Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kyssar av 12" 1Ghz

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japp det är sant!
Har fått ett antal små kyssar numera när strömadaptern är inkopplad och man låtit datorn stå på ett tag.
Någon mer? Vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 11:12

Jag får det från en PB 400 (tibook). Jag har misstänkt att det är jag själv som lyckats plocka bort någon viktig jord-ledning när jag varit inne och pillat i maskinen, men jag vet inte. Det värsta är när min fästmö står bakom mig och kollar på skärmen. Om våra öron nuddar varandra, så får vi en läskig växelströmsdarrning mellan oss.

Jordat uttag i väggen?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 14:50
Ursprungligen av Böckert:

Jordat uttag i väggen?

Nu blev Pelle nyfiken. Vad menar du? Gör det alltså skillnad, trots att man inte har jordad nätadapter?

Ursprungligen av Böckert:

Jordat uttag i väggen?

Jag har inte jordat uttag i just den väggen och innan har den alltid suttit i en jordad, den är precis flyttad. Kan det verkligen vara det?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 17:41

Jag körde med ojordad nätadapter ett tag till min pb12 1GHz och hade samma problem. Nu kör jag endast med den långa, jordade, kabeln till adaptern och problemet är borta.
Synd bara att den jordade kabeln är lite för lång ibland...

Nätadaptern till min PB12" är det jordad kontakt på, det är den däremot inte på iBook-adaptern som jag har.
Pelle du bör nog skaffa en "jordad" adapter till TiBooken om du vill komma ifrån problemet. Alla datorer med metalliskt skal bör ha det.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 18:04

Jag har tefatsadaptern. Den är så vitt jag kan se helt och hållet ojordad.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 20:23
Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Jag har tefatsadaptern. Den är så vitt jag kan se helt och hållet ojordad.

Inte ojordad, men dock skyddsjordad. Det innebär att det finns två lager isolatorer runt den strömförande delen. Du kan se det på den dubbla fyrkanten i botten.

  • Medlem
  • Ystad
  • 2004-03-13 00:10
Ursprungligen av Schuckert:

Inte ojordad, men dock skyddsjordad. Det innebär att det finns två lager isolatorer runt den strömförande delen. Du kan se det på den dubbla fyrkanten i botten.

Njae, inte "skyddsjordad", som just innebär att det finns en tredje ledare för jordning, men "dubbelisolerad" som den dubbla fyrkanten innebär. Adaptern till min PB har ingen jordning överhuvudtaget även om sladden till den är försedd med stickpropp som passar i jordade uttag.

Jag märker också ibland en märklig 50Hz brummande känsla i fingrarna när jag tar i metallhöljet på min PB12 och den är ansluten via laddaren. Så har den varit hela tiden, men jag får inga stötar av den precis.

Edit: Fel, kollade nu närmare på adaptern (den vita, fyrkantiga typen) och när man drar loss nätkabeln ur adaptern och tittar in i kontakten, så finns det faktiskt metallbleck där inne som tydligen fattar kring stiftet som man skjuter den över. Men om det sedan innebär att det verkligen är någon jordning där, lär man inte få reda på förrän man tar isär den. En annan sak, när man tittar närmare på adaptern, står det på den, på svenska: "Apparaten skall anslutas till jordat uttag". Men jag hittar ingen S-märkning på den överhuvudtaget, inte heller några dubbla fyrkanter. Skumt värre. Ändå levereras den med en andra kontakt av sk Europa-typ, dvs en sådan där smal historia helt utan jordbleck.
Nu vid nämare eftertanke komme rjag på att det är just när den är ansluten med den kontakten och inte den jordade sladden, som jag kan känna av den där brummande känslan i höljet.

Senast redigerat 2004-03-13 00:22
Ursprungligen av Eric F:

Adaptern till min PB har ingen jordning överhuvudtaget även om sladden till den är försedd med stickpropp som passar i jordade uttag.

På själva adaptern där man fäster 230V sladden, är "knappen" som sticker ut i metall på PB12" och i plast
på iBooken. Har du ingen sådan metallknapp/styrning på din adapter.

  • Medlem
  • Ystad
  • 2004-03-13 00:26

Hehe, ja som du ser, fick jag redigera mitt inlägg efter en närmare koll på adaptern. Jodå, den där knappen (stift kallade jag den) är i metall och den ansluter till bleck i kontakten som man skjuter över den. Så visst är det jordning med i bilden.

1
Bevaka tråden