Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalen gillar mig inte längre...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökte nyss installera Allegro Common LISP via terminalen, men installationen avslutades p.g.a. att installeraren sa att den inte hade alla filer (underligt, eftersom filerna den frågade efter ligger i mappen). Numera kan jag inte ens få fram ett fungerande terminalfönster utan att få det här felmeddelandet:

avant:~ niklasbr$ /Users/niklasbr/allegro/alisp; exit
-bash: /Users/niklasbr/allegro/alisp: No such file or directory
logout
[Processen avslutade - avslutningskod 127="127"]

Om jag tolkar det rätt så var installeraren inne i en login-fil (eller motsvarande som körs när man öppnar en ny terminal. Hur gör jag detta ogjort?

Antingen editera loginfilen (.bash_profile antar jag) från en texteditor som kan öppna dolda filer . Du kanske behöver ange den exakt sökvägen, /User/niklasbr/..., i stället för att klicka dig fram för att programmet ska kunna öpnna filen.

eller om du har root användaren aktiverad logga in som root och ändra filen

eller byt shell för terminal programmet till tsch (under Inställningar) och starta om Terminalen.

Det tredje alternativet har jag aldrig provat själv men rent teoretisk ska det gå.

Lycka till

Joakim

Tack för tipset, men jag hittar bara en fil som heter .bash_history när jag söker efter bash bland både synliga och onsynliga objekt. Och i den finns de ca 100 senaste raderna jag skrivit i terminalen, inget annat.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Tack för tipset, men jag hittar bara en fil som heter .bash_history när jag söker efter bash bland både synliga och onsynliga objekt. Och i den finns de ca 100 senaste raderna jag skrivit i terminalen, inget annat.

Hmm, det finns så många varianter på login scripts att jag inte blir klok på det. Pröva att leta efter filen .profile eller .login istället och se om du hittar något.

Joakim

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-16 23:59
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Försökte nyss installera Allegro Common LISP via terminalen, men installationen avslutades p.g.a. att installeraren sa att den inte hade alla filer (underligt, eftersom filerna den frågade efter ligger i mappen). Numera kan jag inte ens få fram ett fungerande terminalfönster utan att få det här felmeddelandet:

avant:~ niklasbr$ /Users/niklasbr/allegro/alisp; exit
-bash: /Users/niklasbr/allegro/alisp: No such file or directory
logout
[Processen avslutade - avslutningskod 127="127"]

Om jag tolkar det rätt så var installeraren inne i en login-fil (eller motsvarande som körs när man öppnar en ny terminal. Hur gör jag detta ogjort?

Varför vill du logga ut ur shellet direkt - med exit? Det är därför du får upp:
'logout
[Processen avslutade - avslutningskod 127="127"]'

Ta bort '; exit'.

Ursprungligen av Wire:

Varför vill du logga ut ur shellet direkt - med exit? Det är därför du får upp:
'logout
[Processen avslutade - avslutningskod 127="127"]'

Ta bort '; exit'.

Jag tror du missuppfattade vad jag skrev.

Jag gör inget alls, loggar ut, det är vad terminalen gör!

  • Medlem
  • 2004-03-17 00:11

Har du kollat i inställningar i Terminalen så att det står förkryssat "Utför förvald inloggning med /usr/bin/login" och inte något annat.

Så här ser det ut, men det gör ingen skillnad om jag startar med den övre eller undre.

(*) Utför förvald inloggning med /usr/bin/login
( ) Utför kommandot (ange fullständig sökväg):
/bin/bash

1
Bevaka tråden