Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som vill hämta 10.3.3?....

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här diskuterar vi följande nyhet:
http://99mac.se/vbindex.php?id=226

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:05

Nån som vill hämta 10.3.3?....

...gör det då.

Även server är ute.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:14

Om man vill läsa om uppdateringen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25711

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:16

Det var en diskret nyhet!!

Vågar man instalera? Med tanke på alla problem som har varit med uppdateringarna på sistonde...

DVD-spelaren stödjer nu DVD+R!

  • Medlem
  • 2004-04-15 12:22
Ursprungligen av Excelsior:

DVD-spelaren stödjer nu DVD+R!

Vad menar du med att dvd-spelaren stöder dvd+r. Kan man bränna dvd
skivor nu?

Äsch, nu kör jag den.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-03-15 23:37

Då var den installerad...Får se om man får några problem:) Ska inte klaga, har inte haft några problem så här långt under mitt första mac år.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 23:55

Fan vad dum man är. Men när den dyker upp i programuppdateringen, så är det svårt att låta bli att installera. Hoppas att den inte ger mycket problem!

klart man instalerar direkt!

Inga problem hitintills (har kört 10.3.3 i ca en minut)
PP

Funkar bra för mig

Testat nätverksanslutningarna. Hittills klart snabbare än i 10.3.2. Inga problem med Airport. VPN funkar. Är mest spänd på att se hur de lyckats med firewire, men det får man väl testa några dagar först innan man vet.

VARNING!

Ni som kör Mac OS X Server, läs detta väldigt noga!

Man måste exportera all data från mysql innan man uppdaterar, och sedan importera igen efter uppdateringen, annars riskerar datan att korrumperas. Jag upptäckte detta den hårda vägen.

Ursprungligen av capojava:

VARNING!

Ni som kör Mac OS X Server, läs detta väldigt noga!

Man måste exportera all data från mysql innan man uppdaterar, och sedan importera igen efter uppdateringen, annars riskerar datan att korrumperas. Jag upptäckte detta den hårda vägen.

Gäller detta även mysql i clientversionen av panther???

Ursprungligen av edward:

Gäller detta även mysql i clientversionen av panther???

Nej det gör det inte, orsaken till att det bara gäller Panther server är att det uppdaterar MySQL-databasen vilklen inte gäller klienten då MySQL inte sitter installerad där från början av Apple.

Vad gäller Servern så går det inte att missa att man måste köra en dump innan uppgradering om man tar sig 10 sekunder att läsa dokumentationen. Att inte läsa dokumentation på en systemuppdatering av en server med databaser etc. borde ju betraktas som tjänstefel.

Ursprungligen av Daniel Ström:

Nej det gör det inte, orsaken till att det bara gäller Panther server är att det uppdaterar MySQL-databasen vilklen inte gäller klienten då MySQL inte sitter installerad där från början av Apple.

Vad gäller Servern så går det inte att missa att man måste köra en dump innan uppgradering om man tar sig 10 sekunder att läsa dokumentationen. Att inte läsa dokumentation på en systemuppdatering av en server med databaser etc. borde ju betraktas som tjänstefel.

Hehe, visst hade det varit tjänstefel - om felet hade begåtts i tjänsten.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-16 08:31

Har det fixat SMS-buggen i Adressboken? (skräptecken)

Ursprungligen av c5j:

Har det fixat SMS-buggen i Adressboken? (skräptecken)

Nej, tyvärr inte. Jag har grävt en del i det och vet var felet sitter, men tyvärr har jag inte lyckats ändra den nib-fil som behöver "patchas". Ska kolla vidare på det vid tillfälle, till dess får man väl återigen rapportera detta till Apple.

  • Medlem
  • 2004-03-16 11:20
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej, tyvärr inte. Jag har grävt en del i det och vet var felet sitter, men tyvärr har jag inte lyckats ändra den nib-fil som behöver "patchas". Ska kolla vidare på det vid tillfälle, till dess får man väl återigen rapportera detta till Apple.

Skicka iväg allt du har hittat till Apple, de blir säkert glada för tips. Jag tycker att det är otroligt att de hinner göra så mycket som de gör, så det är ju inte konstigt att vissa konstigheter finns kvar.

Däremot förstår jag inte alltid prioriteringen. Finder måste fixas, så att inte halva datorn låser sig, när man ansluter till en server. Multitrådning, åtminstone som alternativ, borde de fixa. Windows har det alternativet, och det gör helt klart att man slipper en del "halvsystemkrascher", då Explorer dyker rätt ofta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-16 09:26

De har heller ikke fikset sorteringsordningen i Adresseboken. Om man kjører et norskt system, skaper en kontakt med bare fornavn, typ "Anders", så kommer denne kontaktens uppgifter å stå i alle kontakter som har et etternavn som begynner på "A", men dette er vel noe som ALDRIG kommer å bli fikset, det har jo vært slik siden 10.2.....

Og jeg får fortsatt amerikansk tangentbordslayout etter omstart, er det så himla vanskelig å fikse den buggen også, eller?

  • Medlem
  • 2004-03-16 11:24
Ursprungligen av smurf:

De har heller ikke fikset sorteringsordningen i Adresseboken. Om man kjører et norskt system, skaper en kontakt med bare fornavn, typ "Anders", så kommer denne kontaktens uppgifter å stå i alle kontakter som har et etternavn som begynner på "A", men dette er vel noe som ALDRIG kommer å bli fikset, det har jo vært slik siden 10.2.....

Og jeg får fortsatt amerikansk tangentbordslayout etter omstart, er det så himla vanskelig å fikse den buggen også, eller?

Är det bara i norsk version som det är så, och drabbar det alla? Låter ju jättekonstigt. Jag har aldrig märkt av det med svenska i alla fall.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-16 19:09
Ursprungligen av stfm:

Är det bara i norsk version som det är så, och drabbar det alla? Låter ju jättekonstigt. Jag har aldrig märkt av det med svenska i alla fall.

Bare på norsk system, om jeg endrer språk til svensk eller engelsk så fungerer det som tenkt, men endrer jeg tilbake til norskt, så blir det feil igjen.

Se her bare:

http://homepage.mac.com/hrdata/system/iMovieTheater12.html

  • Medlem
  • 2004-03-17 10:27
Ursprungligen av smurf:

Bare på norsk system, om jeg endrer språk til svensk eller engelsk så fungerer det som tenkt, men endrer jeg tilbake til norskt, så blir det feil igjen.

Se her bare:

http://homepage.mac.com/hrdata/system/iMovieTheater12.html

Sjukt! Rapportera felet en gång om dagen, tills det blir fixat.

Och fortfarande är inte buggen med PNG-gamma fixad. PNG-bilder som saknar gammavärde ska inte gammakorrigeras... *gråter*

Är det någon som vågar köra en stor systemuppdatering utan att ta backup på databasen? Inte jag i alla fall.
Kört 10.3.3 ett tag nu och det fungerar bra med jag gjort hittintills(inkl Firewire).
Kerberos fungerar nu som det ska!
Active Directory stödet är än bättre.

Mys! Mer apple mer mer mer!

Har precis installerat det på en server också och den beter sig som den ska.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det någon som vågar köra en stor systemuppdatering utan att ta backup på databasen? Inte jag i alla fall.
Kört 10.3.3 ett tag nu och det fungerar bra med jag gjort hittintills(inkl Firewire).
Kerberos fungerar nu som det ska!
Active Directory stödet är än bättre.

Mys! Mer apple mer mer mer!

Har precis installerat det på en server också och den beter sig som den ska.

På vilket sätt är Active Directory stödet bättre?

Ursprungligen av Samuel J:

På vilket sätt är Active Directory stödet bättre?

För det första det fungerar.
Du kan nu binda en OS X maskin till ett Active Directory träd samt att låta Active Directory Domän kontrollaten sköta inloggningen på OS X maskinen.
Alltså du behöver inte ha en konto lokalt på en maskin för att logga in om datorn är ansluten till ett MSAD träd.

Ett bra steg framåt för att få in Macar i ett annars helt stängda miljöer.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För det första det fungerar.
Du kan nu binda en OS X maskin till ett Active Directory träd samt att låta Active Directory Domän kontrollaten sköta inloggningen på OS X maskinen.
Alltså du behöver inte ha en konto lokalt på en maskin för att logga in om datorn är ansluten till ett MSAD träd.

Ett bra steg framåt för att få in Macar i ett annars helt stängda miljöer.

Berätta mer ... Vad kan jag ha för nytta av det? Sitter på ett kontor som har en Win 2003-server som filserver.

Bevaka tråden