Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontor i City

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har eventuellt en ny företagslokal på gång mitt i City (Birger Jarlsgatan nära Stureplan) som jag skulle behöva dela med ett eller två små företag (2-4 arbetsplatser).

Lokalerna är schyssta, det finns "allting" och kommer vara möblerade, bredband med brandvägg, servrar och nät - till och med datorer om det är intressant. Separat konferensrum, serverrum, 2 toaletter, kök osv.

Vad är en normal kostnad per arbetsplats enligt detta koncept? Finns det intresserade här på 99mac?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-07 13:18

Shit, grymt.

Alltid varit min stora dröm å ha schysst kontor mitt i city, fast får väl växa upp lite först.

Men en dag kanske Klejm har kontor i sthlm

Jag stöter ibland på folk som har kontorsbehov centralt.

Ofta stupar det dock på att det antingen är "fel" sammansättning av folk, med tanke på nätverkandet sins emellan, eller så kostar det för mycket.

Jag tror personligen att 4-5.000 kr per månad är en smärtgräns framför allt för den enskilda företagaren. Sen måste man förstås sätta det i relation till vad man får för sina pengar, ett totalkoncept där i princip allt ingår har också ett värde i sig och då kan det kanske vara värt ett par extra kronor.

Har du någon speciell inriktning i åtanke på hyresgästens verksamhet?

/Michael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 13:35

Kolla i Resumé så får du ett hum om vad som erbjuds och till vilka priser. Vanligt förekommande belopp är 2.500-3.500:-/arbetsplats. Men som sagts tidigare: allt beror ju på vad som ingår, hur lokalerna ser ut och vilka människor man kommer att dela lokalerna med. Inte direkt ett glasklart svar, jag vet... men hur långt är ett snöre?

Jag ska försöka ta fram ett koncept när vi är klara med grundplaneringen - där ska vi specifiera lokalerna, möbler, dataprylar osv på ett bättre sätt. Jag tänkte nog försöka hitta någon 99mac:are som söker lokal och som jobbar med närliggande projekt.

Synergieffekterna kan ju bli grymma.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 22:48

Jag har intresse. Jobbar med diverse webbprojekt i sovrummet f.n. Har i övrigt gjort webbplatsen för Hotell Kung Carl som ligger just på Birger Jarlsgatan nära Stureplan. Om det ska bli allvar krävs att företaget lämnar hemmet och kommer i närheten av andra som har liknande intressen.

Handlar det om något som är nära i tiden eller, kanske ännu bättre, i höst? Och hur stora är rummen annars? Känns nämligen som om mina krav är relativt små om man jämför med vad man sett på den adressen förr. Finns det något mindre?

Jag har en iMac 17" om det kan sänka hyran
Kanske går det att tala vidare kring webbprojekten och egenintressen för dessa.

Senast redigerat 2004-02-16 14:38
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-14 17:58

Definitivt intresserad. Håller även jag med en del långdragna webprojekt.

(Om jag nu bara kan komma bort från heltid-på-plats-hos-kunden-uppdragen så vore det ju ännu bättre! )

Jag kan berätta lite mer, kul att det finns fler intresserade. Det kunde bli en grym "fabrik" för nya idéer faktiskt!

Följande finns:

- ca 200m2 lokalyta i fräscha lokaler med mycket god säkerhet och fräsch utseende

- Lokalerna är fördelade med ca 50m2 i nedervåning/källare (konferensrum + "serverrum"/lager) och 150m2 i gatuplan: Ett stort kontorslandskap med ett mindre låsbart rum. Toalett, kapprum och kök.

- Om vi flyttar in kommer följande finnas tillgängligt i lokalerna:

* Bredband
* Avancerad firewall med VPN-stöd osv
* 54Mbit Airport

* A3/A4 färgkopiator
* A3/A4 s/v kopiator
* A4 laserskrivare
* 60" Storformatskrivare

* Telefonväxel med flera ingående linjer och röstbrevlådor etc.
* Fax

* Flera servrar
* Rackskåp
* Gigabit + 10/100 nätverk

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 13:00

Intressant, när skulle det vara inflyttning i så fall?

Lokalen är ledig idag faktiskt.

Jag håller på att deala ner hyreskostnaderna nu, om jag når rätt nivå ska jag ta fram en slags "prospekt" där vi försöker hitta rätt "rumskompisar".

Behöver ni en driven och effektiv receptionist kan ni ju alltid höra av er...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 13:48

det låter grymt och jag skulle gärna vara med om det inte vore så att inkomsten nu till en början är lite otrygg. man kanske kan hoppas på en ledig plats senare..

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 14:38

För min del är det intressant först i höst.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-16 15:20

För min del skulle det kunna vara intressant rätt så omgående faktiskt. Om priset är rätt förstås.

Har redan bra arbetsutrymme hemma men att kunna byta idéer och råd med andra skall man nog inte underskatta.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-16 17:14

Björnström: Måste bara säga att du ligger i min idol lista bland bert karlsson, PG Gyllenhamar och dom andra höjdarna.

Din företagsamhet och allt ser jag verkligen upp till.
Som dig vill jag bli när jag blir stor

Oj - jag tror du har missat en massa. Tro inte på allt du läser på internet - annar slutar du som jag: jobbar hela tiden och får ölmage

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-16 22:59

Lite nyfiken, har detta rört sig framåt något?

(Är det lokalen på 37an som det gäller?

Ursprungligen av Khedron:

Lite nyfiken, har detta rört sig framåt något?

(Är det lokalen på 37an som det gäller?

Det är lokalen på 37-39 som vi funderat på. Tyvärr fick jag inte ner hyran till rätt nivå.
Däremot har vi ju redan en najs lokal på Sveavägen som är billigare per m2 så vi funderar på att eventuellt använda utrymmet annorlunda här istället.

Vi sitter tre man på 130m2 just nu och det är ju inte optimalt utnyttjande (iofs har vi gjort ett rum till fotostudio men ändå).

Hade jag haft lite större inkomster på min verksamhet hade jag helt klart varit intresserad, men i dagsläget får jag stå ut i gratiskontoret jag har på Starthus1.
Är lokalerna rökfria?

Jag är intresserad. Jobbar som IT-konsult med främst mediabranschen som kunder. Hör gärna av dig på 0708-98 89 60

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-17 13:20

Aha. Tja, jag är fortfarande intresserad om det är så att ni vill ha in en hyresgäst. Jag ringer dig under morgondagen (torsdag).

Jag är fortfarande intresserad av att dela kontor.

Finnes:
Komplett kontor nerpackat i ett magasin. 4st kompletta arbetsplatser inkl datorer, telefonväxel, skrivare, färgkopiator, fax, servrar, nätverk etc.

Sökes:
Kontor att dela, vi är 4-5 personer beroende på vilka som hakar på. Kanske skulle man dela på ett halvstort ställe? Det bör ju vara folk inom utveckling/internet, AD:s, fotografer eller liknande så att vi kan få lite synergier. Helst centralt i Stockholm.

1
Bevaka tråden