Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple nådde inte ens halvvägs

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macsajter världen över har rapporterat om att Apple levererat 50 miljoner låtar via sin iTunes Music Store. Många missade att det egentligen innebär att man bara nått halvvägs - Steve Jobs lovade nämligen världspressen att man skulle nå 100.000.000 levererade låtar före den 28:e April när han släppte iTunes och iTMS för PC i Oktober 2003.

Trots det är Apple störst med god marginal i USA. Tillsammans med Pepsi har man skänkt bort hundra miljoner låtar i kapsyler vilket väckt mycket uppmärksamhet - inte alla känner till att Coca Cola är marknadsledande i Europa...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:17
Ursprungligen av Björnström:

Steve Jobs lovade nämligen världspressen att man skulle nå 100.000.000 levererade låtar före den 28:e April när han släppte iTunes och iTMS för PC i Oktober 2003.

Jag fick för mig att det var i år? Kanske minns totalt fel dock...

Ursprungligen av Björnström:

Tillsammans med Pepsi har man skänkt bort hundra miljoner låtar i kapsyler vilket väckt mycket uppmärksamhet - inte alla känner till att Coca Cola är marknadsledande i Europa...

Coca Cola är marknadsledande i USA också... vad menar du?

CNET incorrectly reports Apple missed iTunes 100 million song goal

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:42
Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Aaah, tackar.

Jag har för mig att Steve mumlande om att målet var väldigt högt satt, osv osv när han presenterade det. Så dom nådde inte 100.000.000 låtar? 50 är väl ganska bra det med...

Tycker att herr Björnström är lite väl pessimistisk.
Som det står i artikeln som Gabriel länkat till ovan så är det 50 miljoner SÅLDA låtar som Apple räknat in hittills. När Jobs sa siffran 100 miljoner räknade han även de låtar som Pepsikampanjen kommer att föra med sig, men de är alltså INTE med i dessa 50 miljoner.

Lite enkel huvudräkning ger följande:
50 miljoner redan sålda låtar per i torsdags, den 11 mars + (7 veckor kvar till den 28 april * 2,5 miljoner sålda låtar per vecka) = 67,5 miljoner sålda låtar den 28 april.
Om en tredjedel av Pepsilåtarna löses in så nås målet.

Dessutom kan jag tänka mig att många macskallar kommer att köpa låtar för hela sin veckopeng för att dra sitt strå till stacken dessa återstående veckor.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 08:08
Ursprungligen av superduperjacob:

Tycker att herr Björnström är lite väl pessimistisk.
Som det står i artikeln som Gabriel länkat till ovan så är det 50 miljoner SÅLDA låtar som Apple räknat in hittills. När Jobs sa siffran 100 miljoner räknade han även de låtar som Pepsikampanjen kommer att föra med sig, men de är alltså INTE med i dessa 50 miljoner.

Lite enkel huvudräkning ger följande:
50 miljoner redan sålda låtar per i torsdags, den 11 mars + (7 veckor kvar till den 28 april * 2,5 miljoner sålda låtar per vecka) = 67,5 miljoner sålda låtar den 28 april.
Om en tredjedel av Pepsilåtarna löses in så nås målet.

Dessutom kan jag tänka mig att många macskallar kommer att köpa låtar för hela sin veckopeng för att dra sitt strå till stacken dessa återstående veckor.

Frågan är om Pepsi har genererat 32.5 miljoner nerladdningar. Alla flaskorna har inte ens kommit ut i butik

Är det någon som vet hur mycket försäljningen ökar vecka för vecka förresten?

Ursprungligen av Björnström:

Många missade att det egentligen innebär att man bara nått halvvägs - Steve Jobs lovade nämligen världspressen att man skulle nå 100.000.000 levererade låtar före den 28:e April när han släppte iTunes och iTMS för PC i Oktober 2003.

Från Gabriels länk ovan: This would all be very interesting, if it were true. However, unlike CNET, we are forced to let the facts get in the way. Fact number one is that until April 28, 2004, the one year anniversary of iTunes and the date Steve Jobs' set for the 100 million song goal, Apple has not failed to hit its target. Fact number two, and this is the big one, is that Jobs plans to count the Pepsi redemptions toward the 100 million songs sold - after all they are actually songs sold. The songs redeemed are paid for by Pepsi.

Jag är egentligen inte så kritisk - jag ville mest vända på steken för en gång skull.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 08:04
Ursprungligen av Björnström:

Macsajter världen över har rapporterat om att Apple levererat 50 miljoner låtar via sin iTunes Music Store. Många missade att det egentligen innebär att man bara nått halvvägs - Steve Jobs lovade nämligen världspressen att man skulle nå 100.000.000 levererade låtar före den 28:e April när han släppte iTunes och iTMS för PC i Oktober 2003.

Varför är rubriken att Apple inte nådde halvvägs när de faktiskt redan har gjort det och med marginal kommer att komma mer än halvvägs?

Ursprungligen av Björnström:

Trots det är Apple störst med god marginal i USA. Tillsammans med Pepsi har man skänkt bort hundra miljoner låtar i kapsyler vilket väckt mycket uppmärksamhet - inte alla känner till att Coca Cola är marknadsledande i Europa...

Marknadsledande pga att inget annan finns ja. Jämför iPodförsäljning USA vs UK, iTMS kommer sälja sinnessjukt mycket mer än 10k låtar i veckan.

Har vi Roggan i forumet - det är inte ofta Rubriken är lite felvisande, det har du rätt i. Jag hajar också att Coca Cola åker på fetdäng när iTMS kommer igång, tyckte det var fascinerande att Coca Cola och Pepsi lägger så mycket energi i internetmusik-försäljningen, inte en given koppling direkt.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 09:29
Ursprungligen av Björnström:

Har vi Roggan i forumet - det är inte ofta Rubriken är lite felvisande, det har du rätt i. Jag hajar också att Coca Cola åker på fetdäng när iTMS kommer igång, tyckte det var fascinerande att Coca Cola och Pepsi lägger så mycket energi i internetmusik-försäljningen, inte en given koppling direkt.

Jag är förvånad att inte fler ger sig in i detta faktiskt. Det är en JÄVLIGT stor business. Säg att 50% av musiken säljs på Internet om några år och Apple har 50% av den försäljning, det betyder att Apple tjänar 10 cent på var fjärde låt som säljs. Mucho dineros!

Ursprungligen av Roger Åberg:

Jag är förvånad att inte fler ger sig in i detta faktiskt. Det är en JÄVLIGT stor business. Säg att 50% av musiken säljs på Internet om några år och Apple har 50% av den försäljning, det betyder att Apple tjänar 10 cent på var fjärde låt som säljs. Mucho dineros!

Men har inte Apple sagt att dom inte tjänar något på att sälja musiken och att dom har som mål att gå plus minus noll och tjäna pengarna på iPod?

Fullt så pessimistiska behöver vi inte vara ännu. När väl iTunes lanseras i Europa (och Japan/Canada) kommer det med största säkerhet bli rejäla försäljningsboomar i början, precis som i USA.

Ciryon

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-16 09:49

Många trodde väl inte att det var möjligt, eftersom tidigare försök inte lyckats något vidare? Det krävs att Apple tar tag i saker och ting för att det ska bli rätt...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 10:13

Problemet är att det är/var svårt att övertyga musikbolagen att få rättigheter till musiken, det är extra svårt i europa då varja land har sitt eget musik förband (STIM i Sverige, GEMA i Tyskland) som vill med och snacka förutom musikbolagen. Apple fixade det i USA (enklare med ett land) och visade att det fungerar att sälja musik online med nästan oinstränkta rättigheter. I Europa kommer det att dröja innan det kommer någon musik store och hoppas att det inte dröjer för länge för MS har redan börjat planera en MS musik store.

//Rob

Tror nog att det uttalandet handlade om de första åren.
Givetvis måste den långsiktiga satsningen vara att tjäna pengar även direkt på iTMS.

  • Medlem
  • 2004-03-16 12:26

Det krävs att man inte lanserar en tjänst som gör att alla inblandade känner sig lurade. eBusiness som IBM kallar det har traditionellt bara funnits till för att företag ska kunna maximera sin vinst. iTunes fungerar på ett för användaren mer begripligt sätt, utan för mycket restriktioner. Köper man något, så vill man ju äga det.

Musikbolagen har varit för konservativa för att själva kunna släppa det så fritt som det är i iTunes. Att man spelar samma låt fyrtio gånger om dagen på radio verkar de inte tycka är lika farligt av någon anledning.

Nu fattas bara iTunes för Linux/UNIX.

Den här artikeln har begåvats med en titel som hade gjort en kvällstidningsredaktör stolt.

Mer om detta:

The Wall Street Journal (paid subscription required) has picked up the story of Apple's expected inability to meet its self-imposed goal of selling 100 million tracks by the end of April, as BBC News noted yesterday. Apple now expects it will have sold 70 to 75 million tracks by that time. More interestingly, CEO Steve Jobs told the Journal that redemptions from the Pepsi-iTunes promotion "aren't what we thought they might be," adding that many of the Pepsi bottles with the winning bottle caps were distributed late.

Läs hela artikeln här: Pepsi-iTunes cap redemptions missing mark

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 01:34

Aaargh! Dags att konvertera till Pepsi tydligen - hur söt och äcklig den än må vara.

1
Bevaka tråden