Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typ av DVD skiva till brännaren i G4 Sawtooth?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G4 Sawtooth och idag skulle jag bränna en DVD-skiva för första gången. Hittills har jag nöjt mig med min vanliga externa SCSI-brännare för vanliga CD-ROM skivor. Idag köpte jag en DVD-R skiva på 4.7 GB, men den spottar "Disc Burner" ut och vill inte bränna.

Nu undrar jag, vad är det egentligen för drive som sitter i G4 Sawtooth och vilken typ av skivor ska jag använda? Vilken kapacitet i GB klarar den?

Tack på förhand!

Om du inte har bytt drive i den, så är det bara en DVD läsare.

Mats B
Karlstad

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Om du inte har bytt drive i den, så är det bara en DVD läsare.

Mats B
Karlstad

Njae, det kan inte stämma eftersom det står DVD-RAM drive när jag kör Apple System Profiler. Enligt säljaren som jag köpte datorn av (begagnad för 2-3 år sedan) så skulle det gå att bränna DVD-skivor i den.

Är det måhända jag som har tagit fel på min modell? Det är ju omöjligt att hålla koll på alla modeller när de har samma namn (dåligt av Apple). Det är en 500 MHz G4 med AGP grafik. Det borde vara Sawtooth(?)

Är det inte så att det krävs speciella DVD-Ram skivor till den?
Hittade det hos Macoteket. (199:-/styck inkl moms)

Mats B

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-20 14:22

Hej!
Jag har en G4 Sågtand , 350mhz.
Enligt systemet är det installerat en DVD-ROM i den........??
Mvh,
Mikke

Ursprungligen av Mikke:

Hej!
Jag har en G4 Sågtand , 350mhz.
Enligt systemet är det installerat en DVD-ROM i den........??
Mvh,
Mikke

Min G4 är på 500 MHz och har en DVD-brännare inbyggd. Det bör vara den första G4:an med DVD-brännare som kom, eller? Jag ska dock inte svära på att det är en DVD-brännare som sitter i eftersom jag har köpt datorn begagnad och aldrig brännt någon DVD, utan enbart har säljarens ord och det som System Profiler rapporterar att gå på.

/Thomas

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 00:51
Ursprungligen av Mikke:

Hej!
Jag har en G4 Sågtand , 350mhz.
Enligt systemet är det installerat en DVD-ROM i den........??
Mvh,
Mikke

En DVD-Rom är en vanlig läsare för uppspelning inte för bränning.
Read Only Memory

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 17:16

Den första macen som hade dvd-r brännare i sig var 733mhz graphite, de tidigare hade "bara" dvd-ram vilka kräver helt andra skivor (2.6GB alt 4.7GB enkel eller dubbelsidiga) vilka är avsevärt dyrare än dvd-r skivorna.

Ursprungligen av stefanw:

Den första macen som hade dvd-r brännare i sig var 733mhz graphite, de tidigare hade "bara" dvd-ram vilka kräver helt andra skivor (2.6GB alt 4.7GB enkel eller dubbelsidiga) vilka är avsevärt dyrare än dvd-r skivorna.

När jag kör System Profiler så får jag fram att det sitter en MATSHITA DVD-RAM, produktnummer: PD-2 LF-D110. Det säger inte mig något, men någon annan kanske vet?

Jag har testat att köra "Disc Burner" med en DVD-R på 4.7 GB och det funkade inte, så det kanske bara är 2.6 GB skivorna som funkar i min drive?

Är det bara jag som tycker att det är otroligt uselt att det inte går att få fram vettig information om vilka skivor som passar i den applemodell man har? Detta med kompatibilitetsförvirring brukade vara ett problem som man fick tampas med enbart om man hade PC, men det verkar vara samma sak med Mac nu för tiden...

/Thomas
(Brukade var macfanatiker, men det blir en PC med Win XP Pro som nästa dator - sorry).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-20 22:18
Ursprungligen av Thomas Kahn:

Är det bara jag som tycker att det är otroligt uselt att det inte går att få fram vettig information om vilka skivor som passar i den applemodell man har? Detta med kompatibilitetsförvirring brukade vara ett problem som man fick tampas med enbart om man hade PC, men det verkar vara samma sak med Mac nu för tiden...

Apple kan väl inte lastas för att du inte letar upp informationen? Två klick iväg och en fråga i en sökruta tog 20 sek och gav det här...

Ursprungligen av Earth:

Apple kan väl inte lastas för att du inte letar upp informationen? Två klick iväg och en fråga i en sökruta tog 20 sek och gav det här...

Jag letade runt deras webbplats en hel kväll utan att hitta ovanstående. Jag är inte lat, men kanske lite för dåligt orienterad inom DVD-världen för att hitta de magiska ord som får Apples sökmotor att spotta ur sig rätt länkar. (Tack!)

En fråga som jag skulle vilja ha ett vettigt svar på är: hur sjutton ska man kunna skilja på DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, DVD-ROM, double sided double layer, single sided double layer, double layer single sided, single sided single layer - med släde, utan släde. Och då har vi inte ens snuddat vid alla de filformat som man ska ha koll på för att kunna bränna saker på skivorna. Lägg ovanpå detta priset på skivorna och min gissning är att inte förrän de har fått ordning på detta träsk så kommer DVD brännare att slå på bred front.

Jag kunde förresten inte undgå att notera den märkbart hårdare ton jag fick till svar efter mitt inlägg om att min nästa maskin troligtvis blir en WinXP-maskin. Misstolka mig inte - jag är en Applefan i grund och botten (var appleanvändare långt innan Macintosh fanns), men jag är också mycket pragmatisk i mitt datoranvändande och helt fri från fördomar och divalater. Det innebär att jag kör både Mac och Windows (och ibland även Linux). Just nu kör jag Win XP Pro på jobbet och MacOS 9 hemma eftersom det för stunden är de två OS som funkar bäst för mig i respektive användningsområde. På sikt ska jag gå över till Mac OS X hemma, men jag sitter på en del musikprogram med svindyra licenser som jag helt enkelt inte har råd att uppgradera.

/Thomas

Ursprungligen av Thomas Kahn:

Jag letade runt deras webbplats en hel kväll utan att hitta ovanstående. Jag är inte lat, men kanske lite för dåligt orienterad inom DVD-världen för att hitta de magiska ord som får Apples sökmotor att spotta ur sig rätt länkar. (Tack!)

En fråga som jag skulle vilja ha ett vettigt svar på är: hur sjutton ska man kunna skilja på DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, DVD-ROM, double sided double layer, single sided double layer, double layer single sided, single sided single layer - med släde, utan släde. Och då har vi inte ens snuddat vid alla de filformat som man ska ha koll på för att kunna bränna saker på skivorna. Lägg ovanpå detta priset på skivorna och min gissning är att inte förrän de har fått ordning på detta träsk så kommer DVD brännare att slå på bred front.

/Thomas

DVD brännare har ju redan slagit på bred front snart säljs det ju fler DVD brännare än CD brännare.Tyvärr så har det ju blivit ett formatkrig men lyckligtvis så finns det ju nu brännare som klarar nästan alla format för billliga summor.

Vill du veta det mesta om DVD ska du kolla in www.dvdforum.com

DVD Ram som din dator har , går inte att spela upp i de flesta vanliga DVD spelare men vissa av Panasonic Samsungs och LGs dvdspelare klarar nog att spela upp dom. Apple satsade antagligen på DVDRam på grund av dess stora lagringskapacitet inte på grund av att det var ett 'dvd format i sig.

En jättefördel med DVD Ram är att DVD Ram skivor i kassett är väldigt okänsliga mot repor och annat slitage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-21 01:20
Ursprungligen av Thomas Kahn:

Jag letade runt deras webbplats en hel kväll utan att hitta ovanstående. Jag är inte lat, men kanske lite för dåligt orienterad inom DVD-världen för att hitta de magiska ord som får Apples sökmotor att spotta ur sig rätt länkar. (Tack!)

För all del... (Apple - support - sökruta: DVD-RAM)

Ursprungligen av Thomas Kahn:

En fråga som jag skulle vilja ha ett vettigt svar på är: hur sjutton ska man kunna skilja på DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, DVD-ROM, double sided double layer, single sided double layer, double layer single sided, single sided single layer - med släde, utan släde. Och då har vi inte ens snuddat vid alla de filformat som man ska ha koll på för att kunna bränna saker på skivorna. Lägg ovanpå detta priset på skivorna och min gissning är att inte förrän de har fått ordning på detta träsk så kommer DVD brännare att slå på bred front.

Det är sant att det har blivit en djungel med inkompabilitetsproblem. Lite kort så finns det tre format som tagits fram av olika utvecklare som är konkurrerande. DVD-RAM har utvecklats av Technics och Panasonic, DVD-R/RW av Pioneer medan Sony och Philips har svarat med att ta fram DVD+R/RW. Skivor man bränner själv är single layer 4,7 GB, och "köpDVD" oftast dual layer som då har plats för dubbelt så mycket information. För film har alla gemensamt att det ska vara Mpeg2 för att funka och DVD±R kostar mellan 12-25 kr styck... Min uppfattning är att DVD-bränning redan slår på bred front och formaten kommer säkert finnas kvar med följden (som redan slagit igenom) att fler och fler apparater blir kompatibla för dem alla. Det finns mer djupgående info här i forumet.

Ursprungligen av Thomas Kahn:

Jag kunde förresten inte undgå att notera den märkbart hårdare ton jag fick till svar efter mitt inlägg om att min nästa maskin troligtvis blir en WinXP-maskin. Misstolka mig inte - jag är en Applefan i grund och botten (var appleanvändare långt innan Macintosh fanns), men jag är också mycket pragmatisk i mitt datoranvändande och helt fri från fördomar och divalater. Det innebär att jag kör både Mac och Windows (och ibland även Linux). Just nu kör jag Win XP Pro på jobbet och MacOS 9 hemma eftersom det för stunden är de två OS som funkar bäst för mig i respektive användningsområde. På sikt ska jag gå över till Mac OS X hemma, men jag sitter på en del musikprogram med svindyra licenser som jag helt enkelt inte har råd att uppgradera.

/Thomas

Tonen blir kanske "hårdare" när du kritiserar Apple för nåt de inte är ansvariga för Dessutom känns jämförelsen XP Pro med OS 9 lika knepig som OS X med Windows 98 skulle vara. Du lär väl få betala helt nya licenser + dator om du ska byta?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 22:08

DVD-r och DVD-ram är helt olika format... inte jättekonstigt att en DVD-ram brännare inte kan bränna DVD-r skivor.
Det är lite som att begära att en vanlig cd-brännare skall kunna bränna dvd-skivor bara för att de ser likadana ut.
DVD-ram är äldre teknik, sawtooth är likaså äldre teknik.
/Jonny

Med andra ord kanske det vore en bra idé att byta den gamla DVD-brännare som sitter i datorn och satsa på en som klarar lite fler format? Borde inte vara några problem att köpa en billig brännare från en tredjepartstillverkare och sätta i.

/Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-21 12:34

Det är nog ingen dum idé! Jag har en Pioneer DVR-106 som jag också körde i min gamla Sawtooth fast bara under OS X men Apple använder dem som "Superdrives" så jag tror de funkar fullt ut (men kolla upp det).

Apples programvaror (iDVD mfl) stöder bara DVD-R formatet men brännaren klarar att bränna både +R och -R så med (t.ex) Toast har du möjlighet att välja.

1
Bevaka tråden