Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hover i Safari

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-13 21:08

Börjar bli klar med en sida som jag snickrat på ett tag med mina måttliga html-kunskaper.
Hur som helst så får jag inte hover att fungera i Safari på förstasidan, vilket är lite skumt eftersom det är samma CSS som på de andra sidorna, där det fungerar. Dessutom det fungerar i IE, Camino och Firefox. Givetvis har jag bara missat något självklart, vet någon vad?
http://www.textdesigner.se/test/

/majk

Funkar fint, även på förstasidan.

/M

funkar fint för mig med, men ett tips är att alltid ha :hover sist när du deklarar pseudoklassar för <a> element, då funkar det optimalast i alla läsare..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-13 23:34
Ursprungligen av johan dansk:

funkar fint för mig med, men ett tips är att alltid ha :hover sist när du deklarar pseudoklassar för <a> element, då funkar det optimalast i alla läsare..

Njaee.. men bara om man bara har tre pseudoklasser, som Majk har. Annars ska det vara

link
visited
hover
active

så active kommer sist. Det kanske var det du menade...

  • Medlem
  • 2004-03-14 00:34
Ursprungligen av Danne V:

Njaee.. men bara om man bara har tre pseudoklasser, som Majk har. Annars ska det vara

link
visited
hover
active

så active kommer sist. Det kanske var det du menade...

Jo hover ligger sista för någon active har jag ju inte. Måste vara min Safari som skojar till det. Fast det verkar ju märkligt att det inte fungerar i OmniWeb heller i så fall.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-14 08:25
Ursprungligen av majk:

Jo hover ligger sista för någon active har jag ju inte. Måste vara min Safari som skojar till det. Fast det verkar ju märkligt att det inte fungerar i OmniWeb heller i så fall.

Nä, du har "visited" sist:

a:link {
font-family: Verdana, Helvetica, Arial;
font-size: 10px;
font-style: normal;
font-weight: normal;
color: #000000;
text-decoration: underline;
margin: 0;
margin-bottom: 0px;
margin-left: 0px;
margin-right: 0px;
margin-top: 0px;
}
a:hover {
font-family: Verdana, Helvetica, Arial;
font-size: 10px;
font-style: normal;
font-weight: normal;
color: #990000;
text-decoration: underline;
margin: 0;
margin-bottom: 0px;
margin-left: 0px;
margin-right: 0px;
margin-top: 0px;
}
a:visited {
font-family: Verdana, Helvetica, Arial;
font-size: 10px;
font-style: normal;
font-weight: normal;
color: #000000;
text-decoration: underline;
margin: 0;
margin-bottom: 0px;
margin-left: 0px;
margin-right: 0px;
margin-top: 0px;
}

Du behöver förresten inte ha med alla parmetrar i alla pseudoklasser eftersom dom "ärvs". Det räcker om du har allt i a:link, och sedan bara som nedan. Och då kan du lika gärna peta in active också. Alltså så här:

a:link {
font-family: Verdana, Helvetica, Arial;
font-size: 10px;
font-style: normal;
font-weight: normal;
color: #000000;
text-decoration: underline;
margin: 0;
margin-bottom: 0px;
margin-left: 0px;
margin-right: 0px;
margin-top: 0px;
}
a:visited {
color: #000000;
}
a:hover {
color: #990000;
}
a:active {
color: #000000;
}

EDIT: Förresten kanske du ska funder på att antingen välja fontstorlek i procent till användarens default, dvs 100% eller 90% eller t.ex. "small", "medium", etc. 10px är nämligen i minsta laget och användare på IE/Win har svårt att göra fonten större. Åtminstone borde du kanske fundera på 11px....
</dagens usability-tips>

Senast redigerat 2004-03-14 10:54
  • Medlem
  • 2004-03-13 22:56

Det var ju riktigt märkligt. På min dator fungerar det varken i OmniWeb eller Safari. Även om jag tömmer cash innan. Tack för hjälpen i alla fall.

Jag brukar använda firefox när jag jobbar med sidor, den brukar visa CSSer mer korrekt än safari : )

Safari envisas med sina <input> (mm.) fält som inget rår på..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 23:11

Det är inte så att du valt egen stilmall i Safari? Bara en tanke! Annars kan det ju vara en preference fil som kluddar kanske. Tycker att dom kan ställa till med mycket i bland.

1
Bevaka tråden