Hi, hi... komik på hög nivå. Enda anledningen till att alla inte sitter och kör Star (OpenOffice) är att de inte riktigt har fixat kompatibiliteten med MS komplexa format.

Det ändå skojsigare är att det är MS som tatt fram TIFF och RTF just som "interchange"-format...
Dom måste haft mindre marknadsandelar på den tiden

  • Medlem
  • 2004-03-17 10:46

Hur kompatibelt är RTF egentligen? Jag har fått filer som sett jättekonstiga ut i Word, men funkade utmärkt i Apples Text. Märkligt nog.

Ursprungligen av stfm:

Hur kompatibelt är RTF egentligen? Jag har fått filer som sett jättekonstiga ut i Word, men funkade utmärkt i Apples Text. Märkligt nog.

RTF är en mångfasetterad "standard", milt sagt.

Jag hört ryktas att det finns ett forum som heter Offtopic.se?

Jo men vi diskuterar ju dock funktioners vara eller icke vara i office-paketet, låt vara med utvikningar och jämförelser med annat, så än så länge kan jag inte se att det är helt OT

Jag rekommenderar varmt ordbehandlaren Mariner Write för alla behov där LaTeX är overkill.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jag rekommenderar varmt ordbehandlaren Mariner Write för alla behov där LaTeX är overkill.

Ciryon

Laddade ner senaste versionen och lekte lite. Fick lite retrokänsla över programmet. Tankarna gick åt MacWrite Pro-hållet. Verkar vara ett kompetent program som t o m finns på svenska! Men känns lite väl mycket Classic för att falla mig i smaken. Tror nog att jag håller mig till Mellel och Nisus Writer Express, med MS Word som en nödhjälp när det så behövs…

Bevaka tråden