Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är java så mycket långsamare i os x än windows?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-14 02:46

Jag skriver en del små och medlestora program i java i xCode men jag skriver för J2SE. Jag är fundersam över är varför kompilerade java program på mac går långsammare än samma kod kompilerad på en pc med windows. Likaså testade jag att köra en sorteringsalgoritm på min powerbook G4 1.25 Ghz med 512 RAM och den exekverade sorteringen på 130 000ms, exakt samma kod kompilerat på min pc laptop med en 1.5 Ghz centrino 512 RAM exkeverade samma test på 9000ms. Är det någon som kan förklara för mig varför det är sååå stor skillnad??

En del av skillnaden kan nog förklaras med att en Pentium M är snabbare än en G4. Men det vore intressant att se programmet du använde för att få fram den skillnaden. Jag förutsätter att testet du gjorde genomfördes på ett likvärdigt sätt. Inga andra program igång som tar processorkraft eller slukar minne. Så här otroligt mycket kan det inte skilja, undrar om det kan vara någon del som är optimerad för PC/Windows? Jag skulle vilja testa det på min Linux-dator, som är ungefär lika snabb som din PC-laptop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-14 11:16

Sun optimerar ju Java i windows och viss del för linux oxo.
Här är det apple som försöker hänga med i utvecklingen, tror inte att de har så mycket tid med optimering.
Tyvärr.

Men en sak är säker. Java är bra mycket segare på Macen än i windows.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-14 15:56

Testet gick till så att är ett binärt träd där man kör en worst case scenario på 16 000 element 10 ggr och mäter hur snabbt den kan sortera in detta i trädet. Testprogrammet (java) är samma på båda datorerna inga andra program är igång. Båda programmen är startade från terminalen respektive dos. Jag tycker att skillanden inte borde vara så stor. SKulle vara intressant att skriga samma test med samma datastruktur i objecftive c för att se om det gör någon skillnad. har inte tid till det bara tyvärr....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-15 14:31

Någon sa/skrev att man manuellt måste hämta hem senaste versionen av java för att få det att spinna lite bättre...
Dvs, den version av java som följer med osx (eller hämtas via software update) är inte den absolut senaste och mest optimerade.

Men sen stämmer det även att apple själva kodar java för osx va? Och därför inte har lika lätt att hänga med.

Man hör två läger. Det ena säger att det är apslött, det andra säger tvärtom. Har alltid tyckt det låter skumt. Speciellt när Mac hatarna Nätverk och Kommunikation utnämnde OS X som bästa javaplattform.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 16:49

Prova www.turbotanks.com i OS X och sedan på en Windowsdator. Det är stor skillnad (till Macens nackdel).

Ursprungligen av romanenko:

Prova www.turbotanks.com i OS X och sedan på en Windowsdator. Det är stor skillnad (till Macens nackdel).

Å andra sidan är det svårt att jämnföra program mot program. ThinkFree office går t.e.x mycket snabbare under OS X än på någon PC burk. Så det är lite svårt att bara rakt av jämnföra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-15 22:53

Vi vet ju alla att det mesta är snabbare på PC (Java, http-apps, script, nätverk m.m.). Tråkigt, men så är det tyvärr. Så var det för snabbhetens skull så skulle det naturligtvis stått en PC på mitt bord. Men nu är det ju så att Macen har många andra mervärden än PC:n. Kommer just nu bara på ett; virus. Men troligen finns det fler...

Ursprungligen av Wire:

Vi vet ju alla att det mesta är snabbare på PC (Java, http-apps, script, nätverk m.m.). Tråkigt, men så är det tyvärr. Så var det för snabbhetens skull så skulle det naturligtvis stått en PC på mitt bord. Men nu är det ju så att Macen har många andra mervärden än PC:n. Kommer just nu bara på ett; virus. Men troligen finns det fler...

Vad baserar du det på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-19 21:26

Tror ni det kommer att bli bättre när de släpper java 1.5 som än så länge bara finns som beta? Jag har itne vågat installera den ännu för man kan inte avinstallera den om jag förstått det hela rätt. På pc har den fått en ny look and feel som är mer lik xp i grafiska interfacen.
Jag har med hört att sun har givit tillstånd till apple att skriva deras egen Virtual Machine emn jag vet inte om det stämmer. Finns det en java Vm från sun som är snabbare??

Java är dåligt optimerat på Macen, inget snack om saken. Men det kan ju variera vilka saker som är dåligt optimerade. Grafik är uselt. Det kan ju hända att Apple fokuserat på Java som kommunikationsspråk.

1
Bevaka tråden