Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ändra bakgrund på flera sidor i ett svep

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 15:21

hej, jag har en fotosida ( http://www.rauden.com ) och har bestämt mig för att byta bakgrundsfärg på samtliga undersidor. att göra det en och en skulle vara fruktansvärt tidskrävande, så nu undrar jag hur jag ska gå till väga för att göra detta snabbt och smidigt.

är detta möjligt i dreamweaver? eller ska man ta till något annat program?

Har för mig att dreamweaver har "sök och ersätt" på filer i en särskild mapp så då är det bara att skriva in en fras som matchar det du satt.. tex bgcolor=vad-det-nu-var och ersätta det med bgcolor=ny-färg.

Själv hade jag skippat bgcolor osv och bestämt färger med mera med stylesheets

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 17:49

utmärkt! nu är det fixat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-13 17:52

jo, sök å ersätt i dreamweaver fixar detta enkelt.

kan nån berätta om hur man fixar bgcolor genom stylesheets, vekar intressant ?!

I din fil skriver du:

body
{
background: #färgkoden;
}

  • Medlem
  • 2004-03-14 02:43

Använder du php, asp eller nått sånt kan man bygga upp sidan genom att infoga huvud och fot i dokument. Så gör jag ofta.

Ex.

<?php require /head.php?> högst upp på sidan och <?php require /foot.php?> längst ner på sidan. Sen skriver du bara din text och sånt i mellan. Fast det kanske är lite sent nu. Men en möjlighet om du gör nått nytt projekt i framtiden. Många skojiga bilder på din sida förresten

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-14 09:57
Ursprungligen av equip:

hej, jag har en fotosida ( http://www.rauden.com ) och har bestämt mig för att byta bakgrundsfärg på samtliga undersidor. att göra det en och en skulle vara fruktansvärt tidskrävande, så nu undrar jag hur jag ska gå till väga för att göra detta snabbt och smidigt.

är detta möjligt i dreamweaver? eller ska man ta till något annat program?

Eftersom du redan använder CSS, så ska de inte vara några problem i Dreamweaver.
Du kan faktiskt bara lägga till detta i ditt stylesheet:

body {
background-color: #FF9900;
margin: 0px;
}

..eller vilken färg du nu vill ha, så ska denna stil "köra över" färgen du har satt i body-taggarna.

.Men för att vara på den säkra sidan, så gör en Find & Replace:

Find sitewide, code: bgcolor="#C0C3B4"
Replace with: (dvs. ingenting alls. Lämna rutan tom)
Så försvinner färgen i bodytaggarna helt o hållet (jag tar för givet att du inte har detta attribut i nån annan typ av tagg).

Men som alltid: Backa up sajten först. Gör helt enkelt en kopia av hela mappen.

1
Bevaka tråden